7 812 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Alternativ värme till vanliga element.
Sida 1 av 2
Vi ska ändra om i köket så alla köksbänkar och maskiner kommer längs med ytterväggen, där det nu är "omöblerat". Resultatet av detta bli att två element får tas bort där de sitter nedanför fönstrena. Vi har vattenburen värme. Längs kökets innerväggar kommer det att stå skåp (kyl, frys, skafferi).
Finns det andra alternativ/lösningar än golvvärme då vi tar bort elementen? Luft/luft-värmepump är inget alternativ då vi inom kort ska investera i luft/vatten-värmepump.
Mvh
Mats
Finns det andra alternativ/lösningar än golvvärme då vi tar bort elementen? Luft/luft-värmepump är inget alternativ då vi inom kort ska investera i luft/vatten-värmepump.
Mvh
Mats
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Nä.
Golvvärme är skönt, men ett alternativ är att värma luften och blåsa omkring.
Protte
Golvvärme är skönt, men ett alternativ är att värma luften och blåsa omkring.
Protte
Om ni ska investera i en L/V-pump är valet givet. Ni ska ha vattenburen golvvärme, inget annat! För att få bra ekonomi med värmepump är golv-värme överlägset, genom att det använder sig av så låga temeraturer. Problemet för er del, är att ni har radiatorer i dom andra rummen, vilket kommer att skapa problem, då radiatorerna lär kräva högre framledningstemp än golvvärmen. Men eftersom ni redan bestämt er för L/V-pump, så antar jag ni vet vad för framledningstemp som krävs på radiatorerna för att hålla värmen vintertid. Om inte, så kan jag tala om, att om det ofta krävs en högre framledningstemp än 40-45 C, så är det nästan helt bortkastat att ansluta en L/V-pump. Men varför inte satsa på golvvärma i hela huset å utnyttja ROT-avdraget. Då kommer L/V-pumpen att klara uppvärmning å vv med glans, ner till -10- -15 grader. Beroende på storlek å hur låg framledningstemp ni klarar er med..
Se bara upp med saltade arbetskostnader! ROT-avdrag har tyvärr en obehaglig inverkan på många företagare...
magentis
Se bara upp med saltade arbetskostnader! ROT-avdrag har tyvärr en obehaglig inverkan på många företagare...
magentis
Nja, helt bortkastat med L/V är väl ändå att ta i hörrududu magentis
Trådskaparen bor i Skåne så det är rätt bra förutsättningar för L/V med milda vintrar som inte kräver så hög FLT.
Hursomhelst; Golvvärme är bra, men om det inte är ett alternativ för er så kolla på nån fläktkonvektor, det var nog det som prototypen menade. Finns också en del som kan fällas in i tak också om ni vill det.
Trådskaparen bor i Skåne så det är rätt bra förutsättningar för L/V med milda vintrar som inte kräver så hög FLT.
Hursomhelst; Golvvärme är bra, men om det inte är ett alternativ för er så kolla på nån fläktkonvektor, det var nog det som prototypen menade. Finns också en del som kan fällas in i tak också om ni vill det.
mexitegel skrev:Nja, helt bortkastat med L/V är väl ändå att ta i hörrududu magentis
Bortkastat!? Hur har Du läst mitt inlägg eg L/V-pump är perfekt till golvvärme, vilket jag åxå skriver. Å bor denne i Skåne så är Luft/Vatten-pump det billigaste å bästa valet, klart bättre än både ytjordvärme eller "borrhål". Jag har själv L/V-pump, men kopplade mot acktank å stora gamla radiatorer.., acktank för att jag även har solfångare...
Så igen. Om trådskaparen ska installera en L/V-pump, satsa på golvvärme direkt! Då kommer L/V-pumpen galant att klara behovet av värme, där nere i djupa södern
magentis
Problemet med framledningstemperaturen Det med dom äldre radiatorerna kan lösas ganska enkelt... Nämligen med en fläktkasett av valfritt fabrikat..
Men för att återkomma lite till ämnet...
Du kan här sätta in en fläktkonvektor... dom kan vara ganska små....Tänk dej ett defrostermunstycke till framrutan på en gammal bil. En tunn slits i bänken för varmluften vid fönsterna..Så slipper du imman....gärna i en liten förhöjning så man slipper att det trillar ner skräp i luftkanalen
Förmodligen kommer du att ha köksbänkarna på en sockel eller iaf fötter som skåpen ska stå på. Om du har snålt med plats under, så kanske du kan ta en stomme som inte har samma djup att sätta just under fönstert, Då blir det plats..
Men för att återkomma lite till ämnet...
Du kan här sätta in en fläktkonvektor... dom kan vara ganska små....Tänk dej ett defrostermunstycke till framrutan på en gammal bil. En tunn slits i bänken för varmluften vid fönsterna..Så slipper du imman....gärna i en liten förhöjning så man slipper att det trillar ner skräp i luftkanalen
Förmodligen kommer du att ha köksbänkarna på en sockel eller iaf fötter som skåpen ska stå på. Om du har snålt med plats under, så kanske du kan ta en stomme som inte har samma djup att sätta just under fönstert, Då blir det plats..
Redigerat:
Alternativ till borttagande av raddar i köket...
Behövs dom ersättas alls i köket?Hur varma har dom behövt varit ...fönster under? imma ?
Men golvvärme (LVP)i all ära som sagt....Bara ett( Latmanssnåltips)!
mvh
Behövs dom ersättas alls i köket?Hur varma har dom behövt varit ...fönster under? imma ?
Men golvvärme (LVP)i all ära som sagt....Bara ett( Latmanssnåltips)!
mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Låt elementen sitta kvar och gör luftutsläpp i bänkskivorna (för ni sätter väl inte igen fönstren som radiatorerna suttit under?)
Protte
Protte
Sitter lite i samma sits.. Har ett köksfönster med diskbänk under. Golvärme är inget alt just nu. kanske när jag gör om köket.. Nån som vet om det finns värmestrålare som skulle passa? Tänkte typ över kösfönster riktat mot en när man blaskar med disk och annat..mvh Thomas
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Varm luft har en väldig kraft, 2 st slitsar 20x400 mm.
Protte
Protte
Fast om det är så att man har bra med tomt eller kanske tillomed som mina föräldrar så är en ordentlig slinga att föredra.. Den plöjer/gräver man ner en gång...magentis skrev:Bortkastat!? Hur har Du läst mitt inlägg eg L/V-pump är perfekt till golvvärme, vilket jag åxå skriver. Å bor denne i Skåne så är Luft/Vatten-pump det billigaste å bästa valet, klart bättre än både ytjordvärme eller "borrhål". Jag har själv L/V-pump, men kopplade mot acktank å stora gamla radiatorer.., acktank för att jag även har solfångare...
Så igen. Om trådskaparen ska installera en L/V-pump, satsa på golvvärme direkt! Då kommer L/V-pumpen galant att klara behovet av värme, där nere i djupa södern
magentis
Min far hadde lantbruk och således gott om plats för en slinga (hadde gödselstacken legat närmare skulle han lagt några hundra meter i den *lol* Då kan man snacka om värme för skitpengar..
Fast då kunde han nog inte kört ut gödseln förrän tills hösten om ens det .Den där gödselstacken hade väl riskerat att få permafrost. Annars verkar det som en skitsmart idéRigor skrev:
Det finns rätt många som jag vet har/haft det.mexitegel skrev:
En stack som "bränner" ger ordentligt med värme och över en lång tid
Vi körde nästan alltid ut skiten på våren, och lämnade 1/3 kvar...fast efter 3-4 år så tog man bottenskrapet oxo och började på ny kula.
Det finns många varianter att plocka ut effekt/energi från djurhållning...