Jag har bestämt mig för att ha mitt pannrum i en byggnad ca 30 meter ifrån huset. Kruxet är att det saknas skorsten där... Vad jag kan förstå så bör skorstenen vara ca 6 meter hög.
Är det svårt att mura själv? Vad bör man tänka på? Vad blir billigast; att mura en sådan själv eller att köpa färdig skorsten i plåt. Någon som vet eller har erfarenhet av detta??
Är det svårt att mura själv? Vad bör man tänka på? Vad blir billigast; att mura en sådan själv eller att köpa färdig skorsten i plåt. Någon som vet eller har erfarenhet av detta??
Börja med att skaffa denhär:
http://www.tenico.nu/tegelskorsten.htm
http://www.tenico.nu/tegelskorsten.htm
http://www.schiedel.se/produkter/block-skorstenar/schiedel-isokern/
Hej,
En sådan här klarar din mormor av att bygga!
Samt att kvaliten är av absolut högsta nivå. SÄKER!!!
Kostar ca 1500-1700 kr/m
Finns många roliga tillbehör om man vill klä den med tegel, stegar, toppbekladnad osv. Väldigt komplett.
Mats
Hej,
En sådan här klarar din mormor av att bygga!
Samt att kvaliten är av absolut högsta nivå. SÄKER!!!
Kostar ca 1500-1700 kr/m
Finns många roliga tillbehör om man vill klä den med tegel, stegar, toppbekladnad osv. Väldigt komplett.
Mats
Jag håller med, bygg inget annat. Detta är en riktig skorsten, har svårt att förstå varför "plåtrören" blivit så vanliga.mats757 skrev:
Erik
För några år sen murade jag en skorsten till vår verkstad. Det gick åt stora mängder pallar som ställning. Det svåra var att få den rak, så att den inte vrider sig som en Turning Torso. Det gällde att de 4 hörnprofilerna aldrig skarvades samtidigt. Tog rätt lång tid.
Det var inte speciellt svårt, det blev ganska billigt men är inget jag vill rekommendera.
Det var inte speciellt svårt, det blev ganska billigt men är inget jag vill rekommendera.
Okej.. ser ganska riskabelt ut det där..
Hur mycket bruk och tegelstenar går åt ungefär? Jag behöver bara en kanal till min vedpanna, ca 6 meter hög. Blir det för svajigt med endast en kanal och den dessutom sticker upp ca 2,5 meter över taket..? Hur stark är en murad skorsten egentligen...?
Hur mycket bruk och tegelstenar går åt ungefär? Jag behöver bara en kanal till min vedpanna, ca 6 meter hög. Blir det för svajigt med endast en kanal och den dessutom sticker upp ca 2,5 meter över taket..? Hur stark är en murad skorsten egentligen...?
Hej!
Ja det här var ju en bra tråd.. jag håller också på och skall få till en skorsten
men jag behöver 4 pipor så att bygga med moduler blir väl väldigt stort.. ??!!
Men jag är lite tudelad.. på vintern är det bra med skorsten som passerar huset och sprider värme men på sommaren vill man ju inte få in en massa x-tra värme..
Funderar iof. på att värma tappvatten på annat sätt på sommaren.
Ni som vet... hur gör man när man skall ha så många pipor.???????????
Ja det här var ju en bra tråd.. jag håller också på och skall få till en skorsten
men jag behöver 4 pipor så att bygga med moduler blir väl väldigt stort.. ??!!
Men jag är lite tudelad.. på vintern är det bra med skorsten som passerar huset och sprider värme men på sommaren vill man ju inte få in en massa x-tra värme..
Funderar iof. på att värma tappvatten på annat sätt på sommaren.
Ni som vet... hur gör man när man skall ha så många pipor.???????????
Lite tips hittar du här: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=396
Hej!Immobil skrev:
tack för länken.. Jag har även beställt boken du rekomenderade..
Nu får jag läsa lite och se om jag får svar på allt.. annars fortsätter jag tråden om några dar..
Jag skall plocka ned min gamla skorsten (2-pipor) sen får det bli prospekteering av den nya..
Hej Immobil
Jag har fått boken!! eller foldern.. den innehöll inte så mycket.
Det fattas lite av varje som man skulle vilja veta.
t.ex
Får man ha alla pipor gående från källaren och ha alla rensluckor där
och sen ansluta kamin edy. på den våning som blir praktiskt.
För och nackdelar med att stänga pipan där man ansluter och ha renslucka där!!
Inbyggnad av spjäll i skorstenen.
Finns säkert annat som saknas jag är ju inte insatt i skorstens "problemet" utan jag vill ju lära mig allt för att kunna göra egna bedömningar.
Så du har du några tips på böcker som är lite mer ingående ??
Jag har fått boken!! eller foldern.. den innehöll inte så mycket.
Det fattas lite av varje som man skulle vilja veta.
t.ex
Får man ha alla pipor gående från källaren och ha alla rensluckor där
och sen ansluta kamin edy. på den våning som blir praktiskt.
För och nackdelar med att stänga pipan där man ansluter och ha renslucka där!!
Inbyggnad av spjäll i skorstenen.
Finns säkert annat som saknas jag är ju inte insatt i skorstens "problemet" utan jag vill ju lära mig allt för att kunna göra egna bedömningar.
Så du har du några tips på böcker som är lite mer ingående ??
Ja det tror jag, eftersom jag har det så på nån av mina kanaler. Sotaren har aldrig sagt nåt om det. Kolla med din sotare är väl det bästa rådet.Krillew skrev:
Nackdelen med renslucka vid anslutningen är väl att det finns risk för att det blir sotigt där.
Behöver inte vara så märkvärdigt. En plåt stor som kanalen, fastsvetsad på en järnstång + ett snyggt vred därtill. Lagringen av stången löser du med hjälp av ett par rörstumpar på stången.Krillew skrev:
Boktips, skulle vara denna isf: http://www.byggtjanst.se/Product/ProductDetail.aspx?id=525335§ionid=13185
Jag har inte själv tittat i den, så jag vet inte hur bra den är. ;-\ Kanske kan nån annan recensera den.