Hej..
som sagt i andra forumdelen så hade jag fundering på att bygga en pergola nu i höstmörkret.
I denna tråden kommer jag fylla på med bilder tills den är färdig.

Från början:
1287680271_resized.jpg

1287680272_resized.jpg

Börjat med stolparna:
1287680274_resized.jpg

1287680276_resized.jpg

Överliggare kommer på plats:
1287680499_resized.jpg

1287680500_resized.jpg

"Taket" börjar komma på plats:
1287680277_resized.jpg

1287680279_resized.jpg

1287680280_resized.jpg

Återstår 4 delar till "taket", dom ligger färdigsågade och väntar på att målas. Blir imorgon antagligen och sätts upp på lördag.

Sen ska det komma spaljé mellan stolparna. Till höger bakom dvärgpilen ska den gå från mark till toppen och i den vänstra sks den gå från mark och en meter upp.
Dessa kommer bli av 45*45 och med ett avstånd på 45 mellan, vitmålade.

Ge gärna synpunkter...

>>> Fortsättning följer så fort det blir mera gjort <<<
 
Resten av "taket" på plats. Blev inte mer för tillfället, vädret är inte så roligt just nu.

1287835791_resized.jpg

1287835794_resized.jpg

1287835795_resized.jpg

>>> Fortsättning följer <<<
 
Liten update..
Fräst spår med överhandsfräsen i stolparna som "ribborna" monteras i med små klossar som distanser.

En sektion färdig. Den till vänster ska ha ribbor nerifrån och 1 meter upp.
Sen kommer det nog en 1 meters till mot altanens håll så det ramar in rabatten lite.
Börjar bli lite enformigt att måla ribborna nu :) .

Här knackar jag ut det jag inte kom åt med fräsen..
1288479077_resized.jpg

1288479079_resized.jpg

Sektionen färdig. Min lilla hjälpreda kom också med.
1288479080_resized.jpg

>>> Fortsättning följer <<<
 
Ser riktigt fint ut! Jag ska själv bygga något liknande till våren och sparar tråden som ett bokmärke, om du inte har något emot det ;-)
 
Kul att du tycker den ser bra ut.
Jag har i veckan gjort färdigt spaljen som kommer till vänster om den man ser på bilden. Den vänstra går från mark och 1 meter upp och sen en överliggare där för att kunna hänga på om man vill det eller sätta nån kruka på. Katten gillar den o brukar ligga där iallafall. Har även förlängt rabatten lite för att få plats med den kommande klematisen.

Sviker inte minnet så ska jag försöka komma ihåg att ta en bild imorgon o lägga upp.

Nä då, du får gärna spara tråden..

Är det av intresse så skriver jag måtten också på virket.
Stolpar: 70*70
Bärlinor: 28*120 (dom som ligger vägrätt mellan stolparna)
Taket: 45*120 (vet ej vad man kallar dom så jag skriver taket)
Spaljeribbor: 28*70 sågade på mitten till 28*35.
Jag gillar när det är "grovt" och inte för klent.. Ska se redigt ut. :)

Ska ta en bild på hur jag gjorde infästning och klossarna mellan spajleribborna också. Jag fräste ju spår i stolparna som jag spikade klossar gjorda av 28*30 virket i och la ribborna på.
 
Redigerat:
Jaha, då var vintern över.. kanske.. förhoppningsvis.. och bygget har fortsatt nu i dagarna där det slutade innan vintern.

Sektionen till vänster är byggd och pågående är den till höger. 4 ribbor för lite, ligger just nu nymålade och ska monteras i helgen. Sen ska det en överliggare ovanpå dessa också som det är på den vänstra sektionen.

spalje1.jpg
 
Redigerat:
Trevligt det blir! Snyggt!
Ska ni ha något som klättrar på spaljen?
 
verobar skrev:
Trevligt det blir! Snyggt!
Ska ni ha något som klättrar på spaljen?
Tack.

Jadå. Fast inte bestämt riktigt än vad det blir.
Som synes på sista bilden vid den vänstra sektionen är det ny planterat en klätterhortensia.
Tanken är att ha något mer men just nu ingen aning vad det kommer bli. Har funderat på humle. Någon som har erfarenhet av dessa??

Förhoppningen och tanken är ju att det så småningom ska bli som ett tak och väggar av grönska på hela.
 
Redigerat:
Klätterhortensian blir ju rätt stor med tiden och kommer nog att kunna täcka din spalje även som ensam växt där. Humlen är ingen favorit hos mig. Tycker att den är skräpig o lätt får ohyra. Om du vill ha något mer så kanske en klematis passar in. En italiensk klematis kanske eftersom den startar sin blomning senare är hortensian. Klematis viticella Maria Cornelia är jättefin om du vill ha vita blommor som hortensian.
 
Man skall kanske inte måla fan på väggen men................har du tagit hänsyn till all snö som kommer nerbrakandes hamnar rakt på pergolan och hortensian?
Fast det kommer kanske inte lika mycket snö där nere som här i Stockholm?

Så här såg det ut hos oss de två senaste vintrarna:
CIMG3717L.jpg
Det var några ton som kom, när det väl gav sig iväg!
 
lgf02001 ->>
Tack för tipsen. Har stora funderingar på just klematis. Ska ta en närmare titt på ditt förslag och se om det kan vara ett alternativ.

qbak ->>
Nä snö är inget jag oroar mig för.
Visst har vi stora mängder ibland men inte som ni :)
Som mest har det väl legat halv meter snö på garagetaket men inget som rasat ner i några större mängder.
Det brukar också som oftast blåsa från ett håll just här och den mesta snö lägger sig på andra sidan.
 
Är det någon som testat med vindruvor i pergolan?
Kunde inte det vara en kul klätterväxt?
/RubenVidTuben
 
Hur fungerar det med målade ribbor efter några år? Måste vara svårt att måla dem när de är uppsatta utan att kladda för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.