Har beställt 90 st plantor avenbok. Höjden är 50-80 cm. Vill få upp häcken till 1,50-1,80.

Hur utvecklar sig denna häcken. Man skall ju vänta med att klippa den tills den når rätt höjd.

1. Hur lång tid skall man räkna med innan den når höjden 1,80?
2. Hur lång tid tar det innan den börjar bli tät?
3. Skulle ni rekommendera en större planta? Fick idag reda på att den tydligen finns i större format ? Kostnadskillnad?
4. Hur binder man upp den snyggast ? Har hört att man både kan använda sig av bambupinnar men också utav "stolpar med ståltråd" emellan.
5. Räcker det med vanlig matjord eller skall kan använda planteringsjord på säck?
6. Skall man gödsla den med kogödsel första året?
7. Hur mycket skall man gräva bort: Har jord blandad med makadam som bör grävas upp
 
Har precis satt 250 avenboksplantor i en stenåker :D. På dina punkter tycker jag:
1. Räkna med ca 3 år för att få upp den till 150 cm, kanske 4 år till 180 beroende på var du bor i landet.
2. Du kan förtäta den redan framåt sensommaren genom att klippa grenar som pekar ut från häcken och låta sidledes grenar flätas in i 'grannen'. Den blir absolut snyggast om den toppas först vid slutlig höjd. Huvudstammen blir snabbt kraftigare men full täthet får du nog först efter fem år eller mer.
3. Du vinner väldigt lite på att köpa större och dyrare plantor. Dessutom är de större plantorna ofta krokigare och du kommer ändå att klippa bort de grenar som växer 'fel' enl punkt 2.
4. Snyggast blir det att binda upp den gren som skall bilda huvudstam mot var sin rejäl bambukäpp som alltså ska vara lika lång som den slutliga höjden exkl jordnedbankningsmått. Bambukäpparna är en inte oväsentlig kostnad. Om du använder bast är det inte lika stor risk att banden växer in i stammen (vilket hänt mig vid tidigare plantering).
5-6. Jag har fyllt upp med planteringsjord dvs ett par rejäla skopor för varje planta eller så fyller du rännan med ett lagom antal säckar. Jag kommer att komplettera med gödning i slutet av maj dvs efter att jag ser att häcken tar sig. En 30-cm bred ränna med uppblandad jord och ny planteringsjord. Djupet beroende på plantornas rotsystem. Det är självklart att förutsättningen blir bättre med enbart jord men jag låter en del småsten finnas kvar även i rännan. Få ner plantorna så snabbt som möjligt. Sätt en bunt i en vattenfylld spann och plantera en efter en - lägg inte ut plantorna på marken! Rötterna får inte torka alls.

Det finns många olika sätt att plantera och även om det är rationellt att använda stolpar/ståltråd så rekommenderar jag dig att köra med bambupinnar. På morgonens vandring såg jag en relativt nysatt avenbokshäck på ca 180's höjd med perfekta stammar men ännu inte så tät. Den var mycket snyggt satt och framför allt vinterhäcken blir så väldigt mycket snyggare om man lägger arbete på att binda den fint. Stammarna blir annars lätt krokiga.
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
Tack för bra svar. 250 plantor..puh !

Nu har jag satt alla plantorna i fin matjord. Väldigt krokiga och många delar på sig till två stammar redan efter 20-40 cm. Plantorna varierar i höjd 50-80 cm.Har bundit upp dem med hjälp av bambupinnar, dessa har jag dessutom fäst i en ståltråd som är ansluten till granstörar var fjärde meter. Ser helt död ut nu till att börja med men ramar ändå in trädgården lite snyggt. Är möjligtvis lite orolig att jag fäst stammen för hårt med "plastad ståltråd" men detta kanske jag kan byta efter något år? Vad är det för bast du använder? Vad får man tag på det? Tänkte invänta och se att bladen faller ut och någon gång i juni dra på lite kogödsel, vad tror du om detta ?

Hur mycket behöver man vattna ? Har lagt på ordentligt med vatten tre kvällar irad ? Det börjar ju bli bra väder ut ...

När jag klipper av gren som pekar ut från stammen (ej i sidled) skall jag då klippa ändå intill den blivande huvudstammen?
 
Om jag ska vara ärlig har jag inte hunnit binda upp alla än ... får ont i ryggen när jag bundit ett 15-tal plantor ... många binds ju på flera ställen. Bast köper du i ett knyte på Coop eller Ica. Kostar inte många kronor. Plastad ståltråd är helt förkastligt - detta växer snabbare än du anar in i stammen - tom 'miljövänliga' enkla garnsnören är för hårda. Problemet blir nästa vår då du märker att bandet/snöret strangulerar plantan. Basten (utan något plastinslag i) ger med sig lite och spricker och blåser bort så småningom och skadar inte stammen.

Klipp inte något än utan avvakta till plantan tänt ordentligt. Det är lagom att titta över den nyplanterade häcken strax före midsommar. Låt den växa lite rufsigt fram till dess ;). När du sedan klipper de spretiga grenarna så klipper du någon/några få cm från stammen så att den avklippta delen tänder igen med fler nya skott - det är detta som tätar häcken. Var noga med att du binder upp toppskottet så att du får den fina raka genomgående stammen. Toppen tippar lätt så det är lite pillrigt fram till du får den fulla höjden.

Väldigt krokiga och många delar på sig till två stammar redan efter 20-40 cm
Hoppas jag förklarade tydligt att du bara väljer en av de två stammarna som huvudstam - den andra klipper du bort senare enl ovan.

Vet inte var du bor i landet men här, i Skåne, har både de nyplanterade bokarna och avenbokarna tänt rejält idag - det går snabbt nu när det är så varmt. Efter att de fått de första dagarnas rotblöta - vattna rejält varannan/var tredje dag den närmaste veckan och därefter med större mellanrum beroende på soltorka. Det är självklart att de behöver vatten vid nyplantering men kallt vatten är också lite chockande för rötterna så det gäller att finna en god medelväg.

Roligt att du sätter avenbok! Det blir vacker häck, är sjukdomsfri och blir urgammal. Det finns ytterligare en fördel med att lägga ner arbete vid nyplanteringen - blir stammarna raka och fina är det mycket lätt att föryngra avenboken efter 20-30-40 år om den blivit alltför vidlyftig. Men den kräver två klippningar/säsong - den första vid midsommar och den andra i augusti.
 
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Jag vill också ha en avenboks- eller bokhäck, men jag kan inte bestämma mig för vilket. Varför valde ni avenbok och inte bok?
Och går det att plantera nu på våren, eller är det bättre att vänta till hösten?
Tack för en bra förklaring här ovan.
 
Var bor du (komplettera din profil så är det lättare att svara). Jag har resonerat så här eftersom jag sätter dubbelhäckar och använder bägge sorter:

Avenbok klarar torka och utsatt läge lite bättre så därför sätter jag avenboken där marken är sandig och stenig och i planteringsfårorna har jag kompletterat med torvinblandad matjord. Den kräver en hel del pill-jobb som jag beskrivit i tidigare inlägg.

Boken vill ha djupare och bättre rotförhållanden, god jord och också mer fukt och därför sätter jag denna häck längre in i trädgården och där den får absolut bästa rotförutsättning. Boken växer rakt upp med genomgående stam och behöver inte bindas som avenboken. Boken växer snyggare men den är också lite dyrare.

Det beror alltså lite på hur och var du tänker ha häcken. Du bör sätta häcken nu på våren för att få snabbast och snyggast resultat.
 
Jag som planterade 90 plantor bor i Halland. Skall succesivt byta ut den inplastade ståltråden. Nu börjar bladen spricka ut och jag har vattnat rikligt hela den första veckan (det har ju varit torrt). Dock alltid svårt att veta hur mycket vatten som ger en "ordentlig rotblöta".

Så kommande punkter för att få en vacker avenbokshäck är:

1. Första klippningen runt midsommar. Tar då främst bort grenar som växer "utåt i från plantan". De grenar som växer längst med häcken behåller jag. Sant ? (finns förvisso några grenar som är "i samma grovlek som stammen" som kanske också skall tas bort så det blir en tydlig stam?

2. Byt ut den inplastade ståltråden. Ju fler ställen jag binden upp stammen på desto bättre slutresultat. Se till att toppen inte böjer sig. Sant ?

3. Lite kogödsel runt midsommar kanske är ok också. Sant?

Tack för jättebra svar.

Fick för övrigt några plantor över som ej kom ner i jord. Tror tyvärr att dessa har dött. Om jag ej ser att det blivit några blad inom några dagar så är det väl bara att kassera förmodar jag (många rötter var väldigt torra)...
 
1. Klipp utåtgående grenar med sekatör denna första midsommar. Du kan iofs också ta längsgående grenar som växer längs stammen för att förstärka själva plantan och få den att ge mer sidogrenar. Annars kan du använda dessa till att väva in grannplantan. Jag själv är grym - jag vill stabilisera och klipper hårt.

2. Nja, än så länge bör du klara dig med 1-2 bindningar eftersom plantan är så liten. Men efterhand som den växer fäster du huvudgrenen uppåt.

3. Hm ... jag har för mig att du inte bör lägga kogödsel senare än maj månad - men finns nog någon härinne som bättre kan svara på detta, Farzan kanske?

Stoppa ner överblivna plantor i någon skuggig trädgårdshörna och ge dem chansen - det kan ta tid innan alla tänt.
 
yonna skrev:
3. Hm ... jag har för mig att du inte bör lägga kogödsel senare än maj månad - men finns nog någon härinne som bättre kan svara på detta, Farzan kanske?
Jag...?...näe...den regeln har jag inte hört. Däremot att inte gödsla vedväxter med något överhuvudtaget senare än midsommar - för att skotten inte ska fortsätta växa för länge och därmed avmogna för sent och få frostskador.
Själv är jag en lat gödslare, brukar köra på kogödsel på våren och sedan ingenting (då pratar vi träd, buskar och perenner - gräsmatta och grönsaksland är annat). Jag upplever att om det blir dåligt med tillväxt på sommaren är det oftare vattentillgången än näringen man ska titta på.
 
Ursäkta min nyfikenhet men.. :)

Vad kan man få tänkas ge för en planta Avenbok?
Hur tätt ska/bör dom sitta i en häck?
Är dom 'känslig' för vägsalt, som jag läste att Thujan kan vara, häcken är ut mot en väg (med ca 1-2m dike emellan) som ev saltas.
Funkar den bra i den växtzon som råder i Borlänge?

Tackar på förhand! :)
/häcklös
 
Ursäkta att jag inte skrev var jag bor, tänkte inte på det, men jag bor i norra Skåne. Jag ska ha häcken mot en gammal åker, ganska stenig och givetvis inte så bördig, här finns nog ingen bördig jord. Men torrt tycker jag inte det är.

Har hittat, på nätet, Dalby Planskola, www.dalbyplantskola.se som säljer en massa olika trädsorter, antagligen till skogsbruk. De planterna är inte så stora, men inte dyra heller, boken är 30-50 cm och kostar 5,04 kr/st om man köper 100st. Antagligen utan moms, men ändå lågt pris. 100st är precis vad jag behöver, om man sätter 3 per m. Har precis mailat och frågat om leveranstid.
 
Sätt boken med 30 cm mellanrum.
 
Min avenbok har tagit sig fantastiskt och jag har vattnat regelbunet tills för en vecka sedan men har sedan dess inte vattnat. Nu ser jag blad som håller på att dö i plantorna (som redan måste växt 15-20 cm). Kan detta bero på torka ? Måste man fortsätta vattna häcken med 2-3 dagars mellanrum hela sommaren? Kan det bero på något annat?
 
När planterade du häckplantorna?
Hur frekvent är "regelbundet"?

Mvh Myran
 
Kan du inte lägga upp lite bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.