4 519 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
fjärilarna
Ja det skall jag göra, men annars var ideen med att visa holkarna här, ett försök att lock fram alla snubbarna som håller till på verktygstråden, med alla sina fina maskiner. Men sällan får vi se något utfört arbete med fräsar eller sågbord....
Förresten, kan du inte berätta HUR och VAR man placerar fjärilsholkarna? (Visste inte ens att det fanns sådana, (du kanske bara driver med oss). Placering högt, lågt, bland vissa planteringar eller, soligt, skuggigt mm ?
Var faktiskt nytt för mej också för en tid sedan, men det finns en dal att läsa på intrenet-fjärilar eller butterflyhouse. Såldes sådana på byggmässan i Malmö för någon vecka sedan, men de var små (340 Måtten till mina hämtade jag på nätet. Ja, var dom skall sitta, hade tänkt mig en 4 meter upp i ett träd mot solen, men jag får nog kolla detta bättre. Har ett 10 tal fågelholkar, och vet inte o pippiar käkar fjärilar, ser sällan en fjäril i slagsmål!Hemmakatten skrev:
Kanske bättre att sätta dom mot husväggen.
http://www.naturbokhandeln.se/artik...=&r=&u=&page=holk&rubrik=Holkar/F%E5gelmatare
Kul med holkarna! Målar du fladdermusholken mörk - eller ska den vara omålad? En sådan ska visst sättas väldigt högt upp - åtminstone har jag bara sett väldigt höga placeringar.
Får man fler fjärilar om man sätter upp holkar?
Får man fler fjärilar om man sätter upp holkar?
Tack för inläggen, det finns ritningar att söka på nätet för olika holkar. Fladdermusholken skulle vara en tum bredare, men jag hittade endast 200mm breda brädor, så det får dom nöja sig med.. Inuti fjärilsholken finns fastskruvad bark, men kunde inte få fram vad för bark, så det fick bli från alm. Fladdermusholken skulle vara omålad, och placeras 3-4 meter upp, soligt.
Jag får hoppas att fjärilarna gilla sina ny hem, så där blir fler. Vi har ganska gott om fjärilar i området.
Någon på Forumet hade problem med fladdermöss som tog sig in i bostadshuset, kanske då ett tips att bygga några holkar till dom fridlysta djuren, som käkar mygg.
Skogsreflexen - Bygg en fladdermusholk
Jag får hoppas att fjärilarna gilla sina ny hem, så där blir fler. Vi har ganska gott om fjärilar i området.
Någon på Forumet hade problem med fladdermöss som tog sig in i bostadshuset, kanske då ett tips att bygga några holkar till dom fridlysta djuren, som käkar mygg.
Skogsreflexen - Bygg en fladdermusholk
Jag har faktiskt sett något liknande, fast på eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low pricessaturnus skrev:
klicka på "home and garden och vidare på birds...
Där finns jätte fina holkar (matmaskiner) till kollibrin! De borde ju även funka till fjärilar, eller?
// Snäckan
ps. dina holkar är jättefina! Dessutom är de snyggt målade!