Ja, asfalten på uppfarten är det inget fel, förutom den bleknat och blivit mer brun efter 4 år.
Läste någonstans om att olja eller tjära in den. Kan det stämma?
Någon som vet hur pimpar asfalten så den ser ut som nyasfalterad? :wow:

// Samuel
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Såg någonstans en uppgift om att kallasfalt skulle fräscha upp gamla asfaltytor.
 
FInns de som målar....
 
med vad?
Går det måla med kallasfalt eller är den alldeles för seg? Går det i så fall späda ut den med något?
 
Man tar sej för pannan - är ALLA byggprojekt slut? Att asfalt får en gråbrun nyans är liksom en del av upplägget. Mitt råd i all välmening är att du riktar energin på något annat, mer....konstruktivt.
 
  • Gilla
Alko och 6 till
  • Laddar…
Spiller man bensin på asfalt blir den svart o fin:) Kanske inte rätt sätt o göra det på iofs:D
 
Fasting65 skrev:
Man tar sej för pannan - är ALLA byggprojekt slut? Att asfalt får en gråbrun nyans är liksom en del av upplägget. Mitt råd i all välmening är att du riktar energin på något annat, mer....konstruktivt.
Ja, det här måste vara dagens I-landsproblem. :)
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Fasting65 skrev:
Man tar sej för pannan - är ALLA byggprojekt slut? Att asfalt får en gråbrun nyans är liksom en del av upplägget. Mitt råd i all välmening är att du riktar energin på något annat, mer....konstruktivt.
Är väl inte mer fel än att man väljer att måla om andra ytor av rent estetiska skäl.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 7 till
  • Laddar…
vanligt i usa att måla asfalten .. kanske kan försöka lista ut vad för färg de änvänder?
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Råkade spilla en sträng trallolja på uppfarten. Snyggt å svart blev det. Tyvärr så är resten av uppfarten ooljad....
 
Såg på discovery ett program där de hade en finurlig manick som hyvlade av översta lagret på asfalten där fram och spottade ut den igen där bak, som ny. Gick att köpa en dylik tingest för $2,200,000. Frakt till Sverige och moms lär väl tillkomma. Om det inte är ett alternativ så tror jag att man kan värma upp assfalten och få en ny svart yta igen. Gasolbrännare liknande takläggarnas bör fungera bra och vara mer ekonomiskt än ovan nämnda maskin om uppfarten håller sig under några 10-tal km2.
 
Haha, ja man kan ju undra.
Det är sannerligen inte slut, men det skär ju lite i hjärtat när man ser sin en gång kolsvarta asfalt bli mer och mer grådaskig, kan man fräsha upp den med enkla medel så skulle i alla fall inte jag tveka.

Fasting65 skrev:
Man tar sej för pannan - är ALLA byggprojekt slut? Att asfalt får en gråbrun nyans är liksom en del av upplägget. Mitt råd i all välmening är att du riktar energin på något annat, mer....konstruktivt.
 
Raskus skrev:
kan man fräsha upp den med enkla medel så skulle i alla fall inte jag tveka.
Svaret har väl redan givits :cool:;)

Noseone skrev:
Råkade spilla en sträng trallolja på uppfarten. Snyggt å svart blev det.
 
Jag har också funderat på att måla min bleknande uppfart
jag har provmålat en liten ruta för en månad sen med svart slipersolja och det ser riktigt bra ut
hur länge det håller har jag ingen aning om än.
Men det borde gå fort att lägga på hela uppfarten med en trädgårdsspruta då
slipersoljan är väldigt blaskig.

Biltema har ju olja som skulle kunna fungera

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Slipersolja-36765/
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
harry73
Olja och asfalt är ingen bra kombination. Oljan löser upp bitumen som är bindemedlet i asfalten och det är antagligen den olja bitumenlösning som färgar asfalten svart igen. Men det tar bitumen ur asfalten som behövs för att binda sten. Bensin är ännu värre.

Om man använder en bitumenemulsion (som man också använder som bindemedlet i kallasfalt) kan man spraya eller måla ny bitumen ovanpå asfalten. Då tillför man extra bindemedel och blir livslängden av asfalten längre.

Att tillföra nytt bindemedel i förebyggande syfte kan vara en bra ide. Då slipper man stensläpp och kan små sprickor växa ihopp igen.
Att använda något annat än bitumen för att måla asfalten är inte något man ska göra. Det kan leda till miljöförorening och kan även förorena asfalten (beroende på vad man använder) som gör att det blir dyrt den dagen man vill bytta ut asfalten mot något annat.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.