Hej,

Köpte ett hus för två år sedan där gräsmattan inte var vidare välskött. Vi har haft en massa renovering att stå i så vi har nog skött den om möjligt ännu sämre, men nu är det dags att ta tag i det.

Frågan är bara är det för sent?

Problemen
Gräsmattan är väldigt gropig:
image[8].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fläckvis dött(?) och grått på sina ställen:
image[2].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det växer saker som inte ska växa (bl.a. detta som påminner om gräs men är mycket grövre och växer klumpvis):
image[7].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är otroligt glest på sina ställen:
image[4].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad gör man åt ovanstående problem? Är det kört, borde jag bara börja om och anlägga en ny gräsmatta?

Tack så mycket för hjälpen!
 
Det vi ser är en "gräsmatta" som med lite omsorg kan bli lika tät som en golfgreen :)

Men det krävs vatten,gödsling och förmodligen en hel del mekaniskt arbete i form av att plocka bort ogräset och täta klippningar och kanske 2 växtsäsonger innan den är perfekt.

Låter du hundar eller andra husdjur använda trädgården som rastplats hjälper det inte hur mycket arbete du lägger ner. Dom sliter hårdare än du hinner återställa.

En tät och frisk gräsmatta hindrar ogräset.

Börja med att köra en omgång med vertikalskärare men vänta några veckor tills du ser att gräset har börjat växa.
Räfsa upp allt löst gräs och mossa.
Dammsuga gärna efteråt med en motorgräsklippare med uppsamlare.

Nu kommer gräsmattan att se eländig ut ett tag men gödsla efter någon vecka med NPK eller om du har mycket mossa använd ammoniumsulfat. Helst en dag när det regnar eller annars vattna rikligt - annars skadar du gräsets rötter.
Klipp 1 ggr/vecka eller minst var 10:e dag med klipparen ganska högt ställd (läge 3 på en Klippomaskin). Ju kortare klipphöjd desto känsligare mot uttorkning.
Gödsla återigen (NPK) ca vid midsommar och sista gången ca 2:a halvan av Juli.(Kvävefattigt gödsel sista gången)
Vattna innan gräsmattan börja bli brun.

Mekanisk ogräsbekämpning är ett måste men desto friskare och tätare mattan blir desto mer sällan behövs detta.
Jag gör numera detta max 2-3 ggr/ säsong.
 
Redigerat:
Sådan hyr man. Jobbet tar max 1 timme per år. Varför ha ytterligare en maskin som tar plats i garaget?
 
Hej!
Jag såg att roland53 sedan hade dragit alla goda råd till dig, men jag vill ändå nämna och understryka att det är viktigt hur man klipper sin gräsmatta. Ofta gör folk väldigt fel genom att tänka att man ska klippa så mycket som möjligt så att man slipper klippa ofta, men tyvärr så mår gräsmattan bäst utav att gräsklipparen är inställd på att bara klippa 3-4 millimeter.. Man måste även se till att knivarna alltid är sylvassa, för grässtrået skall aldrig slitas av, utan det klass klippas så att snittet på gräset blir jämt.. Hellre klippa 3-4 millimeter och flera gånger i veckan när det är högsäsong,, då skapar du ett starkt gräs och då gynnar man heller inte mossan. Den numera populära robotgräsklipparen är därför gräsmattornas våta dröm, man kan ställa in på en kort klippning och så går den flera gånger i veckan och klipper där det behövs :D

Jag tycker inte att du skall ge upp och ta bort allt, du har chans att få en fin matta.

Om sommaren blir torr och varm så måste du vattna. När oktober kommer så _måste_ du kratta bort löv, grenar och annat visset som lägger sig på gräset, speciellt gamla löv om du har träd i trädgården. Gräsmattan mår inte bra av att täppas till, så det gäller ju även andra saker (använd inte gräsmattan som "dumpningsställe")..

danielte skrev:
Hej,

Köpte ett hus för två år sedan där gräsmattan inte var vidare välskött. Vi har haft en massa renovering att stå i så vi har nog skött den om möjligt ännu sämre, men nu är det dags att ta tag i det.

Frågan är bara är det för sent?

Problemen
Gräsmattan är väldigt gropig:
[bild]

Det är fläckvis dött(?) och grått på sina ställen:
[bild]

Det växer saker som inte ska växa (bl.a. detta som påminner om gräs men är mycket grövre och växer klumpvis):
[bild]

Det är otroligt glest på sina ställen:
[bild]


Vad gör man åt ovanstående problem? Är det kört, borde jag bara börja om och anlägga en ny gräsmatta?

Tack så mycket för hjälpen!
 
Gropar och ojämnheter fyller du med dressjord och krattar till, vill du så kan du stödså lite också där det är väldigt glest, men det brukar inte behövas om det inte är större områden. Bra om man ska stödså är om du har en aning om vilket gräs du har på resten av gräsmattan så du inte får en allt för avvikande färg.
 
T
Värt att tänka på när du vattnar gräsmattan, vattna länge och gör det sen kväll eller natt.
Sätt ut en regnmätare när du vattnar, vattningen bör motsvara en regnskur på minst ca 20mm regn.
För kort vattning innebär att gräset får ytliga rötter eftersom vattnet inte hinner tränga ned i jorden och ytliga rötter gör gräset väldigt känsligt för torka.
Anledningen till att du ska vattna nattetid är att större mängd av vattnet kommer gräset tillgodo istället för att avdunsta i solen.
Tänk på att jorden du använder vid toppdressning ska innehålla ganska stor del sand, köper du vanlig "plantjord" (komposterad gödslad torv) så bör du blanda ut den med lika mycket sand innan du sprider den.
 
danielte skrev:
En fråga till de erfarna. Duger denna vertikalskärare från biltema tror ni?

[länk]

Eller finns det bättre i samma prisklass? Kanske hyr man?
Hoppas du inte tar illa upp men eftersom jag ser att du finns i Skåne så tipsar jag om min egen annons. Maskinen finns fortfarande kvar. ;)
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/212043-vertikalskarare-lund.html

Anledningen att jag säljer är att den inte är direkt kompatibel med slingorna till robotgräsklipparen. Dessutom är gräsmattan nu borta efter en rejäl ombyggnad och jordvärmeinstallation så det lär dröja några år innan det behöver skäras hos mig.:D

Biltemas sida verkar ha problem just nu så jag kan inte se vad det är för maskin eller vad den kostar. Men jag är ganska säker på att Husqvarnan bör hålla bättre kvalitet.

Det borde gå att hyra sådana maskiner också, ingen aning om vad det kan kosta. Problemet är möjligen att de kan vara ganska uppbokade nu när det blir säsong.
 
Jag har nu gjort enligt anvisningar:

Klippte det kort, vertikalskar det, stödsådde och toppdressade.

När vågar man klippa det? Det var två veckor sedan jag toppdressade. Det nya gräset tittar fram och är väl 1-2 cm men har inte tagit sig på alla ställen ännu, men det gamla börjar bli riktigt långt.

Vågar man gå över det med klipparen?
Vilken höjd klipper jag det på?


Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.