Hejsan, funderar på en zipabox. Men en sak som är ett måste för mig är att övervaka elmätare med pulsutgång. Är det nåt man kan få till med zipaboxen på nåt vis?
 
lt1cobra skrev:
Hejsan, funderar på en zipabox. Men en sak som är ett måste för mig är att övervaka elmätare med pulsutgång. Är det nåt man kan få till med zipaboxen på nåt vis?
Hallå!

Du tänker en vanlig elmätare med diod som lyser en gång per Kw?

Detta är något som jag har tankar på också, men kollar man i listan över suppportade enheter så finns det ingen specifik el-mätare.

Sen vet jag inte hur mycket man kan labba med Generic zwave vilket är något som listas i enheter också.

Det finns lite inlägg i zipatos forum om ex NQ-9021 men det verkar lite halvstruligt att få till det.
 
Kikade just på Zipatos hemsida och nu kan man inte längre se någon 433MHz modul där, har de tagit bort den delen nu? Kändes annars som en av de saker som gjorde mig sugen på just deras produkt...
 
lt1cobra skrev:
Typ en sån här: [länk]
Vet du hur den läser av mätaren? Hittar ingen info om det på deras produktsida.

Finns ju 4 olika sätt att läsa av energimätare på:
- via IR-diod, räkna antalet blinkningar per minut
- via S0-utgång, räkna antal impulser per minut (inte alla elleverantörer som låter kunder koppla in på denna port)
- läsa av roterande skiva och räkna antalet impulser
- via kamera som regelbundet tar foto på räknaren och OCR-översätter det till exakta tal

Via S0-porten borde vara enklast eftersom det räcker med en binäringång och räknare. Kameran med OCR blir ju dyrast men samtidigt tycker jag mig ha sett att de har rätt bra priser. Deras fördel är ju att de också är mer funktionssäkra eftersom det gör inget om ngn mätning försvinner, man har ju absoluta värdena kvar ändå.
 
Nu är zipaboxen beställd :)
 
Skulle beställa en direkt för att övervaka värmepumpen men en showstoper att inte kunna läsa av elmätaren :(
 
Är i tagen att beställa en Zipato Zipabox (med 433 modul) och vill koppla in Fibaros RGBW-sensor för att använda dess fyra analoga ingångar till mitt larm. Läser på Zipatos community att den inte riktigt stöds 100% verkar det som. Är det någon som använt de fyra ingångarna på RGBW-sensorn tillsammans med Zipabox?
Tyckte det verkade som ett bra alternativ istället för att ha två stycken Fibaro Universal sensorer med två ingångar var ... En grej är liksom lite smidigare än två :)

Enligt denna så ska den funka, sedan vet man kanske inte om det menas att allt funkar
 
Redigerat:
Anders Nils Nilsson skrev:
Visade sig att det är ett tillverkningsfel ... väntar på besked om vad som ska göras...
Fick min Zipabox idag, har samma antennproblem. Inget stift i kontakten för antenna 1. Skickade de dig en ny?

Fungerar utmärkt när enheterna är på bordet bredvid varandra men blir det längre avstånd så fungerar det inte längre. Någon annan med samma problem?
 
matsv skrev:
Fick min Zipabox idag, har samma antennproblem. Inget stift i kontakten för antenna 1. Skickade de dig en ny?

Fungerar utmärkt när enheterna är på bordet bredvid varandra men blir det längre avstånd så fungerar det inte längre. Någon annan med samma problem?
Vad tråkigt... Det borde de ha kollat innan de skickade dig en Zipabox.

Men det blir nog bra för här funkar det fint nu.
Beställt en backupmodul nu när man börjar sätta in lite larmfunktioner i systemet som ex vattenläckage.
Måste ju funka även om strömmen och bredbandet försvinner.
 
De var så att jag har fått fel antenn. Smart-telematik skickar mig rätt antenn. Snabbt jobbat av dem.
 
matsv skrev:
De var så att jag har fått fel antenn. Smart-telematik skickar mig rätt antenn. Snabbt jobbat av dem.
Ja Smart-Telematik kan jag bara säga gott om. Detsamma tycker jag även att jag kan säga om Ledljusdesign.com som just nu är billigast på Fibaro Wallplug (499:)
 
unigas skrev:
Kikade just på Zipatos hemsida och nu kan man inte längre se någon 433MHz modul där, har de tagit bort den delen nu? Kändes annars som en av de saker som gjorde mig sugen på just deras produkt...
Tror jag sett i tråden att man kan få den inbyggd (eller att den redan är) i Zipaboxen. Verkar som den har två antenner (varav en strular just nu med fel i lådan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.