F.....N blir inte klok.

När jag larmar på blir "larm till" true
När jag hemmatillkopplar larmet blir både "larm till" och "larm hemmatillkopplat" true.

Det jag vill är att belysning endast skall släckas när jag larmar och inte när jag hemmatillkopplar, enkelt trodde jag.

Men det släcker alltid....Någon som ser vad jag gjort för fel??
Har även lagt till en timer ifall "hemmatillkopplat" signalen skulle var fördröjd.

Larm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
power650 skrev:
Varför vill du ha fasta ip på nätverket?
Mest för att jag har så många prylar (servrar, videoövervaknin m m) som jag vill nå utifrån.

Har 3-4 olika routrar hemma och just den här som jag labbar med där Zipaboxen är ansluten är en klassisk Dovado 3GN (som skall snart bytas ut mot en ASUS RT-N66U eller liknande "modern" router).

Jag upptäckte också igår kväll att det gick att köra som du beskriver, dvs ha DHCP igång och t ex reservera 192.168.10.100-149 för 50 st DHCP-klienter och assigna t ex adresserna 192.168.10.10-99 för fasta IP:s.

Det intressanta som jag upptäckte igår var att när jag slog på DHCP på ovanstående sätt så gick det plötsligt att ge Zipaboxen en FAST IP-adress genom att jag nu kunde se MAC-adressen för Zipaboxen och då ge den MAC-adressen en fixed IP.

Funkar nu alltså efter lite meckande som det skall. :wow:

Nu återstår "bara" ( :screwy: ) att få alla enheter "inlästa" till Zipaboxen...


Nu fick jag precis svar från Zipato:

"Zipabox will only work behind DHCP. DHCP must be enabled on your router, otherwise it won't work.To work appropriate the box needs to send TCP an UDP packages to the cloud.
TCP: 80, 443, 8080; UDP: 9017"
 
Redigerat:
Power650

Jag hade ett liknande problem vilket jag löste genom att använda "and" i första "when-satsen. Jag hade dock ingen wait så den lösningen kanske inte fungerar för dig.
 
cjk1975 skrev:
Power650

Jag hade ett liknande problem vilket jag löste genom att använda "and" i första "when-satsen. Jag hade dock ingen wait så den lösningen kanske inte fungerar för dig.
Nu fungerar det, hade innan bilden ovan en grupp som heter godnatt, som var kopplat till en virtuell sensor som också heter godnatt tror den blev påverkad på något sätt..
 
krister ekberg skrev:
Davve75, jag tog dit råd och lyckades efter lite problem att skapa ett konto och logga ett case. Det visade sig att dom stödjer PBR-2300 men under namnet CoCo AC-1000.. lätt att veta ;)

Min hopp tändes igen och nu kan jag lägga in mitt befintliga system, då återstår tempgivarna att få till också.

Tack för tipset!
Även "Nexa EYCR-2300 mains socket" verkar funkar på PBR-2300, kör själv med denna inställningen mot dem.

Har du fått ordning på tempgivarna?

/Anders
 
Någon som vet och har testat om NorthQ Power Reader respektive Aeon effektmätare fungerar med Zipabox?
 
Anders Nils Nilsson skrev:
Även "Nexa EYCR-2300 mains socket" verkar funkar på PBR-2300, kör själv med denna inställningen mot dem.

Har du fått ordning på tempgivarna?

/Anders

Nu kör jag alla mina nexa som Nexa EYCR-2300 wall plug och det fungerar fint.

Tempgivarna tror jag är rökta, har inte lagt jätte mycket tid men ser inte att någon lyckats få det att fungera.

- Krister
 
Redigerat:
Anders Nils Nilsson skrev:
Finna i bladet som följer med t.ex Fibaro-enheter. Troligen till andra enheter oxå, någon som vet?
Jag är inte van vid att jobba med kablar och lödkolvar. :( Hur får ni rent praktiskt fast DS18B20-sensorerna till Fibaro Universalsensorn?

Har köpt 4 st. färdiga sensorer med kabel, men sedan ska ju alla dessa kablar kopplas på till de där jättetunna kablarna från Fibaro Universalsensorn. Använder man några väldigt små toppklämmor eller hur gör ni?
 
n0ir skrev:
Jag är inte van vid att jobba med kablar och lödkolvar. :( Hur får ni rent praktiskt fast DS18B20-sensorerna till Fibaro Universalsensorn?

Har köpt 4 st. färdiga sensorer med kabel, men sedan ska ju alla dessa kablar kopplas på till de där jättetunna kablarna från Fibaro Universalsensorn. Använder man några väldigt små toppklämmor eller hur gör ni?
Jag brukar löda och använda krympslang för installationer som inte ska ändras. Annars är nog "sockerbitar" modell mindre en bra lösning.

/Anders
 
Alltså, jag måste missa något.

Hur använder man astro för att få till sunset/sunrise i rules creatorn??
 
krister ekberg skrev:
Alltså, jag måste missa något.

Hur använder man astro för att få till sunset/sunrise i rules creatorn??
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har haft problem med Astro offset = 0 så undvik detta till att börja med...
 
Anders Nils Nilsson skrev:
[bild]

Har haft problem med Astro offset = 0 så undvik detta till att börja med...
Men.. Det som står i Astro: Sunrise Weather Halmstad. Vad kommer det ifrån??
Trycker jag på den svarta lilla triangeln till höger på Astro Fältet så får jag upp en tom meny.

- Krister
 
krister ekberg skrev:
Men.. Det som står i Astro: Sunrise Weather Halmstad. Vad kommer det ifrån??
Trycker jag på den svarta lilla triangeln till höger på Astro Fältet så får jag upp en tom meny.

- Krister
Svarar mig själv, man måste först lägga till en virtual weather station där man får välja vart man är. Efter det så dyker det upp val i Astro menyn.

det här men dokumentation är verkligen inte zipatos sida öht.
 
krister ekberg skrev:
Svarar mig själv, man måste först lägga till en virtual weather station där man får välja vart man är. Efter det så dyker det upp val i Astro menyn.

det här men dokumentation är verkligen inte zipatos sida öht.
Dokumentation och Z-wave är nog tyvärr så överlag. Upplever inte att Fibaro bidrar med särskilt mycket de heller.
 
Någon som använder en virtuel termometer och matar den med värden via http???

SKulle behöv alite hjälp med hur man fixar i ordning det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.