Är det någon som vet om den fungerar med Viking temperatursensor?
 
nforslund skrev:
Är det någon som vet om den fungerar med Viking temperatursensor?
Nej det gör det inte vad jag vet. Har ett gäng såna som jag inte får in. Oregon temperatursensorer fungerar.

Skärmklipp.JPG
 
Paxman skrev:
Finns det någon bekräftelse på att Zipa-boxen nu har inbyggt stöd för 433 Mhz i grundutförande? Jag tänkte på det som skrivits i tråden om att 433-modulen inte längre finns kvar på Zipatos hemsida vilket ju stämmer.
Jag köpte för 1 vecka sen med inbyggd 433 MHz stöd. Har sett att EnOcean stödet också är borta från deras hemsida.
 
matsv skrev:
Jag köpte för 1 vecka sen med inbyggd 433 MHz stöd. Har sett att EnOcean stödet också är borta från deras hemsida.
Det låter ju onekligen väldigt lovande, men för att vara helt säker: att beställa detta paket (Zipabox, 433-modul och två fibaropluggar) från smart-telematik.se är alltså att ge bort pengar i onödan? Om 433-stödet ändå finns inbyggt i Zipboxen så måste det ju vara klart smartare att beställa detta paket (med endast Zipabox och två fibaropluggar).

Det är ju lite märkligt att inte Zipato uppdaterar boxens specifikationer på sin hemsida...:x Jag menar, det måste ju vara massor av presumtiva kunder som sitter med ett gäng 433-enheter som kanske väljer bort Zipaboxen nu när det inte framgår att stödet finns.
 
Paxman skrev:
Det låter ju onekligen väldigt lovande, men för att vara helt säker: att beställa detta paket (Zipabox, 433-modul och två fibaropluggar) från smart-telematik.se är alltså att ge bort pengar i onödan? Om 433-stödet ändå finns inbyggt i Zipboxen så måste det ju vara klart smartare att beställa detta paket (med endast Zipabox och två fibaropluggar).



Det är ju lite märkligt att inte Zipato uppdaterar boxens specifikationer på sin hemsida...:x Jag menar, det måste ju vara massor av presumtiva kunder som sitter med ett gäng 433-enheter som kanske väljer bort Zipaboxen nu när det inte framgår att stödet finns.
Zipaboxen finns i 2 olika utföranden. En med inbyggd 433 MHz och en utan. Se här
 
Aha! Det hade jag missat! Tack för hänvisningen. Min första länk är alltså boxen med inbyggd 433 och två fibaropluggar, inte box och 433-modul med pluggarna.
 
herrplupp skrev:
Hej! Ny på forumet och extremt sugen på en zipabox! Funkar den med nexsas prylar? Har några dimmers och wallplugs sen tidigare. Hur är den att programera? Tycker det ser ganska bra ut, har hållt på ned plc programering tidigare. Hur funkar den ren allmänt? Är det fortfarande beta? Tacksam för svar
Hallå!

Jag kör med Både Tellstick .net samt en zippabox.

Efter att haft antennproblem i början så fungerar nu min zippabox bra, det jag märkt är att den är sämre räckvidd än tellsticken. Jag har en 433Mhz plugg som är i ett hörn längst bort ifrån där både zippaboxen och tellsticken står. Där bommar zippaboxen allt som oftast att stänga av pluggen, medans tellsticken alltid kan stänga av. Då står zippa boxen 30 cm närmre än vad tellsticken står.

Att programera zippaboxen för pluggarna är enkelt, det man lättast gör är att lägga till alla sina pluggar och ge dom ett bra namn. Sen tar man sin telefon med zippabox appen på, går bort till pluggen och sätter den i lär läget och så skickar du en on/off signal via appen så lär sig pluggen vilken signal den skall lyssna på.

Lär processen tog också en stund att klura ut hur det fungerade, det finns ingen som helst dokumentation till zippaboxen att förlita sig på. Allt är trial and error.
 
Redigerat:
krister ekberg skrev:
Hallå!

Jag kör med Både Tellstick .net samt en zippabox.

Efter att haft antennproblem i början så fungerar nu min zippabox bra, det jag märkt är att den är sämre räckvidd än tellsticken. Jag har en plugg som är i ett hörn längstbort ifrån där både zippaboxen och tellsticken står. Där bommar zippaboxen allt som oftast att stänga av pluggen, medans tellsticken alltid kan stänga av. Då står zippa boxen 30 cm närmre än vad tellsticken står.
Men har du inga enheter mellan Zipaboxen och pluggen längst bort? Z-wave är ju "meshat" så den ska väl ändå länka signal vidare mellan enheterna ...
 
433 MHz-protokollet är inte meshat.
 
Nyfniken skrev:
433 MHz-protokollet är inte meshat.
Ja men det vet jag ju! :) Tänkte att han jämförde räckvidden på de två systemen! Tankevurpa, sorry!! Det var alltså skillnaden på räckvidden av de två 433Mhz-systemen ...
 
...det kan varit jag som vurpade...
 
KristoferL skrev:
Men har du inga enheter mellan Zipaboxen och pluggen längst bort? Z-wave är ju "meshat" så den ska väl ändå länka signal vidare mellan enheterna ...
Ja så hade det ju varit om det hade varit z-wave enheter.. Jag tar och uppdaterar mitt inlägg så det framgår :)
 
Redigerat:
Är det någon som prövat zipaboxens api? Har en fundering på att göra webbsidor för att styra, få mätvärden och statusar. Har tänkt lägga in planritningar och placera ut "endpoints" på dem.

Väntar på app till Windows Phone. Hoppas det kommer snart.
 
krister ekberg skrev:
Efter att haft antennproblem i början så fungerar nu min zippabox bra, det jag märkt är att den är sämre räckvidd än tellsticken. Jag har en 433Mhz plugg som är i ett hörn längst bort ifrån där både zippaboxen och tellsticken står. Där bommar zippaboxen allt som oftast att stänga av pluggen, medans tellsticken alltid kan stänga av. Då står zippa boxen 30 cm närmre än vad tellsticken står.
.
Jag har EXAKT samma problem. Dock så har jag inte en Tellstick utan jag testar Zipaboxens 433MHz-modul mot NEXAS egna prylar, dvs t ex en rörelsesensor i tvättstugan som styr en lampa i "labbet" där jag sitter och testar Zipaboxen.

NEXA-prylarna klarar av att styra utan problem men Zipaboxens 433MHz verkar ha klart lägre känslighet på mottagningen än vad NEXAs mottagarenheter har.

Jag har inte samma problem med att styra enheter FRÅN Zipaboxen utan det verkar vara Zipaboxens mottagning som är klart sämre. Då har jag ändå fått en ny 433MHz-modul som funkar bättre än den förra jag hade som var helt kass på mottagningen.

Jag är klart sugen på att testa RFXtrx433 och se om den här bättre känslighet på mottagningen än vad Zipaboxen har.

Såg dock den här intressanta tråden om att t ex NEXA-enheter INTE är lämpliga i ett hemautomationssystem eftersom dom sänder upp till 50 meddelanden under 3-5 sekunders tid och därmed "blockar" RFXtrx433 (och även då RFXLAN) från att ta emot andra meddelanden eller sända meddelanden)!
Kolla här http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=7337

Som så många andra Zipaboxa-användare så har det varit en hel del "trial and error" och kommunikation med Zipatos support för att få grejer att funka. Extremt dålig dokumentation för Zipabox samt att många grejer inte funkar "out-of-the-box" som det är nu.

Zipatos "dashboard" är inte heller riktig "leveransfärdigt" heller tycker jag.

Jag har t ex Aeon Labs senaste energimätare "Home Energy Meter 2nd edition", dvs version 2, den som INTE har några batterier eller USB-port. Min version är 3-fasversionen och uppenbarligen har antingen den någon bugg eller så har Zipaboxen bara stöd för den första generationen. Jag har varit i kontakt under 2 veckors tid med både Zipato och Aeon Labs men ingen lösning ännu. Har även sett att Fibaros HC2 inte heller är kompatibel (ännu) med den nya (2nd edition) energimätaren.

Suck... Nu har jag lagt ned så himla mycket tid på att enbart få det att funka hjälpligt och på ett teststadium så att det känns nästan som att det är lika bra att gå över till någon mer "öppen" lösning som t ex Vera eller t o m Domoticz. Då har man i alla fall själv mer kontroll över problemen eftersom man får klart bättre loggning och kan påverka Z-wave-enheternas parameterinställningar själv på ett mer direkt sätt än via t ex Zipaboxen eller Fibaros HC2.

Jag kämpar vidare... o återkommer med rapport vad beslutet blir. :D
 
Redigerat:
CrazyFin skrev:
Såg dock den här intressanta tråden om att t ex NEXA-enheter INTE är lämpliga i ett hemautomationssystem eftersom dom sänder upp till 50 meddelanden under 3-5 sekunders tid och därmed "blockar" RFXtrx433 (och även då RFXLAN) från att ta emot andra meddelanden eller sända meddelanden)!
Kolla här [länk]
Dörrsensorn LMST-606, kastar ur sig en massa meddelanden när det sker en öppning eller stängning. Inte vanliga väggbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.