Hej. Har en Zibro sc 1332 sedan några år och den har fungerat hyfsat bra. Nu i vintras när det var lite kallt så ville den inte starta. Den gör startförsök under ca 3 sekunder och därefter stopp, paus ca 3 minuter och ett nytt startförsök osv...
Jag kopplade in en elmätare vid stickkontakten och kunde se att under det 3 sekunders långa startförsöket så var belastningen på nätet drygt 3800 W. Är det någon som kan ha en idé om vad som är fel?
Jag kopplade in en elmätare vid stickkontakten och kunde se att under det 3 sekunders långa startförsöket så var belastningen på nätet drygt 3800 W. Är det någon som kan ha en idé om vad som är fel?
Gissar på en ON-OFF-kompressor - med den höga effektförbrukningen indikerar att kompressorn inte snurrar upp i varvtal utan ligger på startström med stillastående rotor.G Grankulle skrev:Hej. Har en Zibro sc 1332 sedan några år och den har fungerat hyfsat bra. Nu i vintras när det var lite kallt så ville den inte starta. Den gör startförsök under ca 3 sekunder och därefter stopp, paus ca 3 minuter och ett nytt startförsök osv...
Jag kopplade in en elmätare vid stickkontakten och kunde se att under det 3 sekunders långa startförsöket så var belastningen på nätet drygt 3800 W. Är det någon som kan ha en idé om vad som är fel?
Om kompressorn inte är skuren så kanske det fins någon motorkondensator inne i chassiet som är trasig/tappat kapacitans - Kondensatorn behövs för starten. försök hitta/låna/köpa en motorkondensator med samma kapacitans och minst samma spänning och prova istället för den befintliga och se om den hoppar igång.
Frågan är hur mycket pengar du vill lägga på komponenter om det senare ändå visar sig att kompressorn har skurit och hela LLVP är att betrakta som skrot.
---
Har du kolla nyligen i hur väl det frostat på utedelen när den har kört i värmepump i minusgrader. Om det bara blev bara en antal frostiga remsor på bakdelen av maskinen och inte heltäckt med frost så är det för lite köldmedel, och har den kört med för lite köldmedel under för lång tid så ger kompressorn till slut upp av överhettning..
Tack för ditt detaljerade svar. Jag får testa att byta kondensator i första hand. Funderar på vilken det är. Om det är en av de som syns på bilden som jag tagit tidigare,X xxargs skrev:Gissar på en ON-OFF-kompressor - med den höga effektförbrukningen indikerar att kompressorn inte snurrar upp i varvtal utan ligger på startström med stillastående rotor.
Om kompressorn inte är skuren så kanske det fins någon motorkondensator inne i chassiet som är trasig/tappat kapacitans - Kondensatorn behövs för starten. försök hitta/låna/köpa en motorkondensator med samma kapacitans och minst samma spänning och prova istället för den befintliga och se om den hoppar igång.
Frågan är hur mycket pengar du vill lägga på komponenter om det senare ändå visar sig att kompressorn har skurit och hela LLVP är att betrakta som skrot.
---
Har du kolla nyligen i hur väl det frostat på utedelen när den har kört i värmepump i minusgrader. Om det bara blev bara en antal frostiga remsor på bakdelen av maskinen och inte heltäckt med frost så är det för lite köldmedel, och har den kört med för lite köldmedel under för lång tid så ger kompressorn till slut upp av överhettning..
Den mindre svarta kondensatorn är för fläktmotorn. Det är den stora runda som är till kompressorn. Har du en multimeter med kapacitansmätning på kan du ju grovt mäta upp kapacitansen den har nu och jämföra med märkningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för era svar. Jag skall plocka isär och testa bara det blir lite varmare ute.J Josth skrev:
Produkter som diskuteras i tråden