Det finns många laddboxar på marknaden...

Zaptec Go har 4G-kommunikation mot sina servrar (sin portal) och kommunikation mot Nord Pool
måste de ha p g a funktionen "Eco Mode".

Så de har driftskostnader och då funderar jag på affärsmodellen 📈.
Hur ska man kunna klara sina driftskostnader på lång sikt?

Men säkert finns det många fler leverantörer som har driftskostnader för kommunikation etc.

Har beställt en Zaptec Go.

P pojak skrev:
Hur ska man kunna klara sina driftskostnader på lång sikt?
Bra fråga.
Har själv Charge Amp som bekostar servrar för ladd-schema, lastbalansering mm.
Man kan ju undra hur dom finansierar det i längden. Abonnemang som du säger??
Andra tillämpningar är ju gratis först, sen får du betala om du vill ha lite extra finesser, vad det nu skulle vara för en laddbox?

Laddbox bolagen går inte så bra om man kollar årsredovisningar och aktiekurser. Men det finns väl fler skäl till det.

Ångrar att jag inte valde en box som kan skötas lokalt. Om det nu finns sådana. Svårt att läsa ut av produktspecifikationer. När jag valde var det mer frågan om fast eller lös kabel.

L Lundstroem1 skrev:
Bra fråga.
Har själv Charge Amp som bekostar servrar för ladd-schema, lastbalansering mm.
Man kan ju undra hur dom finansierar det i längden. Abonnemang som du säger??
Andra tillämpningar är ju gratis först, sen får du betala om du vill ha lite extra finesser, vad det nu skulle vara för en laddbox?

Laddbox bolagen går inte så bra om man kollar årsredovisningar och aktiekurser. Men det finns väl fler skäl till det.

Ångrar att jag inte valde en box som kan skötas lokalt. Om det nu finns sådana. Svårt att läsa ut av produktspecifikationer. När jag valde var det mer frågan om fast eller lös kabel.
Jag kan tycka att det vore intressant med en box som sköts helt lokalt. För oss skulle det räcka med att kunna ställa in boxen så att laddningen startas vid ett visst klockslag och upphör vid ett annat klockslag.
Vår elnätsleverantör erbjuder lägre effektavgifter nattetid, vilket man definierar som kl 23-06.
Så en laddbox man kan kommunicera med via Bluetooth, och utan "molnkommunikation", skulle vara toppen.

• Gilla
mBard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.