Adamski74 skrev:
Vore najs om fibaropucken lös rött under tiden som kaffe är på.
Aeon puckarna har en diod som lyser när de är på. Problemet är att de syns dåligt bakom ett uttag. Du får då göra ett strategiskt hål, eller sno ett glaslystub från en gammal lampa med en massa tentakler på.
Aeon med energimätning och med PLEG kan du köra vis tid efter det stora elementet stängts av. Med PLTS så kan du ju skapa en avstängning efter inställd tid.
 
Färgen på Fibaros ring kan man styra fritt. Antingen valfri färg eller regnbåge styrt av effektförbrukningen.
 
Snablis skrev:
Där du i scenen väljer immediate, ändrar du till manage delays, lägger till tid och sen vad som ska hända. Nackdelen är att ifall Veran startar om eller ngt innan tid för "off" händer så uteblir avstängningen. Detta har diskuterats i denna tråd har jag för mig...
Ok, andra gången jag provade, så fungerar avstängningen.
Vad menar du med "..ngt innan tid för off händer..."? Något med just den scenen?
 
Nyfniken skrev:
Färgen på Fibaros ring kan man styra fritt. Antingen valfri färg eller regnbåge styrt av effektförbrukningen.
Jo, det har jag förstått genom att läsa manualen. Däremot hur jag ställer in så att pucken lyser rött när den är på förstår jag inte hur jag ställer in?
 
Adamski74 skrev:
Jo, det har jag förstått genom att läsa manualen. Däremot hur jag ställer in så att pucken lyser rött när den är på förstår jag inte hur jag ställer in?
Led-färg => Parameter 61 (on) och parameter 62 (off)
 
Snälla, håll gärna isär begreppen puck och plugg. Det blir lite förvirrande tycker jag när man plötsligt börjar tala om led-ringen på en fibaro uttagsplugg mot en inbyggnadspuck (som max har en led för on/off).
 
Jag missförstod. :)
 
Ber om ursäkt. Jag blandar friskt begreppen jag med. Plugg och inget annat.

För övrigt så verkar min scen fungera bara ibland. Ibland stängs den av efter den utsatta tiden och ibland inte. Stabilt med andra ord :)
 
Adamski74 skrev:
Ber om ursäkt. Jag blandar friskt begreppen jag med. Plugg och inget annat.

För övrigt så verkar min scen fungera bara ibland. Ibland stängs den av efter den utsatta tiden och ibland inte. Stabilt med andra ord :)
Precis som min Vera. När den är på topp fungerar allt superbt, men när den, som nu, (nästan) varenda dag skickar två sms om att det är kallt i huset. 4 gång per år skickar att det är brand i huset och minst en gång per vecka startar om och det blir 1/1 2000 med fel klockslag - ja då vill man slänga ut skiten.
Synd att det inte finns en controller värd namnet, när Z-wave faktiskt är bra.
Utan datum och rätt tid vilket mycket av automationen bygger på, är det ju oanvändbart. När en scen som att stänga av en kaffebryggare,eller en varning att det brinner är det ju en katastrof, opålitligt och tom farligt (vargen kommer), tyvärr.
Å andra sidan skulle jag välja Z-wave igen även idag, saknar bara en controller som matchar systemet och möjligheterna.
 
Adamski74 skrev:
Ber om ursäkt. Jag blandar friskt begreppen jag med. Plugg och inget annat.

För övrigt så verkar min scen fungera bara ibland. Ibland stängs den av efter den utsatta tiden och ibland inte. Stabilt med andra ord :)
Som skrivits, så kommer den inte att stänga av om lua har startat om, tex om du varit inne o pillat i inställningarna under tiden, eller om någon bug har triggat omstart. Enklast och säkrast är att fixa en ny scen för att stänga av, eller ännu flexiblare; installera PLEG.
Normalt bör du dock inte ha problem med en timmes timer, om du precis har börjat med din vera (och bara har någon enstaka plugin osv).
 
vespaman skrev:
Som skrivits, så kommer den inte att stänga av om lua har startat om, tex om du varit inne o pillat i inställningarna under tiden, eller om någon bug har triggat omstart. Enklast och säkrast är att fixa en ny scen för att stänga av, eller ännu flexiblare; installera PLEG.
Normalt bör du dock inte ha problem med en timmes timer, om du precis har börjat med din vera (och bara har någon enstaka plugin osv).
Ny scen för att stänga av: Menar du en scen som jag manuellt ska använda för att stänga av kaffet? Eller en scen som automatiskt efter 1 timme stänger av? I så fall vill veta mer om den lösningen.

PLEG har jag inte börjat med än. Är det just såna här saker man använder det till?

Jo, jag har en någorlunda ny vera med några enstaka plugins, ändå så vill min scen inte fungera.
 
Japp, med PLEG kan du sköta all logik. Tar ett tag att komma in i tänket men sen blir det väldigt användbart. Jag har inga "vanliga" scener kvar längre.
 
Adamski74 skrev:
Ny scen för att stänga av: Menar du en scen som jag manuellt ska använda för att stänga av kaffet? Eller en scen som automatiskt efter 1 timme stänger av? I så fall vill veta mer om den lösningen.

PLEG har jag inte börjat med än. Är det just såna här saker man använder det till?

Jo, jag har en någorlunda ny vera med några enstaka plugins, ändå så vill min scen inte fungera.
Det finns lite plugins som kanske kan göra det du vill automatiskt, men just att hantera timers och logiska villkor är PLEG absolut flexiblast, och man slipper skriva lua.

Tycker dock att det är lite skumt att din enkla set-up har problem. Jag kör tex en handdukstork på tre timmar efter duschning, och visst händer det att den missar, men det är max någon gång per månad. Max.
Och jag har över hundra devices, och totalt över 200 paneler i min vera..

Har du kollat att det inte är kommunikationen som strular?
 
Hej

Efter att ha läst denna mycket inspirerande tråd kommer jag att byta till z-wave och Vera 3 . Jag har Powermax+ och undra vad ni har köpt era RS232 modul/kit.
 
Verkar vara klurigt att få tag i RS232 modulen nu för tiden. Kanske tillgänglig i USA efter en snabbgoogling.
Jag fick med en modul när jag köpte GSM-enheten. Då kan man sätta in serie-kabeln i GSM modulen. Jag har alltså båda inkopplade i serie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.