Hej

Jag är sugen på att ge z-wave en chans då jag har tröttnat på nexa. Dessutom tänkte
jag köpa ett Powermaster-10 larm och ev koppla ihop detta med hemautomationen.


Vad rekommenderar ni rutinerade z-wave-rävar för tillverkare (fibaro, duwi etc)?
Finns det något bra startpaket med tex en vera och ett gäng dimmers/switchar och annat
som man behöver? Och slutligen, var köper man lämpligast?
 
Gillar fibaro eftersom dom är små (får t.o.m. plats bakom ett vägguttag) och har extraingången. Dock saknar dessa just nu strömförbrukning (kommer version som klarar det efter årsskiftet tror jag).

Jag är nöjd med Vesternet och dom verkar ha lite startkits också:
http://www.vesternet.com/z-wave/starter-kits

Du får säkert rabatter om du beställer mycket också. Kontakta kundtjänsten där.

Obs! Gör en ordentlig koll att det finns en fungerande vera-plugin till larmet du köper.
 
  • Gilla
olaben
  • Laddar…
Vad blir resultatet av dina aktuella spelköer på Sonosenheterna efter att Veran kört tal genom dem?
 
Den sparar undan statusen innan talet och återupptar denna efter att ett talat meddelande är klart (idag en fast tid i sekunder dock).
 
Om jag fattat rätt så finns Powerlink till Powermaster också, men om den är kompatibel har jag ingen aning om. Den är dock kopplad via serieport så med lite tur är protokollet detsamma, men jag har inte lyckats googla fram någon som har testat.
 
Har läst igenom tråden noggrant ett par gånger och detta verkar ju vara trevligt :) Funderar på att integrera detta med mitt DSC 1864 och har förstått att det ska funka ihop med en envisalink 3 + Veralite och ett gäng Fibaropuckar....
Beställer nog ifrån Vesternet, undrar om någon har eller vet var man kan få tag på rabattkod (y) är väl inte helt omöjligt att man kommer fråga lite om hjälp under konf. ni verkar ha god koll på hur det funkar....
 
@Jo_W. DSC verkar vara en bra larmplugin till veran så det blir nog finfint.
Om du lägger 6 fibaroenheter i shoppinglistan (du kan mixa) så får du en gratis hos Vesternet. Skall du ha andra rabatter får du nog maila kundtjänst.

Vi kan försöka hjälpa dig här i tråden och jag har fått mycket bra hjälp på Micasaverdes forum också.

Har för övrigt börjat skriva min första egna plugin till Veran för att integrera min Fritz!Box (router+ADSL+dect+ip-telefonibox). När någon ringer oss skall musiken hemma pausas och jag gör ett uppslag på inkommande nummret mot typ eniro. Högtalarsystemet berättar sedan vem det är som ringer (och varnar för telefonförsäljare). När samtalet är slut så startar musik igen.
 
Redigerat:
theboppers skrev:
Har ett case hos Micasaverde och de hörde av sig igår, så jag gjorde en exclude och sen en "full power include" (oklart vad det har med problemet att göra, men jag gör som de säger ;) så skulle de kika på loggarna, får se om de hör av sig idag.
Btw, vilka versioner har ni på switchar som funkar / krånglar?
Fick följande svar på mitt ärende hos Micasaverde i förra veckan - åhar skickat över mer info till dem så vi får se om de hör av sig

I see that device was reconfigured at the time you experienced this behavior again and then indeed there were some commands sent by Vera but I didn't enough information to know exactly if they have been issued by Vera itself or from the UI. From what I have right now it only seems that all those commands have been sent manually from the UI.
I'll keep analyzing the logs but please let me know when it happens again and hopefully I will get more information.
 
theboppers skrev:
Fick följande svar på mitt ärende hos Micasaverde i förra veckan - har skickat över mer info till dem så vi får se om de hör av sig

I see that device was reconfigured at the time you experienced this behavior again and then indeed there were some commands sent by Vera but I didn't enough information to know exactly if they have been issued by Vera itself or from the UI. From what I have right now it only seems that all those commands have been sent manually from the UI.
I'll keep analyzing the logs but please let me know when it happens again and hopefully I will get more information.

Mer info angående mitt problem med Fibaro-modules som står och slår av/på när man har lite last på dem / de sitter nära controllern - jag fick de två nya modulerna jag beställt idag och under de timmar jag testat har de inte alls haft samma problem!
Så det verkar som att det är nåt tillverkningsproblem på mina första fyra moduler, de är tillverkade 18/9 '12 medans de nya som verkar fungera bättre är tillverkade 30/10 '12
 
Låter bra. Vore skönt om det bara var hårdvaruproblem i någon batch. Jag skickade in två 3kw för byte.
Fungerar dom bra skickar jag de övriga 4 för byte också. Hos mig har alla 1,5kW fungerat felfritt.
 
Efter att lusläst manualer och kopplingsscheman har jag nu hittat en möjlighet att styra vår värmepump/panna (Nibe Split).

Det verkar finnas en öppen reläingång i pannan som möjliggör att förskjuta värmekurvan enligt ett förinställt värde. Där skulle man kunna hänga på ett fibarorelä.
Om man sedan också lägger till en temperatur-sensor inomhus kan man sänka temperaturen (genom reläet) automatiskt om vi eldar i spisen eller har mycket solinstrålning via en scen.

Nibe erbjuder endast en trådbunden innegivare. Det är inte lätt att hitta optimal placering för denna i vårt hus. Med en portabel z-wave tempgivare blir det lättare.

Man skulle också kunna göra scener som sänker temperaturen inomhus när det varit pålarmat en längre period (vi är bortresta). Remote kan man sedan "ställa upp" värmen när det är hemresedags.
 
Stort tack hek for all info! Valdigt inspirerande att lasa om dina zwave aventyr och du verkar verkligen ha byggt upp mycket kunskap allt eftersom. For en utomstaende ar det helt klart en djup djungel men jag antar att det hela klarnar lite mer sa fort man kopt lite prylar och sjalv kommer igang.

Har under en tid funderat mycket pa vad jag ska kopa for system och just nu lutar det absolut at zwave och Vera lite. Kommer ha ett valdigt litet system till att borja med (mest hemmabio och nagon lampa) men vill ha ett stabilt system att utga ifran.

Som sagt vill jag till en borjan kunna styra hemmabion. Ha olika scenarion for olika fillfallen. Tex ett for att satta pa min projektor, mitt PS3 och dimma ljuset (eventuellt hissa ner duken). Det ska inte vara nagra problem med vera/zwave som jag har forstatt det? For projektorn kommer jag ha en enkel switch i kontakten och antagligen en ir mottagare for PS3an...

Tack for en fantastisk trad!
 
Har nu gjort en första beställning på 1 Vera Lite + lite Fibaro-puckar för att komma igång och testa lite :) Intresset för plugins finns självklart, ju fler som görs desto större risk att någon passar ens behov ;) Kommer till en början köra ljusstyrning + vägguttagstyrning, byter mina flesta väggbrytare mot kronbrytare med Fibarodimmer bakom sen styr jag vägguttag med separat brunnständning (fibaropuck 1*3kw bakom) i rummet med andrabrytaren. Ska också köra DSC-pluginen för att integrera larmet i lösningen också, teoretiskt tycker jag inte det ska vara så svårt att få till det men vi får väl se hur det blir i praktiken.....
 
Redigerat:
@carlfredrik och @Jo_W. Kul att det inspirerar. Rusa inte för fort med era projekt bara... så familjen tröttnar på alla nymodigheter.

Mina barn (6 och 8 år) fick psykbryt i helgen när dom insåg att jag installerat monostabila brytare (fjädrar i de befintliga) i deras rum för att det är logiskt att ALLA brytare i hela huset är monostabila istället för en blandning.

VI VILL HA VÅRA GAMLA!!! Logikargument biter liksom inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.