erikssonjorgen skrev:
Fundering:
Kan jag med knapp nr 2 på en kronbrytare med Fibaros dimmer via assoc dimmra en annan Fibaro dimmer?

/J
Funkar bra, jag har så med både nya och gamla versionen av dimmern.
 
Dum fråga: det verkar som att de olika controllerna har olika web interface beroende på om det är Fibaro eller MicasaVerde som gör dem? Är det korrekt uppfattat?

För oss som redan har en dator igång 24/7, finns det något sätt att få exakt samma funktion med en usb modul?
Det tycks som att de usb moduler som vesternet säljer förlitar sig på olika webtjänster istället? Ungefär som Tellstick Net.
 
Redigerat:
Har tänkt i samma banor som dig Kave; har redan burk som hanterar mycket av husets funktioner och tycker att den lika gärna hade kunnat agera automationsserver för ett Z-Wavenät. All mjukvara jag hittat är mer eller mindre stora hemmahack i kombination med USB-sticka. Eftersom protokollet till stickorna verkar vara skapligt fördefinierat (seriellt mot samma Sigma mikrokontroller/chip som sitter i alla Z-Waveprylar) spelar stickorna mindre roll.

I mina ögon är det endast mjukvaran som gör produkterna HC2 och Vera. Då denna rimligtvis kommunicerar mot samma hårdvara (Sigmas Z-Wavekontroller) borde det gå att låna gränssnittet från exempelvis Veran. Har fått för mig att det är skrivet i PHP som obfuskerats. Däremot går det stick i stäv med tankar och lagar om att betala för sig så det bör nog lämnas därhän.
 
Phl: låna en hc2 och lite vmware alltså? :)
 
Det är nog en möjlig väg men uppdateringar blir ju synnerligen bökigt. Tror vi ska lämna den diskussionen borta från BH.
 
Ja.. det är klart bara mjukvara som gör Vera/HC2 till "produkter". Går lika bra med en Rasberry Pi och Z-wave sticka och en Home Automation distro. Läs t.ex.:

http://thomasloughlin.com/z-wave-controller-setup-on-my-raspberry-pi/

Men som Micasaverde prissatt sin Vera Lite är det knappt lönt att böka med en egen distro. Dessuom har det byggts en massa fina plugins till Vera som är värda mångt mycket mer för mig (läs larm-plugin).
 
Jo, med var just de automationssystemen jag menade. För min del handlar det inte om pengarna utan om att slippa ha en burkjävel till som dessutom säkras av tredje part. Som du säger vill man ju åt pluginstrukturen från Vera.
 
erikssonjorgen skrev:
Fundering:
Kan jag med knapp nr 2 på en kronbrytare med Fibaros dimmer via assoc dimmra en annan Fibaro dimmer?

/J
Absolut! Jag använder mina dimmers så. Jag har dock en gammal fibaro (köptes någon månad efter dom kom ut på marknaden) som är buggig med detta. Men dom senare funkar klockrent.

Min standardlösning i rum är att alltid montera kron, och dimmra läs/vägg/bordslampor med tvåan.
 
phl skrev:
Jo, med var just de automationssystemen jag menade. För min del handlar det inte om pengarna utan om att slippa ha en burkjävel till som dessutom säkras av tredje part. Som du säger vill man ju åt pluginstrukturen från Vera.
Även om jag sympatiserar med detta tänk (har själv en linux mail/web/x/y/z server 24/7), så finns det fördelar med att hålla isär hemautomationen från datorerna: driftsäkerheten. Förr eller senare byter man hårdvara i datorn, eller man måste boota om eller eller... Vid dessa tillfällen är det skönt att huset "funkar" normalt ändå.

Tror att första versionen av Vera var just mjukvara, så det är säkert görbart, vet att det var någon som höll på att trassla med en Asus router för något år eller två sedan (vera2).
Personligen skulle jag nog hellre gå på open-zwave e.d. istället för att trassla med vera, om jag skulle vilja gå den vägen.
 
Jag köper det väl iofs ändå. Min Tellstick duo var ju inte gratis heller. Jag tänkte först att jag "måste" ha en hc2, men efter att ha läst på lite verkar en micasa lite riktigt fin också.
funderar på om jag kan köpa in det som larm till mitt hemmakontor och låta företaget stå för den största initiala kostnaden.
Hur ser det ut om man vill använda en vera för att logga temperaturer? Är det ett bra gränssnitt med grafer etc eller är det bara rena värden?
 
Kave skrev:
Hur ser det ut om man vill använda en vera för att logga temperaturer? Är det ett bra gränssnitt med grafer etc eller är det bara rena värden?
Standard Verasvar: Det finns en plugin för det! :)

Jag kör med dataMine pluginen, loggar till USB-minne och sedan kan du göra grafer. Det går förstås även att plocka ut loggfilen och ta in den i Excel om man vill fnula lite. Jag la in en graf för min elförbrukning tidigare i tråden, där kan du se ungefär hur det ser ut.
 
Dessvärre loggar vera lite temperaturer utan decimaler. Är de andra kontrollerna bättre?
 
Oj. Har mest hängt i Sonos plugin:ens tråd på micasaverde de sista dagarna. Det har varit lite problem att få talade meddelanden att fungera med svenska tecken.

@Kave. Jag har ingen temperaturloggning ännu. Men jag läste någonstans att du kan få decimaler om du går igenom en rfxrtx433.
 
Jag förstod det som att det var protokollet det var fel på.
Min känsla efter att ha läst en bunt reviews är att z-wave inte är rock solid, utan vissa brytare fungerar inte alltid etc. Då kan jag lika gärna köra med befintligt Nexa/ telldus/ switchking system.
 
@Kave: Kör du det som passar dig bäst. Lycka till.

Vi har nu fått igång svenkt tal i Sonos plugin:en!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.