Ja jag ska köpa mig en liten som håller 30 min. Då hinner man få meddelande om utlöst larm och förhoppningsvis sticker tjuvarna. Kostar inte mer än 1000 kr för en ok.
 
@dhanjel
Vill inte vara en party-pajare. Men jag vet inte om z-wave generellt är lämpligt för just larm då enheterna skickar information i klartext utan kryptering och/eller s.k "rolling codes". Dessutom saknar enheterna övervakning som är normalt i trådlösa larm. Jag vet att fibaros dörrsensor har "tamper" men tror inte det är så vanligt på andra z-waveenheter.

Men det kanske kommer säkrare z-wave enheter då tekniken/protokollet utvecklas.
 
hek skrev:
Vill inte vara en party-pajare.
Man får ju fundera på vilken sorts objekt man har också Kalle Kofot sitter väl knappast med en bärbar i sin 740 och scannar av områden efter Z-wave-larm...
 
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Man får ju fundera på vilken sorts objekt man har också Kalle Kofot sitter väl knappast med en bärbar i sin 740 och scannar av områden efter Z-wave-larm...
Hehe, sant!
 
Bor man väldigt glest till ska man nog ha rejälare grejer, men vi har en hörntomt och grannar åt alla håll.

Jag tror bara larm-dekaler avskräcker de få som skulle ge sig på ett sånt öppet objekt, och skulle någon vara tillräckligt dum att ändå försöka ta sig in så tror jag z-wave räcker (men man ska nog inte ha dörrlås med z-wave ;)).

Skulle någon vara så listig att de dels lyckas störa z-wave nätverket, och ta sig in och ut med värdesaker trots alla grannar så är det nog bara att ta av sig hatten och applådera :)

Det är ju dessutom ingenting utanför som säger att det är z-wave, så sålänge ingen här planerar inbrott så borde det ge tämligen bra skydd :)
 
dhanjel skrev:
Var köper ni era batterier till Fibaro-prylarna? De små ER14250 batterierna är ju inte direkt billiga när man kollar runt.

Verkar som om AliExpress ligger bra till, ca 17kr/batteri inkl frakt om man köper 10 st.
[länk]
Hmmm är det inte CR123A batterier i dom ?
Isåfall har du ju dom här för 16:- st. :)
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2448544;c:40005
--------------------------------------------------
Här har du ER14250
För 15-16:-
http://www.tme.eu/se/details/eve-er14250_cnr/batterier/eve-battery-co/eve-er14250-p-_cnr_/
Här för 35:-
http://se.farnell.com/eve/er14250/battery-lithium-3-6v-1-2aa/dp/1365935
 
dhanjel skrev:
Bor man väldigt glest till ska man nog ha rejälare grejer, men vi har en hörntomt och grannar åt alla håll.

Jag tror bara larm-dekaler avskräcker de få som skulle ge sig på ett sånt öppet objekt, och skulle någon vara tillräckligt dum att ändå försöka ta sig in så tror jag z-wave räcker (men man ska nog inte ha dörrlås med z-wave ;)).

Skulle någon vara så listig att de dels lyckas störa z-wave nätverket, och ta sig in och ut med värdesaker trots alla grannar så är det nog bara att ta av sig hatten och applådera :)

Det är ju dessutom ingenting utanför som säger att det är z-wave, så sålänge ingen här planerar inbrott så borde det ge tämligen bra skydd :)
Har faktiskt också gått i liknande tankar och bor också på hörntomt med nära till grannarna. Har dessutom bra insyn på tomten så jag tror inte att vet hus står högst på önskelistan bland tjuvpacket. Men vad vet man om det egentligen...
 
Finns det någon möjlighet att koppla larmet som man koppla själv till en larmcentral?
Om man redan har Verisure Larm, kan man koppla in det på Fibaros HC2?
 
ER14250 stod det i manualen. Men kanske är samma?
 
Nu med övervakning på elförbrukningen så har jag noterat att det finns tydliga sekvenser av "storförbrukare" under kort tid. I helgen hittade jag "tjuvarna" ..
Första delen är ett litet direktverkande el-radiator på och sen avstängt och sektionen efteråt ett större el-radiator påslaget (av samma typ, båda i källaren).

2014-01-07 12_01_51-dataMine - graphing for Vera.png

Nu är detta ganska moderna el-radiatorer med elektrisk termostat (ej oljefyllda) så de kör ju på/av oftare och kortare tid än ett oljefyllt men dataMine graferna blir lite röriga. Hushållet är en ganska stor el-förbrukare så undrar om det kan finnas potentiella sänkningar här. Har flera sådana radiatorer men dessa är avstängda då luftvärmepumpen klarar det än.

Intressanta möjligheter som Z-wave och egna arduino-sensorer ger :)
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Har någon här lyckats inkludera Fibaro Smoke Sensor till Vera Lite?

De dyker upp som Motion Sensor. Den ena med batterisymbol, den andra utan. Båda anger waiting for wakeup.
 
Hej,

någon som kan rekommendera en eller sparata givare för temperatur respektive ljus för utomhusbruk?

/Anders
 
Anders Nils Nilsson skrev:
Hej,

någon som kan rekommendera en eller sparata givare för temperatur respektive ljus för utomhusbruk?

/Anders
Aeons multisensor är nog den vettigaste men bör matas via USB enligt utsago. Ska försöka få tid att sätta upp min, börjar med Lithium-batterier. Den har funkat väldigt bra inne iaf.
 
Ny multisensor från Fibaro presenterades nyss på CES.
BdZ9YOECAAAt07L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Ni som använder endast z-wave till larm, hur larmar ni på/av på ett säkert och smidigt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.