Hej,
Har renoverat ett garage/förråd där vi nu har några tomma dosor med slang dragna till en plats för ny central och funderar på hur man skall gå vidare?

Gillar teknik och sneglat ett tag på Fibaro HC2, när man läser på nätet (tex recensioner på Prisjakt) får man intrycket av att det är buggigt och strular en del, är det så illa? Är det personer som nyttjar/modifierar systemet till max som hittar alla fel och skriver aktivt på nätet eller kommer även en standardinstallation strula?

Finns det någon vinning att installera Z-wave direkt nu när man kan börja från blankt papper?, central, uttag, brytare osv måste man ju ha ändå så frågan är om det finns någon större vits att fixa Z-wave direkt eller om man skall göra en vanlig installation först och efterhand köpa Z-wave till de uttag som önskas.

Någon som har erfarenhet av Z-wave i ouppvärmda utrymmen? Fukt och kyla?
Erfarenhet av strömavbrott?

Jag drog igång ett system med Vera Edge för en vecka sedan ungefär, och det har inte uppvisat några buggar så här långt, kör en kamera, ett gäng pluggar, skymningssensor, dimmer, brandvarnare, rumstermometer.

Många av prylarna är nexa och några av dem sitter i kallgarage, och har så gjort sedan förra vintern.

Inledningsvis är det styrning av belysning/vägguttag som blir aktuellt och det är ju funktioner som inte får klicka, kommer tjejen eller barnen hem på kvällen och möts av mörker och inget händer när dom trycker på knappen så bor man snart i singelhushåll.... :)
Angående elinstallationen känns det som de flesta eftermonterar så jag undrar hur lämpligt det är för nyinstallation när man har valmöjligheten? Skall man sätta alla "puckar" samlade vid centralen? Eller hur gör man smidigast/billigast? Är det driftsäkrare med trådförbindelse mellan Z-wave switchen och väggbrytaren eller kör man lika gärna styrningen trådlöst? Vill inte ha väggbrytare med batterier, finns det väggfjärrkontroller som styr trådlöst men matas med 240v för att slippa batterier?

gol skrev:
@Earplugged
Titta gärna på tidigare trådar där liknande spörsmål redan diskuterats, nu senast i [länk]
Jo, jag har sökt en hel del i forumet kring detta men ännu inte riktigt hittat önskade svar, när det gäller teknik blir ju antingen informationen snabbt gammal eller så blir diskussionen urspårad eller på "nörd" nivå.. ;-) Tråden du länkade till gav vissa svar och en del att tänka på men jag är fortfarande nyfiken på driftsäkerheten på tex Fibaros produkter om man håller sig till samma märke, kör basfunktioner och inga betaversioner, är det då tillförlitligt?

K
Vid nyinstallation hade jag försökt få till något trådbundet system, antingen KNX vilket troligtvis blir dyrare men VÄL beprövat samt fabrikantsoberoende med en riktig certifiering av produkter.
Om man vill slimma det lite finns t.ex ett system från ABB, som heter "free @ home" som påminner om KNX men är gjord för hemmiljö och tanken är att slutkund skall kunna anpassa själv. Givetvis trådbundet.

Jag tycker radioprylarna passar bäst vid ROT jobb, när man vill styra ett uttag, eller få upp en ny brytare i efterhand inte som nyinstallation, tycker det räcker med alla radiovågar vi har runt omkring oss =)

Earplugged skrev:
Jo, jag har sökt en hel del i forumet kring detta men ännu inte riktigt hittat önskade svar, när det gäller teknik blir ju antingen informationen snabbt gammal eller så blir diskussionen urspårad eller på "nörd" nivå.. ;-) Tråden du länkade till gav vissa svar och en del att tänka på men jag är fortfarande nyfiken på driftsäkerheten på tex Fibaros produkter om man håller sig till samma märke, kör basfunktioner och inga betaversioner, är det då tillförlitligt?
Att hålla sig till ett märke spelar inte så stor roll (ingen alls egentligen). Dock måste man hålla koll på att den styrenhet du väljer, har support för produkten i fråga (tex m.nu har en bra lista).

KNX är bättre för basfunktioner, och trevligare, eftersom man slipper ha en massa småelektronik utspridd i huset, så att förbereda för detta är aldrig fel. Men troligen lite dyrare. Just fördelen med KNX är ju även dess nackdel - det blir mer statiskt men bättre driftsäkerhet.

Kör själv Vera 3 sedan över ett år tillbaka.

De enda felen jag råkat ut för så här långt är en och annan pluggströmbrytare som tappat bort sig. Har hänt kanske fyra fem gånger. Brytarna har varit random både i placering, märke och när i tiden de är installerade. Både TKB, Fibaros och Aeotec's. Alla har fungerat efter att uteslutit dem och sedan kört in dem i systemet igen.

Sedan en multisensor som registrerar rörelse trots att det inte varit någon (så där kul första gången då vi var i Danmark och trodde vi fått inbrott). Har försökt få igång den ett par gånger efter det, där var felet på själva sensorn.

Bor ganska utsatt så har kanske haft strömavbrott en 12-15 gånger och allt har startat upp fint efter varje gång.
En del brytare har jag i garaget och de fungerar utan problem. I och för sig bara kallt där inte inte fuktigt. En multisensor har jag utomhus och den för det den ska.

I övrigt har jag brytare av alla de slag, sensorer (multi och dörr), brandvarnare och sirener som aldrig strulat.

Kan tillägga att jag kör det mesta basic. Kör en massa scener och ändrar inte så mycket, knappt att brytare flyttas.
Uppdaterar när det faller mig på.
Har inte kopplat på mitt Sonos eller andra grejer heller.
Kör idag kameror separat.

Redigerat:
Hej, lite åsikter.
Jag började med Nexa men blev besviken på tillförlitligheten då jag hade mycket strul. Halkade in på Z-wave och Zipabox som passar mig utmärkt. Har ingen erfarenhet av Fibaro Homecenter men valde Zipato på grund av möjligheten att göra mer. Någon har gjort jämförelsen med Mac/PC där Zipato mer liknar PC i vilka möjligheter du har att konfigurera systemet. Finns en del om detta på forumet.

Driftsäkerheten tycker jag är utmärkt. Någon enhet har strulat men det beror mest på att jag ändrat något/gjort fel från början. Följer man vad enheten är specad för gällande miljöön så finns det inget att oroa sig för. Se dock till att välja Z-wave plus då detta är en utveckling med bättre räckvidd och kapacitet i övrigt. Precis som någon annan nämnde så är det inga problem vid strömavbrott och det går för övrigt att åtgärda med olika nödströmslösningar. Någon gång har jag fått en frysning i systemet men en omstart av boxen löste de problemen. Tappar du kontakten med internet så fungerar åtminstone Zipabox självständigt med det som är inställt. Bristande erfarenhet om andra system så det vill jag låta vara osagt.

Gällande nyinstallation så finns det ju stora möjligheter med trådbundna system vilket måste anses som mer säkra. Är du fortfarande inne på Z-wave så är valet av storlek på dosor samt antal det enda du behöver tänka på. Välj stora dosor och sätt in många. Jag har byggt ett hus och renoverat flera objekt och slutar inte förvånas över vad man glömt att planera med. Att få styrning på huset är mycket beroendeframkallande för att inte prata om vad teknikutvecklingen leder till.
Lycka till! :)

Råkade beställa en Fibaro HC2 idag då det var en kraftig prissänkning idag (3976:) så nu är tärningen kastad.... Tänkte testa i liten skala innan jag beslutar om det skall byggas in eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.