6 266 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
ytterväggars uppbyggnad...
Jag tänkte jag skulle beställa virke till en liten tillbyggnad, men så slog det mig att jag inte vet exakt hur en yttervägg är uppbyggd. reglar, isolering givetvis, men vad skall finnas på utsidan, något mellan vindpapp och reglar antar jag, är det utegips som gäller där då eller?? ja, ni förstår, jag har inte riktigt koll. vill någon som vet göra en liten genomgång ? från insida till utsida i en yttervägg... tack så länge. dem vet väl på byggmarknaden, men jag vill veta nu... så tack så länge...
Ta en titt hos materialtillverkarna tex Träregelstomme (Y:03)
Under byggkonstruktioner > ytterväggar i deras meny i överkant hittar du fler
Under byggkonstruktioner > ytterväggar i deras meny i överkant hittar du fler
Vi i villa. bygg innervägg: Riv en vägg - och bygg en ny ~ Flytta vägg ~ Gör-det-själv ~ Vi i Villa
Eller Login sida - TräGuiden
Men där måste man vara registrerad för att kunna söka tydligen.
Eller Login sida - TräGuiden
Men där måste man vara registrerad för att kunna söka tydligen.
Det finns ju flera sätt att bygga en yttervägg. Ett sätt är
- Panel
- luftspalt och reglar att spika panel i
- någon typ av vindskydd (duk eller skiva)
- stående reglar (som är konstruktionsbärande)och isolering (kanske 175 eller 195 mm)
- liggande reglar (som inte är konstruktionsbärande) och isolering (kanske 45 eller 95 mm)
- ångspärr
- max 45 mm isolering och stående reglar (i detta skiktet drar du också alla VPrör)
- gipsskiva
Du bör alltså bestämma hur mycket isolering du vill ha i väggen o därefter bygga upp väggen.
Du kan också komplettera med någon typ av träskiva innan gipsskivan för att kunna hänga hyllor o plattTV mer stabilare.
- Panel
- stående reglar (som är konstruktionsbärande)och isolering (kanske 175 eller 195 mm)
- liggande reglar (som inte är konstruktionsbärande) och isolering (kanske 45 eller 95 mm)
- ångspärr
- max 45 mm isolering och stående reglar (i detta skiktet drar du också alla VPrör)
- gipsskiva
Du bör alltså bestämma hur mycket isolering du vill ha i väggen o därefter bygga upp väggen.
Du kan också komplettera med någon typ av träskiva innan gipsskivan för att kunna hänga hyllor o plattTV mer stabilare.
TACK!!! det var precis detta jag var ute efter. kollade ävern in länken ovan, den sa samma sak.lastkaj skrev:Det finns ju flera sätt att bygga en yttervägg. Ett sätt är
- Panel
- ångspärr
- gipsskiva
Liknande trådar
-
Golvuppbyggnad i hobbyrum i garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppbyggnadsbeskäring äppelträd
Häckar, Buskar & Träd -
Tillbyggnad 30-talshus - diffusionstäta? Uppbyggnad putsfasad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp! Stor glipa vid återuppbyggnad av trappa
Byggnadsvård -
Uppbyggnad av betong platta till Friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus