1 062 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Ytterligare ett lamputtag i taket
Jag har ett lamputtag i taket. Uttaget har en brytare på väggen.
jag vill ha ytterligare ett lamputtag några meter bort från första lamputtaget.
Får en elektriker dra vidare neutral och jord från det befintliga uttaget och dra en tändtråd till den befintliga brytarplatsen genom de gamla vp-rören, dvs förbi det befintliga lanputtaget.
hopps ni förstår
jag vill ha ytterligare ett lamputtag några meter bort från första lamputtaget.
Får en elektriker dra vidare neutral och jord från det befintliga uttaget och dra en tändtråd till den befintliga brytarplatsen genom de gamla vp-rören, dvs förbi det befintliga lanputtaget.
hopps ni förstår
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
Ja
Tack!
Utan att veta vad jag ska ha för lampa eller hur den ska kopplas in så är det bästa att sätta en senildosa (rotdosa) för då kan jag i framtiden antingen göra en fast installation eller montera ett lamputtag.
korrekt?
Utan att veta vad jag ska ha för lampa eller hur den ska kopplas in så är det bästa att sätta en senildosa (rotdosa) för då kan jag i framtiden antingen göra en fast installation eller montera ett lamputtag.
korrekt?
Fick ingen bild på länken, men det är en takdosa enligt text, den kommer att sticka ner under skivan i taket, då lägger man bit gles över befintlig gles och behöver den höjas,lite massonit mellan glesarna för att komma rätt i höjd, brukar bli någon mm ovanför underkant men klart godkänt. dosan skruvas i glesen som sätts på tvären och då kommer den att hålla 75 kg som är avsedd för enligt regelverke, hänger du medD Derbyboy skrev: