D
Jag har ett lamputtag i taket. Uttaget har en brytare på väggen.

jag vill ha ytterligare ett lamputtag några meter bort från första lamputtaget.

Får en elektriker dra vidare neutral och jord från det befintliga uttaget och dra en tändtråd till den befintliga brytarplatsen genom de gamla vp-rören, dvs förbi det befintliga lanputtaget.

hopps ni förstår

Ja

D
Tack!

Utan att veta vad jag ska ha för lampa eller hur den ska kopplas in så är det bästa att sätta en senildosa (rotdosa) för då kan jag i framtiden antingen göra en fast installation eller montera ett lamputtag.

korrekt?

D Derbyboy skrev:
senildosa (rotdosa) för då kan jag
Är taket öppet då, tänker på en rotdosa, den är infälld, jag skulle nog sätta en takdosa om taket är öppet

D
Innertaket består att råspont.

jag har för avsikt att fräsa ett spår (rotdosa) alternativt ta ner lite råspont och montera en vanlig dosa.

D Derbyboy skrev:
jag har för avsikt att fräsa ett spår
En kort fråga då, har du två våningar eller går det komma åt på vinden, ( oinredd vind ) då går det gräva fram rör och dosor där.

D
Nej, enplans. Råsponten sitter mot takstolen. Platt tak.

D Derbyboy skrev:
Platt tak.
Då blir det svårt att komma åt, brukar vara några decimeter mellan innertak och yttertak, inte så mycket att välja på då

D
Tror jag har 30-40 cm mellan Innertak och yttertak men men allt kommer göras underifrån.

tror rotdosa blir smidigast

D Derbyboy skrev:
tror rotdosa blir smidigast
Rotdosa har inga infästningar för att hänga en lampa/armatur i,den sitter bara med 2 st vingar mot skivorna och du får problem med att ha en armatur där, så när du ändå ska fräsa ur något så dit med en takdosa

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En sån här:
Fick ingen bild på länken, men det är en takdosa enligt text, den kommer att sticka ner under skivan i taket, då lägger man bit gles över befintlig gles och behöver den höjas,lite massonit mellan glesarna för att komma rätt i höjd, brukar bli någon mm ovanför underkant men klart godkänt. dosan skruvas i glesen som sätts på tvären och då kommer den att hålla 75 kg som är avsedd för enligt regelverke, hänger du med

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.