Hej,

Jag har ärvt ett hus byggt 1967 med källarväggar av "låsfogad Ytongstav", blå såklart för de fina biprodukternas skull. När huset byggdes lät murarna tyvärr bli att sätta i de fina gula låsbrickorna, så förutom att jag hade kul saker att sätta i cykelekrarna när jag var liten så har källarväggar en hel del sprickor. Jag har därför tänkt att näta och putsa väggarna. Som förberedelse har jag slipat av väggarna ner till Ytongen, de var tidigare endast spacklade med sandspackel som ju både är mjukt och vattenlösligt.

Några frågor som jag grunnat på:

Nätning: Stål- eller glasfibernät? Jag föreställer mig att stålnät är starkare och att man då kan göra hela putsningen i ett moment (?). Dock så kanske man skapar en Faraday's bur med dålig mobil och wifi-täckning som följd? Jag är nybörjare inom putsning men har lärt mig få det hyfsat snyggt när jag putsat om sockeln på huset. Jag är dock lagom sugen på att göra det i två omgångar som jag förstår man gör med glasfibernät, så kul är det inte med puts. Jag tänkte mig tunnputs, kanske 8-10 mm tjockt.

Vilket putsbruk och vad är grundning?: Lågalkaliskt putsbruk har jag förstått att det ska vara och då finns väl tre alternativ: Finjas Putsbruk C Lågalkaliskt, Weber Base 131 putsbruk C - KC Lågalkaliskt och Combimix Grå A Anl. Det sistnämnda är ju uttalat ett grundningsbruk men kan man putsa de andra två i en omgång? Eller räknas en slamning som grundning och att man sen kan putsa med vilket (vanligt och billigare) putsbruk som helst? (Vad exakt är det som gör att lättbetong kräver lågalkaliskt bruk?)

Tillgänglighet lågalkaliskt putsbruk: Trots att jag bor i norra Storstockholm verkar lågalkaliskt putsbruk vara en beställningsvara. Eftersom jag behöver >1 ton är jag inte så sugen på att beställa allt på en gång, dels pga logistiken men även pga risken att jag tappar sugen halvägs eller kommer på att jag tänkt fel. Vet någon om de ovanämnda bruken kanske finns över disk på något byggvaruhus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.