Hej!

I mitt hus har föregående ägare sedan tidigare delvis rivit kattvindarna. I ett rum har det reglats upp en ny vägg en bit längre in och i ett rum har det skapats en sovalkov.

Nu går vi i planerna om att bygga om rummet med sovalkov så att det blir avdelat i två rum, men för att få en rimlig yta i varje rum så vill vi riva väggarna till kattvindarna. Tanken är att regla upp utrymmet där takhöjden understiger 60-70 cm och göra som långa låga förvaringsutrymmen.
Frågan är huruvida det funkar att riva kattvindarna. Jag kan inte med blotta ögat se något som tyder på att de är bärande. Finns inga synliga sättningar i takstolarna i de rum som kattvindarna har rivits i innan.

Så här ser originalritningen ut för konstruktionen. Så som jag uppfattar den är inte kattvindsväggarna bärande, utan takstolarna vilar på hammarbanden längst ut.
Vad tänker ni?

Om jag ska anlita någon för att undersöka det här, vad kallas en sådan och vilka firmor har en sådan anställd?

• Gammal ritning av ett hus i snitt med måttangivelser och strukturella markeringar, inklusive en takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du tyvärr fel, de är i högsta grad bärande. Läs gärna min artikel "Så fungerar en takstol" från augusti 2020. https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Utan de stödben som finns i kattvindsväggarna skulle takstolens högben behöva vara kraftigare dimensionerade. Däremot brukar det vara möjligt att förskjuta dem i sidled. Dett bör man dock räkna på först. Just nu kan du inte bedöma ev nedböjningar. Vänta tills det är maximalt med snö.

• Gilla
Location och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Där har du tyvärr fel, de är i högsta grad bärande. Läs gärna min artikel "Så fungerar en takstol" från augusti 2020. [länk] Utan de stödben som finns i kattvindsväggarna skulle takstolens högben behöva vara kraftigare dimensionerade. Däremot brukar det vara möjligt att förskjuta dem i sidled. Dett bör man dock räkna på först. Just nu kan du inte bedöma ev nedböjningar. Vänta tills det är maximalt med snö.
Kröp in i de kryputrymmen som är kvar där de flyttat in kattvindsväggarna. Mycket riktigt ser det ut som de lagt en bärlina mot innertaket som de pressat upp med nya stödben i dimensionen 45x70 i varje takstol. Borde ju rimligtvis funka att göra så på övriga ställen också, men istället för att skiva igen kryputrymmena borde jag ju kunna nyttja den ytan till förvaring.
Är det en konstruktör man behöver som kan komma och räkna på om det är tillräckligt eller om man måste upp på nockvinden och förstärka ytterligare?

Stödbenens dimensioner är inte så känsliga. En kort 45x70 tål ganska mycket tryckkraft. Det är främst högbenen som behöver kontrolleras. Jag gissar att det är fråga om 3x7 tum. Då har du mest nytta av en konstruktör. Skillda c/c-avstånd mellan takstolar och golvbjälklag tvingar fram en bärlina mot innertaket, som du skrev.

J justusandersson skrev:
Stödbenens dimensioner är inte så känsliga. En kort 45x70 tål ganska mycket tryckkraft. Det är främst högbenen som behöver kontrolleras. Jag gissar att det är fråga om 3x7 tum. Då har du mest nytta av en konstruktör. Skillda c/c-avstånd mellan takstolar och golvbjälklag tvingar fram en bärlina mot innertaket, som du skrev.
Hej!

Mätte mina högben, de är 3x6 om jag inte räknat fel. Hittade också en ritning över takstolarna. Där finns inga stödben inritade vad jag kan se. Mina takstolar sitter överlag tätt, ca 105cc.

• Gammal arkitektritning över en konstruktion med måttangivelser, utan synliga stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En mycket upplysande ritning, även om den var svårläst. Den rejäla taklutningen i kombination med högbenens dimensioner och det korta c/c-avståndet gör att det inte behövs några stödben. Originalritningen är säkert korrekt i detta avseende. Min gissning är att de har tillkommit i efterhand och av andra skäl.

J justusandersson skrev:
En mycket upplysande ritning, även om den var svårläst. Den rejäla taklutningen i kombination med högbenens dimensioner och det korta c/c-avståndet gör att det inte behövs några stödben. Originalritningen är säkert korrekt i detta avseende. Min gissning är att de har tillkommit i efterhand och av andra skäl.
Kattvindarna finns med på ritningarna för planlösning, som är daterade samtidigt, men de är uppmärkta som garderober - så de har nog haft syftet att utgöra förvaring, men inte varit en del av takstolskonstruktionen då. Pratade runt med grannarna som har hus byggda samtidigt och en del av grannarna hade inte ens kattvindar original i husen, utan deras övervåningar bestod av ett inrett rum och ett större förråd/torkrum med tvättlinor och torrförvaring.
Ska plocka med mig ritningarna till jobbet någon dag och scanna in dem. Känns bra att ha de förvarade i vettigt digitalt skick också.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.