5 702 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Ytterligare en tråd/fråga om spihällar, faser och säkringar:
Sida 1 av 2
Vår IKEA-häll (Nutid HIN4T induktionshäll) kan enligt beskrivningen kopplas:
1 fas+nolla+skyddsjord på 3*4mm2
2-faser 400V+nolla+skyddsjord på 4*1,5mm2
3-faser 400V+nolla+skyddsjord på 5*1,5mm2
Idag har vi 25A huvudsäkring och bara en fas och spisen är säkrad 16A (bara 2,5mm2 draget till spisen). Med lite försiktighet har vi hittills inte dragit varken vår säkring eller huvudsäkringen.
Men vi funderar ändå på att uppgradera till 3*16A huvudsäkringar.
Frågan är då hur man bör koppla hällen?
Som jag fattat instruktionen/kopplingsschemat lägger hällen lasten mellan faserna och använder alltså 400V.
Men då det går att köra antingen 2 eller 3 faser 400V kan det ju inte vara så att den kör två plattor på en fas och de andra två på den andra när man kör två faser, vilket jag läst om i andra trådar.
Har hällarna någon form av lastbalancering så att dom utnyttjar alla faser "lagom mycket"?
Jag har läst om taktiken att koppla på två faser och spara den tredje till ugnen.
Men sätter man den på 2*16A så är ju risken ungefär lika stor att dra en huvudsäkringen som att dra 16A-säkringen i vår central.
Ugnen, micron, vattenkokaren etc drar ju oxå ganska mycket ström, så kör man alla dom tre på den tredje fasen räcker ju ändå inte 16A där.
Mellan 2 faser 16A kan man väl "bara" lasta 400V*16A=6,4kW kontinuerligt utan att dra säkringen, även om det sitter en säkring på varje ledare?
Men ett tredje alternativ är ju att köra alla tre faser och kanske säkra 10A på dom. Men hur mycket effekt kan man ta ut då? Hur räknar man på det? Det kan väl inte bli bara 400*10=4kW?
Hur hade ni gjort?
(och nej - jag tänker inte pilla på det själv, utan kommer att ta ut en elektriker. Men jag vill veta vad som ska göras och hur innan.)
1 fas+nolla+skyddsjord på 3*4mm2
2-faser 400V+nolla+skyddsjord på 4*1,5mm2
3-faser 400V+nolla+skyddsjord på 5*1,5mm2
Idag har vi 25A huvudsäkring och bara en fas och spisen är säkrad 16A (bara 2,5mm2 draget till spisen). Med lite försiktighet har vi hittills inte dragit varken vår säkring eller huvudsäkringen.
Men vi funderar ändå på att uppgradera till 3*16A huvudsäkringar.
Frågan är då hur man bör koppla hällen?
Som jag fattat instruktionen/kopplingsschemat lägger hällen lasten mellan faserna och använder alltså 400V.
Men då det går att köra antingen 2 eller 3 faser 400V kan det ju inte vara så att den kör två plattor på en fas och de andra två på den andra när man kör två faser, vilket jag läst om i andra trådar.
Har hällarna någon form av lastbalancering så att dom utnyttjar alla faser "lagom mycket"?
Jag har läst om taktiken att koppla på två faser och spara den tredje till ugnen.
Men sätter man den på 2*16A så är ju risken ungefär lika stor att dra en huvudsäkringen som att dra 16A-säkringen i vår central.
Ugnen, micron, vattenkokaren etc drar ju oxå ganska mycket ström, så kör man alla dom tre på den tredje fasen räcker ju ändå inte 16A där.
Mellan 2 faser 16A kan man väl "bara" lasta 400V*16A=6,4kW kontinuerligt utan att dra säkringen, även om det sitter en säkring på varje ledare?
Men ett tredje alternativ är ju att köra alla tre faser och kanske säkra 10A på dom. Men hur mycket effekt kan man ta ut då? Hur räknar man på det? Det kan väl inte bli bara 400*10=4kW?
Hur hade ni gjort?
(och nej - jag tänker inte pilla på det själv, utan kommer att ta ut en elektriker. Men jag vill veta vad som ska göras och hur innan.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Enligt IKEAs hemsida är hällen 230V, där induktionszonerna kan fördelas på upp till tre olika faser. Det sker inte automatiskt utan är fast enligt inkopplingen.
Så det blir alltså stor skillnad på att köra hällen på en, två eller tre faser.
Vill du komplettera med en 230V ugn på samma gruppledning så är det lämpligt att koppla in hällen på två faser, ja, och ugnen på den tredje, med gemensam nolla för allting.
Med hällen inkopplad på två faser kan du ta ut dubbelt så mycket effekt som för enfasinkopplingen: 2*230*16=7360W
Micro och annat ska köras på en separat 10A gruppledning.
b) Behöver du, eller om det är möjligt, dra nya gruppledningar så drar du en 5*2.5mm² till hällen och kopplar in den på alla tre faser, plus en sep 3*2.5mm² till ugnen. Detta tror jag är det normala. Detta fall kan ge överbelastning på en fas (den fas som ugnen ligger på), dvs din huvudsäkring kan lösa. Man kan ju försöka koppla den induktionszon med minst effekt på den fas som ugnen ligger på. Men överbelastning kan lika gärna ske i kombination med micro och vattenkokare etc.
Så det blir alltså stor skillnad på att köra hällen på en, två eller tre faser.
Vill du komplettera med en 230V ugn på samma gruppledning så är det lämpligt att koppla in hällen på två faser, ja, och ugnen på den tredje, med gemensam nolla för allting.
Med hällen inkopplad på två faser kan du ta ut dubbelt så mycket effekt som för enfasinkopplingen: 2*230*16=7360W
Micro och annat ska köras på en separat 10A gruppledning.
Ja
Det blir 3*230*10 == 1.73*400*10 = 6900W
a) Har du en befintlig 5*2.5mm² gruppledning till spisen idag? I så fall kopplar du hällen på två faser och ugnen på den tredje.
b) Behöver du, eller om det är möjligt, dra nya gruppledningar så drar du en 5*2.5mm² till hällen och kopplar in den på alla tre faser, plus en sep 3*2.5mm² till ugnen. Detta tror jag är det normala. Detta fall kan ge överbelastning på en fas (den fas som ugnen ligger på), dvs din huvudsäkring kan lösa. Man kan ju försöka koppla den induktionszon med minst effekt på den fas som ugnen ligger på. Men överbelastning kan lika gärna ske i kombination med micro och vattenkokare etc.
Men enligt kopplingsschemat på hällen står det ju
400V 3N ~
400V 2N ~
Betyder inte det att den lägger lasten för att värma mellan faserna och använder nollan för att få 230V till styrelektroniken?
400V 3N ~
400V 2N ~
Betyder inte det att den lägger lasten för att värma mellan faserna och använder nollan för att få 230V till styrelektroniken?
Komplettering:
Jag har 5*2,5mm2 till hällen (kopplad på 1 fas 16A idag)
Ugnen ligger på en egen säkring (13A, eftersom dom klantade till det och bara drog 1,5mm2 när dom drog nya flexrör och böjarna är så skarpa så elektrikern vågade inte dra ur och dra om till 2,5mm2, så han säkrade 13A)
Om det bästa är att koppla hällen på 3 faser, är det bäst då att säkra på 10A alltså för att minska risken att dra huvudsäkringarna?
Jag har 5*2,5mm2 till hällen (kopplad på 1 fas 16A idag)
Ugnen ligger på en egen säkring (13A, eftersom dom klantade till det och bara drog 1,5mm2 när dom drog nya flexrör och böjarna är så skarpa så elektrikern vågade inte dra ur och dra om till 2,5mm2, så han säkrade 13A)
Om det bästa är att koppla hällen på 3 faser, är det bäst då att säkra på 10A alltså för att minska risken att dra huvudsäkringarna?
komplettering 2:
Om nu hällen verkligen lägger lasten för att värma på 230V och man ska lägga den zoon som drar minst på samma fas som ugnen...hur vet man då vilken/vilka zooner som ligger på vilken fas?
Kopplar man bort en fas så ställer väl hällen om sig till att gå på två faser och alla zooner fungerar ändå?
Nu på en fas är ju L1 och L2 byglade. Med två faser ligger ju fas 1 på L1 och fas 2 på L2 och L3 är tom.
Kopplar man bort L3 blir det ju som med två faser...
Om nu hällen verkligen lägger lasten för att värma på 230V och man ska lägga den zoon som drar minst på samma fas som ugnen...hur vet man då vilken/vilka zooner som ligger på vilken fas?
Kopplar man bort en fas så ställer väl hällen om sig till att gå på två faser och alla zooner fungerar ändå?
Nu på en fas är ju L1 och L2 byglade. Med två faser ligger ju fas 1 på L1 och fas 2 på L2 och L3 är tom.
Kopplar man bort L3 blir det ju som med två faser...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
"400V 3N ~" betyder 3 faser plus nolla även om det inte är supertydligt. Men visst kan det vara så som du säger att lasten (spisen) är inkopplad både mellan faserna och mellan fas och nolla men då borde det vara angivet på något sätt. IKEAs hemsida säger kort o gott "230V" och idag har du ju endast en fas till hällen, så visst använder just denna häll enbart 230V, inte 400V.
Hällen drar max 7kW enligt IKEA, 8.2kW med booster. Så 10A tycker jag skulle va ok. Det spelar faktiskt ingen större roll då du nästan kan ta ut full effekt på hällen vid 10A säkringar. Du kan bränna huvudsäkringarna i vilket fall.
Menar du att L3 är tom nu också när hällen är inkopplad på en fas? Det är inte säkert att det framgår av märkskylten vilken L-plint som används till vad. L3 kanske enbart går till boostern. Då är det bara att mäta eller chansa. Hällen kan inte "ställa om sig" automatiskt (dvs känner inte till en häll som kan det) utan det beror på hur man byglar och kopplar på baksidan. Det ska framgå tydligt av märkskylten hur man kopplar in hällen för dom olika fallen med 1, 2 och 3 faser.
Hällen drar max 7kW enligt IKEA, 8.2kW med booster. Så 10A tycker jag skulle va ok. Det spelar faktiskt ingen större roll då du nästan kan ta ut full effekt på hällen vid 10A säkringar. Du kan bränna huvudsäkringarna i vilket fall.
Menar du att L3 är tom nu också när hällen är inkopplad på en fas? Det är inte säkert att det framgår av märkskylten vilken L-plint som används till vad. L3 kanske enbart går till boostern. Då är det bara att mäta eller chansa. Hällen kan inte "ställa om sig" automatiskt (dvs känner inte till en häll som kan det) utan det beror på hur man byglar och kopplar på baksidan. Det ska framgå tydligt av märkskylten hur man kopplar in hällen för dom olika fallen med 1, 2 och 3 faser.
Skrev något om detta i en annan tråd... Säkringarna minskar inte strömmen så det saknar betydelse om du säkrar hällen 10 A eller 25 A för om huvudsäkringen håller eller ej.johfo skrev:
Spisar som är märkta 400V 3N eller 400V 2N är internt kopplade för 230 volt, aldrig 400V. Nollan används aldrig enbart för elektroniken. I dom flesta länder använder man 230 V därför är dom flesta spisar kopplade för den spänningen. Dom spisar som är kopplade för 400 V brukar ha ett motstånd kopplat i serie med manöverkretsen och ungslampan, för att på det viset få 230 V.
Så än en gång, mycket få spisar har en elementspänning på 400 V
Så än en gång, mycket få spisar har en elementspänning på 400 V
Om jag inte tar helt fel körs denna hällen, precis som elmont säger, på 230V oavsett. Kör man 2-fas går son 1/3 och 2/4 på samma fas.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 911 inlägg
Men har ni inte missat något
<<Idag har vi 25A huvudsäkring och bara en fas>>
Har TS "lägenhet" med enfas och 25 A huvudsäkring så finns ingen trefas.....
Eller är det förberett för att senare dras trefas då det nu bara är 2,5 mm2 till spisen.
Protte
Man behövde bara läsa lite längre ner i elforumet för att få bekräftat att johfo bara har enfas.
<<Idag har vi 25A huvudsäkring och bara en fas>>
Har TS "lägenhet" med enfas och 25 A huvudsäkring så finns ingen trefas.....
Eller är det förberett för att senare dras trefas då det nu bara är 2,5 mm2 till spisen.
Protte
Man behövde bara läsa lite längre ner i elforumet för att få bekräftat att johfo bara har enfas.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Läser du TS andra tråd om byta enfas till trefas så får du mer "kött på benen" gällande TS specifika fall.prototypen skrev:
Tack föresten för att jag får använda ett citat från dig som signatur. d^_^b Klockren.
//Patrik
Nej, självklart minskar inte säkringen strömmen (belastningen). Men i allmänhet är det ju den klenaste säkringen som går först och jag vill ju säkra hällen så att jag kan dra på 2-3 plattor för fullt, samtidigt som jag helst slipper dra nån säkring alls, men hellre drar en säkring inne i lägenheten än en huvudsäkring som jag inte kommer åt att byta själv.Matss skrev:
Nu när hällen är kopplad på en fas är det byglat mellan L1 och L2 och den enda fasen är inkopplad över dessa ingångar. L3 är mycket riktigt tom.Bo.Siltberg skrev:"400V 3N ~" betyder 3 faser plus nolla även om det inte är supertydligt. Men visst kan det vara så som du säger att lasten (spisen) är inkopplad både mellan faserna och mellan fas och nolla men då borde det vara angivet på något sätt. IKEAs hemsida säger kort o gott "230V" och idag har du ju endast en fas till hällen, så visst använder just denna häll enbart 230V, inte 400V.
Hällen drar max 7kW enligt IKEA, 8.2kW med booster. Så 10A tycker jag skulle va ok. Det spelar faktiskt ingen större roll då du nästan kan ta ut full effekt på hällen vid 10A säkringar. Du kan bränna huvudsäkringarna i vilket fall.
Menar du att L3 är tom nu också när hällen är inkopplad på en fas? Det är inte säkert att det framgår av märkskylten vilken L-plint som används till vad. L3 kanske enbart går till boostern. Då är det bara att mäta eller chansa. Hällen kan inte "ställa om sig" automatiskt (dvs känner inte till en häll som kan det) utan det beror på hur man byglar och kopplar på baksidan. Det ska framgå tydligt av märkskylten hur man kopplar in hällen för dom olika fallen med 1, 2 och 3 faser.
Bosterfunktionen fungerar ändå. I alla fall står det P i displayen om man ökar ett steg över 9 och det låter som att den ökar effekten (det svagt surrande "induktionsljudet" ändrar karaktär) och jag har fått för mig att det kokar våldsammare då....även om jag inte kommer på något bra sätt att mäta upp det på.
Skulle ju i och för sig kunna öppna luckan under och lägga strömtången runt fastråden och mäta om strömmen ökar när jag går från 9 till P (P=booster)
Därför trodde jag att hällen på något vis lastbalanserar själv mellan tillgängliga faser, för hur kan den annars fungera fullt ut utan L3 när man kör 1 fas med byglat L1-L2 eller på bara två faser?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Bra fråga, du får skruva isär hällen och kolla !
Du vill altså att säkringen ska gå när du vrider på alla plattor?? Låter som en riktig nödlösning.johfo skrev:Nej, självklart minskar inte säkringen strömmen (belastningen). Men i allmänhet är det ju den klenaste säkringen som går först och jag vill ju säkra hällen så att jag kan dra på 2-3 plattor för fullt, samtidigt som jag helst slipper dra nån säkring alls, men hellre drar en säkring inne i lägenheten än en huvudsäkring som jag inte kommer åt att byta själv.
En annan dålig men bättre lösning är att sätta en till "huvudsäkring" fast snabbare i lägenheten.