Vi ska köpa en ytterdörr till vårt hus som är en nyproduktion. Vi har tittat runt en del och prisskillnaden är ganska påtalande. Någon här som vet vad som egentligen skiljer dem åt? Säljaren pratade om dolda gångjärn, högre inbrottsklass och U-värde.

Då funderar man på hur viktigt det egentligen är med inbrottsklass? Är det någon försäkringsbolag kräver? En inbrottstjuv går väl inte in genom entrén om de kan gå in genom altandörren som ju är betydligt enklare att ta sig in oavsett vilken ytterdörr man väljer. Sen har vi dessutom larm som kommer gå oavsett. Verkar inte heller vara helt vanligt med dörrar med högsta säkerhetsklassen.

När det kommer till U-värde skiljer det kanske 0.1 mellan de olika dörrarna, hur många 100-lappar sparar man per år om man köper en dörr med lite bättre U-värde?

När det kommer till allmän kvalitet vet jag inte heller vad det gör för skillnad? Vår dörr sitter under en terass så kommer knappast påverkas av snö eller regn etc.

Någon som har några erfarenheter i ämnet?

Välj den som är snyggast med okej u-värde (helst under 1 iallafall) är dörren skyddad mot väder lär den hålla bra oavsett.

När det gäller inbrott tänker jag att det finns väl ändå en ruta i närheten som är enkel att slå in?

Johannes Carlsson skrev:
Välj den som är snyggast med okej u-värde (helst under 1 iallafall) är dörren skyddad mot väder lär den hålla bra oavsett.

När det gäller inbrott tänker jag att det finns väl ändå en ruta i närheten som är enkel att slå in?
Tack för tipset! Jo men det kommer sitta ett sidoljus bredvid dörren.

S
Se då till att det är säkerhetsglas i sidoljuset fast det måste det vara av personsäkerhetskrav ändå.

Finns någon tråd här i forumet om någon av de större tillverkarnas kvalitetsarbete och att de verkar låta kunderna åberopa garanti istället för att sortera ut sämre exemplar på fabriken.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Min erfarenhet är att nya dörrar är skräp. Jag bytte från en gammal 60-talare till en nyproducerad och det är stor skillnad. Jag har en teori om att dörrens tyngd ger en god känsla och dagens dörrar är ju bara cellplast en ett par tunna skivor.

Så med andra ord: ta den tyngsta dörren.

• Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.