Har en ytterdörr som är lite trög att stänga/öppna och funderar ifall det är något som enkelt går att justera? Tycker den verkar ta i just nedanför blecket. Bifogar bilder som kanske förklarar bättre vart det tar i
Jag tycker det ser ut som om karmen bågnar lite under och över slutblecket och då är det karminfästningen som ska justeras.
Kontrollera så slutbleckets stödskruvar inte är för mycket urskruvade (skruva in dom lite innan du justerar karmen och skruva ut dom tills dom ligger mot regeln när du är klar).
Jag har varit med om att det varit so pga för liten drevmån och drevet orsakat att karmen bågnar men då kan man byta ut det två vanliga slutblecksskruvarna mot längre som drar i regeln så tvingar man karmen rätt.
Observation som är utanför ämnet:
Kabeldragningen ser lite lustig ut då höljet inte räcker in i kopplingsdosan så det ser ut att endast vara enkel isolerat ca 1cm.
Kontrollera så slutbleckets stödskruvar inte är för mycket urskruvade (skruva in dom lite innan du justerar karmen och skruva ut dom tills dom ligger mot regeln när du är klar).
Jag har varit med om att det varit so pga för liten drevmån och drevet orsakat att karmen bågnar men då kan man byta ut det två vanliga slutblecksskruvarna mot längre som drar i regeln så tvingar man karmen rätt.
Observation som är utanför ämnet:
Kabeldragningen ser lite lustig ut då höljet inte räcker in i kopplingsdosan så det ser ut att endast vara enkel isolerat ca 1cm.
Produkter som diskuteras: "karminfästningen"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Båda annars vrider du endast karmen, nuvarande problem beror väl inte på att karmen är vriden.K Berrag skrev:
Om det var stödskruvarna du rörde på så vred du troligtvis åt fel håll.K Berrag skrev:
Vilka skruvar skruvade du på?
Det är stödskruvarna och fungerar som så att dom har en stor skalle på andra sidan som "kilar" mot regeln bakom så karmen inta kan bågna.K Berrag skrev:
Om du skruvar dom åt andra hållet så kanske karmen bågnar mindre.
Åt ena hållet pressar dom mot regeln så karmen bågnar mer när du skruvar men åt andra hållet måste dom skruvas om du ska kunna justera karmen för annars bottnar dom mot regeln.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lagar jag ytterdörren i trä när jag tar bort kattluckan
Stenhus -
Hur mycket ska det vara från kanten av gavelsidan när man tar ut en öppning för ytterdörr?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Några tips hur jag avslutar här vid ytterdörren.
Fönster & Dörrar -
Ytterdörr buktar när sol
Fönster & Dörrar -
Källarytterdörr, udda mått eller hittar jag bara inte?
Fönster & Dörrar