Hej igen!
Jag är igång med en renovering av gästtoan, detta pga en lukt vi inte blev av med. Jag har tagit ner de gamla ytskikten och bytt el och rör och ska nu börja bygga upp allt igen. Det som finns nu är ett halvt utrivet golv av träplankor med sågspån under, väggar och tak av råspont. Nu behöver jag hjälp med procedur och ordning.
Följande saker skall göras:
Nya yskikt, golv väggar och tak.Klinkra golv och kanske halvkakla väggar.

Nu till mina frågor:
Ska sågspånet bort och i såfall ersättas med annan isolering (över kall källare)? Vad bör jag isolera med isåfall?
Materialval till golv? Vill att det bygger så lite som möjligt innan klinkret.
Materialval till tak? Ska vara lätt att sätta upp själv.
Vilken ordning återbygger jag i?
Vad "måste" finnas i golvväg för att det skall vara ok ur försäkringssynpunkt? (tätskikt, flytspackel osv)

Tack /joppe

BirgitS
I och med att du vill ha kakel och klinker behöver du antagligen sätta fler reglar så att väggar och golv blir stabilare så att inte tätskikt och/eller fogar spricker.

Läs branschreglerna från BKR (kakel, klinker) och Säker vatten (VVS) samt alla anvisningar för de produkter du har tänkt att använda, allt det innehåller reglerna som försäkringsbolaget går efter.

Eftersom det inte finns någon golvbrunn behövs inget fall och därmed behövs inte flytspackel av den anledningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.