Har en taklutning på 5 grader på nybygge. Måste då lägga godkänd ytpapp som tak. Är dock lite orolig att jag kommer bli missnöjd med utseendet, går det att lägga snyggare shingel ovanpå ytpappen om man vill förhöja utseendet eller blir det problem med vattenavrinning osv?
Sommarstuga med pulpettak! Tror nog att ytpapp kan vara bra tak men som sagt utseendet är ju inte så kul..
Alternativt, finns det något annat tak man kan lägga än just ytpapp så lågt som 5 grader?
Skall lämna in bygglovsansökan, allt på entreprenad, frågan dök dock upp i sista stund då det från början var sagt plåttak men vi missat att det inte gick på så låglutande tak!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Tack för bild! Såg ju faktiskt stiligt ut, har väl mest sett bilder på slitna bubbliga tak har googlat enheldel under dagen och bestämt mig för att köra på ytpapp, ska läggas av utbilda takläggare så hoppas på lika slätt tak som ditt!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Tyvärr inte mitt då det var en superfin stuga utan det är gjort av mig för ett antal år sen och jag hade lagt upp bilden här tidigare. Färgen är kristallsvart vilket inte framgår så bra i bild och det är en s k listtäckning på den brantare delen som syntes från marken.E Erik Sandberg skrev:
Här har du ett vällagat ”vanligt” papptak och lite länkar till mer bilder på listtak.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hus-med-papptak-bilder.420402/#post-4285265
Liknande trådar
-
YEP 500 som underlag till shingel
Tak & Vind -
Renovering tak - byte från Takshingel till Takplåt och färg krävs byggnadslov?
Tak & Vind -
Funkar det med pappspik till ytpappstak? (Glaciär 3)
Tak & Vind -
Duger befintlig ytpapp som underlag vid omläggning till plåt.
Tak & Vind -
Underlagspapp/Ytpapp till garage med 2.4 graders lutning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus