Hallå!

Skulle vilja ha lite synpunkter, har pratat med den lokala installatören och med NIBE, men det är ju folkets röst som räknas, eller hur ;-)

Har en värmepump, NIBE 1115-15 med elpatron, 9kW tror jag, kopplad till ytjordvärme, pumpen är sedan kopplad till en 500L ackumulatortank. Ackumulatortanken värmer även varmvatten, den sitter i serie med NIBE VVB. Detta sitter sedan kopplat till ett hus på cirka 280kvm, sedan en kulvert över till ett annat hus på cirka 180 kvm (detta hus har bara delvis vattenburen värme - det sitter även en luft/luft-värmepump i det huset för övervåningen).
Nu är det ju så eminent att NIBE'n och varmvattenberedaren sitter mer eller mindre på ett eget el-abb, det är lite belysning i källaren som sitter på samma el-abb så därför har jag rätt bra koll på vad elförbrukningen är för dem.

Vad tror ni, 35000 kwh/år för ovanstående (yjordvärmepump och vvb till det större huset - luft/luft-pumpen och vvb i det mindre huset ligger på annat abb) är det rimligt, och vad säger ni om inkopplingen, ska man eller ska man inte ha en ackumulatortank etc?

Alla synpunkter är jag glad för!
 
Redigerat:
Kan ju tillägga att under Oktober stod det större huset tomt med neddragen värme och ingen använde varmvatten (men vvb stod ju och värmde varmvatten) - i det mindre huset fanns det folk så det var uppvärmt (det har ju som sagt egen vvb på annat abb för varmvatten) och under Oktober har det gått åt 2300kwh till jordvärmepumpen.
 
Är detta i Karesuando eller Smygehuk
 
du kör säkert med fast kondensering,vilket inte ger lika bra cop.
sen kanske det är gammla hus som inte är bra isolerade & har otäta lister i dörrar o fönster, swen kanske husen inte har lågtempratur system???

var ligger huset, hur många personer ska varmvattnet räcka till m.m.

kan vara helt normalt, kan vara onormalt, svårt att gissa på så lite info
 
byggom till flytande kondensering o styr bara ett hus med pumpen, den där kolverten i kombination med fast kondensering kan vara riktigt dyr för dig
 
Notera att varmvattnet förvärms via värmeväxlare i acctanken för att sedan slutvärmas i elektrisk VVB. OM anläggningen körs med fast kondensering, vilket inte behöver vara fallet, så borde det inte behövas någon ombyggnad att tala om. Öpnna shunten fullt och styra pumpen med utomhus + ev. även inomhusgivare.

Fast kondensering = Pumpen levererar samma höga temp oberoende av yttertemp. Framvattnet till radiatorerna shuntas ned till lämplig temp. Shunten är ofta styrd av yttertemp.

Flytande kondensering= Den temp pumpen levererar beror av yttertemperaturen och körs direkt ut i radiatorerna. Den temp pumpen behöver leverera är därmed lägre, varför verkningsgraden (COP) är högre.
 
Hallå och tack för alla svar!

Huset ligger några mil norr om Gävle så det är väl rätt mitt i svea rike.

Angående fast och flytande kondensering så bör jag nog kolla upp det känns det som, jag är nämligen rätt säker på att det sitter en utomhusgivare och att pumpen regler framledningstemperaturen efter utetemperaturen, MEN - det sitter ju även termostater på vartenda element ...
Kikar jag i menyerna på värmepumpen så är det ju inställt kurvor och allt möjligt, och jag ser vilken utetemperatur, framledningstemperatur osv det är, kan jag då anta att det är flytande kondensering?

Det stora huset är tilläggsisolerat både fasad och vind i mitten på 90-talet, dock lite äldre tvåglasföänster.
Det mindre huset är vinden och övervåningen tilläggsisolerad kanske i början av 2000 kan jag tänka mig, men där är det blandat med äldre och nyare fönster.

I det stora huset där pumpen sitter har varmvattnet varit för två äldre människor och det är ju när de bodde där som jag har fått 35000kwh från, huset har stått tomt i ett halvår nu ungefär ..

Jag tycker ju också att det spontant känns som att lägga ned kulvertprojektet och värme upp dem var för sig, om inte annat skulle det ju vara lättare att se var energin tar vägen och var man borde lägga insatserna!
 
Jag tror nog att du kör flytande kondensering & att du inte alls har nån ackumulatortank, det är nog bara en VPA (en varmvatten beredare)

det är lite svårt att optimalt få 2 hus att funka mot en utegivare, om inte husen är identiska.

det går säkert att trima in anläggningen en hel del för att få den att dra mindre, men kulverten är nog en stor bov i det hela
 
Aha, ska höra med VVS-killen vad det är för mojäng som jag tror är acktanken, det står att den är på 500-liter och det sitter även lös elpatron i den som dock inte är inkopplad.

Jo, det känns som att "koppla isär" husen och sen kika på hur det ser ut skulle kunna vara lösningen.

Det positiva är ju att med 35000kwh händer det ju lite om man binder elprist och sänker det med 30-40 öre ;-)

Tack för alla svar!
 
ta lite bilder, så man ser rör o sånt.
 
Hupp!

Riktigt risig kvalitet på de här mobilbilderna men det var vad jag hade i telefonen ;-)

xxx64: Det jag tror är acktank med värmepumpen bakom
xxx63: Rör och expansionskärlet
xxx62: Mer rör och varmvattenberedaren

Tänk er att bild xxx64 är till vänster, sen panorerar jag lite till höger och tar bild xxx62, och sen fortsätter jag ytterligare lite till för bild xxx63!
 
  • 20091123062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20091123063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20091123064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kör med flytande kondensering.
Den övre anslutningen på akumulatortanken, den över tempmätaren. Den anslutningen har en eldriven ventil, där den delarsig som ett T Denna ventil besatämmer om värmen värmepumpen gör, ska gå till radiatorsystmet eller varmvatten bereraden
 
det du har är inte en VPA. du har en vanlig akumulatortank, med inbyggd varmvaen beredare, en spn man har till vedpannor, den är inte optimal för en värmepump, nog därför man kompliterat med en elberedare.
 
Men är det inte en blå shunt som syns snett till vänster nedanför den röda cirkpumpen?
 
Ja det sitter även en shunt, Tycker även det ser ut att vara ca 50° i tanken vilket väl inte behövs nu för då är systemet kraftigt underdimensionerat..
Öppna alla termostater fullt o kolla vilken radiatortemp som behövs vid nuvarande ute temp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.