Har precis gjutit nytt golv i källaren. Tvättstuga, hall och hobbyrum. Väggarna inte klara än.
Vi vill inte lägga klinkers då vi vill hålla kostnaden nere.
Funderar på att antingen måla. Vilken färg är mest hållbar?
eller
Slipa, dock ej högblankt. Bara tillräckligt slätt att gå bekvämt på. Gillar den råa ytan. Hur efterbehandlar man?
Skulle bli jätteglad för tips och gärna bilder
Vi vill inte lägga klinkers då vi vill hålla kostnaden nere.
Funderar på att antingen måla. Vilken färg är mest hållbar?
eller
Slipa, dock ej högblankt. Bara tillräckligt slätt att gå bekvämt på. Gillar den råa ytan. Hur efterbehandlar man?
Skulle bli jätteglad för tips och gärna bilder
Redigerat:
Jag grovslipade betongplattan i uterummet och målade med Hagmans 1K (efter grundning med vattenglas som du har bild på ovan), är väldigt nöjd med resultatet och den något "ruffa" looken. Blir förstås lite svårare att få kliniskt rent då smuts kan leta sig ner i porerna, men ändå tillräckligt för mig. Har du mer porfritt än jag hade blir det förstås mindre av ett problem och färgen ger en lättunderhållen yta.
Har du foto?B byabin skrev:Jag grovslipade betongplattan i uterummet och målade med Hagmans 1K (efter grundning med vattenglas som du har bild på ovan), är väldigt nöjd med resultatet och den något "ruffa" looken. Blir förstås lite svårare att få kliniskt rent då smuts kan leta sig ner i porerna, men ändå tillräckligt för mig. Har du mer porfritt än jag hade blir det förstås mindre av ett problem och färgen ger en lättunderhållen yta.
Haha, jo jag slipade med 125 mm vinkelslip och diamantskiva, tre tror jag det gick åt. Rekommenderas inte om man är perfektionist, men det går. Det var också gammal betong, så jag tror ni kommer få bättre resultat med bättre underlag. Det med färgen som jag gillar är att den har gett en väldigt slät och homogen yta, även flutit bra ner i porer även om man får vara noggrann när man målar (jag rollade), framgår inte riktigt av en bild, men det är inte alls fel att måla betong. Jag var själv tveksam innan och funderade på det eller klinker, men är som sagt mycket nöjd.
Nu var det i våras, så jag kan inte uttala mig om långsiktigheten dock.
Nu var det i våras, så jag kan inte uttala mig om långsiktigheten dock.
Är betong ytan slät från början så går det fint att göra ytan lenare själv. Jag ”slipade” vårt uterumsgolv med en giraffslip från jula som jag satte 3st diamant slippads på. Sen efterbehandlade vi med vattenglas och stensåpa. Ytbehandling hänger nog mest på hur man har tänkt sig att använda ytan. Vi är riktigt nöjda med resultatet hos oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Var det svårt? Är rädd att slipmaskinen ”gräver ner sig” ojämnt om man är ovan.A Anderscurl skrev:Är betong ytan slät från början så går det fint att göra ytan lenare själv. Jag ”slipade” vårt uterumsgolv med en giraffslip från jula som jag satte 3st diamant slippads på. Sen efterbehandlade vi med vattenglas och stensåpa. Ytbehandling hänger nog mest på hur man har tänkt sig att använda ytan. Vi är riktigt nöjda med resultatet hos oss. [bild]
[bild]