1 404 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Ytbehandling av råspont
Hej!
Lite rådfrågning inför anståndande vintertider.
Under sommaren 2020 har vi lagt om taket, inklusive råsponten, och tanken var att ny bitumentak skulle hinnas med innan vintern kom. Kommer tyvärr inte att hinna detta pga av olika förseningar.
Det som kommer hinnas med innan jul är råspont, fotplåt och vindskivor.
Den plan som finns är att lägga ströläkt lodrätt med taket med cc ca.1m. Ovanpå sträcka en 180gr presenning och sedan låsa fast presenningen med ytterligare en ströläkt ovanpå den takmonterade. På så vis skapa en luftspallt mellan råsponten och presenningen så man slipper kondensen mot råsponten.
Bor längs ner i söder så ngn snö ser vi inte så ofta och då mkt kortvarig.
Har haft östra sidan täkt som beskrivet ovan nu under sommaren och råsponten ser som ny ut fortfarande men kan tänka mig att vintern blir lite fuktigare.
Utöver mina redan gjorda åtgärder finns någon annan bra konserveringsmetod ni har testat/rekommendera för att säkerställa att råsponten inte tar skada i vinter.
-Trägrund, Lasyr, slamfärg, grundolja???
Mvh Peter
Lite rådfrågning inför anståndande vintertider.
Under sommaren 2020 har vi lagt om taket, inklusive råsponten, och tanken var att ny bitumentak skulle hinnas med innan vintern kom. Kommer tyvärr inte att hinna detta pga av olika förseningar.
Det som kommer hinnas med innan jul är råspont, fotplåt och vindskivor.
Den plan som finns är att lägga ströläkt lodrätt med taket med cc ca.1m. Ovanpå sträcka en 180gr presenning och sedan låsa fast presenningen med ytterligare en ströläkt ovanpå den takmonterade. På så vis skapa en luftspallt mellan råsponten och presenningen så man slipper kondensen mot råsponten.
Bor längs ner i söder så ngn snö ser vi inte så ofta och då mkt kortvarig.
Har haft östra sidan täkt som beskrivet ovan nu under sommaren och råsponten ser som ny ut fortfarande men kan tänka mig att vintern blir lite fuktigare.
Utöver mina redan gjorda åtgärder finns någon annan bra konserveringsmetod ni har testat/rekommendera för att säkerställa att råsponten inte tar skada i vinter.
-Trägrund, Lasyr, slamfärg, grundolja???
Mvh Peter
Liknande trådar
-
Gammal kallvind utan råspont mm
Tak & Vind -
Mögel på råspont?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råspont vs. Plywood vid 2 graders taklutning
Tak & Vind -
Carport fristående, 5×3meter, plintar pulpettak, råspont, takpapp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur skarvar man ändspontat råspont till papptak?
Byggmaterial & Byggteknik