Nyinsatt dörr och Yale Doorman i dagarna. Nu har vi sett fel på dörren och vi skall få en ersättningsdörr. Grejen är ju den att jag satt fast Yale’n med envägsskruvarna. Någon som har lyckats fått ut dom med billig bits eller är det låssmed som gäller. Verkar som Spanner bitsen ska funka.
Tacksam för hjälp!

En smal körnare eller en spårskruvmejsel på högkant eller ett lämpligt drivdorn eller spikdrivare så brukar man kunna knacka loss dom med hjälp av en hammare, trixet är att driva runt skruvarna.
När du fått rörelse på skruvarna så går det att få ut skruvarna med t.ex en spårskruvmejsel, jag hade en kollega en gång som hade en väldans snitts att ta ur envägsskruv med en lätt modifierad spetstång.
Om jag inte orkar gå och hämta mitt specialverktyg i bilen så har jag en välanvänd spårskruvmejsel (går inte att skruva med längre) som jag använder.
Jag erkänner att jag ofta är för lat för att gå ut i bilen och hämta avsett verktyg för envägsskruv.

Redigerat:
Har samma problem… yale doorman installerat med säkerhetsskruv som jag vill få bort för att installera Sector alarms modul på. Sector har varit har men vill inte grejer med säkerhetsskruvar.

jag har köpt envägssbits från Clas Ohlson som jag såg Recommendation för på et annat tråd men de är för korta för att når skruven.

se bild - det är väldigt trångt att komma åt skruven - har ni någon tips? Jag har försökt med flera olika längre bits och mejslar men det hjälper inte. Kan man borra bort skruven på något sett?

tacksamt för hjälp så att jag undviker ta hit en låssmed för att ta bort ett par skruv!

• Säkerhetsskruv på en Yale Doorman låsenhet som är svår att nå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lochlomond skrev:
Har samma problem… yale doorman installerat med säkerhetsskruv som jag vill få bort för att installera Sector alarms modul på. Sector har varit har men vill inte grejer med säkerhetsskruvar.

jag har köpt envägssbits från Clas Ohlson som jag såg Recommendation för på et annat tråd men de är för korta för att når skruven.

se bild - det är väldigt trångt att komma åt skruven - har ni någon tips? Jag har försökt med flera olika längre bits och mejslar men det hjälper inte. Kan man borra bort skruven på något sett?

tacksamt för hjälp så att jag undviker ta hit en låssmed för att ta bort ett par skruv!
Sitter inte modulen under batteriluckan?
Annars om skruvarna är körda så ett långt torxbits och våld brukar lösa bråkiga skruvar

• Gilla
lochlomond
  • Laddar…
Tack för svaret. Du kanske har rätt. Nar killen från Sector vår här sa han att han inte kunna få löss skruvarna. Har kollat nu och det ar inget problem att skruva loss bakom batterierna så jag har ingen aning om du går att installera modulen nu, eller om men måste få bort skruvarna längst ner också och ta bort hela låset egentligen. Någon annan som har erfarenhet?

De skruvarna du tagit bild på är inga envägsskruv utan det ser ut som en PZ2.
Partner moduler monteras under batteriluckan vilket inte kräver att envägsskruv lossas men du måste fabriksåterställa låset och det görs genom att lossa envägsskruvarna under batteriluckan och lossa insidans enhet och ändra på Easy/Advance brytaren enligt manualen sida 46-49.
https://www.yalehome.se/Yale/YalehomeSE/Filer/manualer/Yale Doorman Classic/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
Jag knackar loss envägsskruvarna med en spårmejsel och en hammare och driver runt dom så dom blir lösa vilket metriska skruv blir direkt sedan kan du lossa dom med en mejsel eller för hand, obs skruvar lossas moturs.
Du har ett dorman classic, tycker det verkar konstigt att du inte fick hjälp att montera partner modulen (EasyLock).
Lämnade dom ingen instruktion för hur den ska installeras?
Illustration av demontering av ett låsbatterilock, visar skruvmejsel och envägsskruv, samt en partnermodul.
Skapa konto

Envägsskruvarna är dom som är märkta A i bild.
Illustration av en Yale Doorman låsenhet med skruvar markerade med A, en mejsel och ett handtag markerat med B.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kalinikus och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för hjälpen.

Själva lås installerats av byggfirman men det är ett Sector alarm module som nu ska installeras, men de har varit har och sa att de kunde inte på grund av säkerhetsskruvar. det är därför jag försöker lösa problemet själv- för att sen ringa till Sector och ber de att kommer ut igen och installera modulen.

Jag kan få bort säkerhetsskruvar i position A utan problem. Enligt manualen så måste skruvarna på botten (B- Som visas i min bild) skruvas upp för att återställa låset- stämmer detta? Det är de jag (och Sector) har problemet med.

dvs, det är ett V2N modell jag har.

Redigerat:
L lochlomond skrev:
Jag kan få bort säkerhetsskruvar i position A utan problem. Enligt manualen så måste skruvarna på botten (B- Som visas i min bild) skruvas upp för att återställa låset- stämmer detta? Det är de jag (och Sector) har problemet med.

dvs, det är ett V2N modell jag har.
Skruvar "B" ska skruvas ur men dom är inte envägsskruv.
Jag tycker det ser ut som PZ2.

• Gilla
lochlomond
  • Laddar…
Tack igen. Några tips för att skriva upp de? Skruvhuvud verkar helt förstörd förmodligen hände när de installeras.

Rätt bits, hårt tryck, slagskruvdragare

• Gilla
lochlomond
  • Laddar…
Har inte lyckats, tyvärr. Det har kanske till och med blivit värre - har försökt med rätt bits, speciellt bits, mm och till slut har jag borrat bort skruv huvudet (ser bilden), men kan ändå inte får ut den! Någon mer tips nu- hjälp!

• Närbild på en skruv utan skruvhuvud i svart material, skadad efter borrning.
    Skapa konto
Om jag inte hade lyckats få loss skruven med ett spårbits eller torxbits så hade jag borrat bort skallen med en lite större borr än den du använt.

Tack. Nar man borrar, ska man borrar med eller mot-sols i det har fallet! Borde skruven kommer ur direkt nar man borrar, eller måste man använder ett annat bits efter man har borrat bort huvudet?

L lochlomond skrev:
Tack. Nar man borrar, ska man borrar med eller mot-sols i det har fallet! Borde skruven kommer ur direkt nar man borrar, eller måste man använder ett annat bits efter man har borrat bort huvudet?
När skruvskallen är borta så släpper det som skruven håller på plats.
De flesta borrar är gjorda medurs rotationsriktning men om du mot all förmodan har en vänsterborr så kan du använda den.

• Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Gick det på något annat sätt än att borra sönder skruven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.