Hej!
Jag monterade igår ett Yale Linus L2 på vår lägenhetsdörr.
I det stora hela fungerar den bra.

Jag har dock några funderingar som kanske någon annan stött på?

1. Jag tycker att det manuella vredet går trögt. Tar jag loss låset så är det mycket enklare att vrida både själva "pinnen" i låset, samt vredet på Linus. När jag sätter ihop det så går det mycket trögare att använda vredet. Pinnen är inte för lång vad jag kan se. Ni som har låset: Tycker ni också att det är segt? (Jag tycker förresten att hela Linus rör sig lite när den låser/låser upp. Känns som att det finns ett motstånd någonstans.... Men kanske ska vara så?

2. När jag hade ett Yale Doorman så var det så enkelt att låsa både inifrån (vredet) och utifrån (* knappen). Vet ni om man kompletterar med en Keypad - kan man då få samma funktionalitet från den, dvs bara låsa med en knapp?

3. Jag skulle önska en knapp på insidan med för att låsa istället för att vrida det tröga vredet en massa varv.... Någon som provat typ med Shelly-knapp eller liknande och fått det att funka? Eller andra tips hur man kan åstadkomma enkel låsning direkt vid dörren utan telefonen i högsta hugg? :)

Bod74 Bod74 skrev:
Hej!
Jag monterade igår ett Yale Linus L2 på vår lägenhetsdörr.
I det stora hela fungerar den bra.

Jag har dock några funderingar som kanske någon annan stött på?

1. Jag tycker att det manuella vredet går trögt. Tar jag loss låset så är det mycket enklare att vrida både själva "pinnen" i låset, samt vredet på Linus. När jag sätter ihop det så går det mycket trögare att använda vredet. Pinnen är inte för lång vad jag kan se. Ni som har låset: Tycker ni också att det är segt? (Jag tycker förresten att hela Linus rör sig lite när den låser/låser upp. Känns som att det finns ett motstånd någonstans.... Men kanske ska vara så?
Kolla att vredets axel/centrum på Linus sitter helt i linje med "pinnen". Om det sitter ihop snett går kombinationen trögt
Bod74 Bod74 skrev:
2. När jag hade ett Yale Doorman så var det så enkelt att låsa både inifrån (vredet) och utifrån (* knappen). Vet ni om man kompletterar med en Keypad - kan man då få samma funktionalitet från den, dvs bara låsa med en knapp?
Ja. Det är så det fungerar.
Bod74 Bod74 skrev:
3. Jag skulle önska en knapp på insidan med för att låsa istället för att vrida det tröga vredet en massa varv.... Någon som provat typ med Shelly-knapp eller liknande och fått det att funka? Eller andra tips hur man kan åstadkomma enkel låsning direkt vid dörren utan telefonen i högsta hugg? :)
  1. Programmera automatisk låsning en lagom tid efter att dörren stängts.
  2. En extra keypad
  3. En knapp på insidan som är parallellkopplad med knappen på utsidans keypad
  4. Appen i telefonen kan man ju använda även en stund efter man kommit in. Men det var kanske det du ville hitta alternativ till.😁

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Kolla att vredets axel/centrum på Linus sitter helt i linje med "pinnen". Om det sitter ihop snett går kombinationen trögt

Ja. Det är så det fungerar.

1. Programmera automatisk låsning en lagom tid efter att dörren stängts.
  2. En extra keypad
  3. En knapp på insidan som är parallellkopplad med knappen på utsidans keypad
  4. Appen i telefonen kan man ju använda även en stund efter man kommit in. Men det var kanske det du ville hitta alternativ till.😁
Grymt! Tack!
Det var inte bara det, men ledde mig till att demontera låset och då såg jag att bottenplattan ska vändas beroende på land. Det missade jag helt under monteringen. Jag hade vänt den fel helt enkelt. Går hur smidigt som helst nu!
(Tycker inte att det framgår klokt i installationsanvisning i appen... En annan sak som jag tycker är fel är att det står att pinnen ska sticka ut 20-40mm, då tar den i låshuset. 30mm blir bra!)

Köpte och monterade även en Yale Smart Keypad igår, funkar även den hur bra som helst med låsknapp.
Enda lite krångliga är att siffrorna sitter i två rader (ist. för 3, och man får tänka till en gång extra när man slår koden.

Låsning från insidan är inte heller nåt problem när låset snurrar utan att kärva.

Tycker Linus L2 känns riktigt bra!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.