Jejjk och gein

Nu vet inte jag hur era dörrar ser ut. Men det kan gå att byta tätlisterna mot mjukare lister. Problemet beror på att doormankolven måste löpa absolut fritt för att fungera. Det får inte finnas något listtryck alls. Samma problem uppstår på entreportar med elslutbleck. På dessa hjälper en dörrstängare till att hålla igen dörren så att låset fungerar.

mvh Findus
 
Jejjk skrev:
Hur mycket har ni varit tvungna att justera slutblecket eller dörren när ni monterat era doorman?
Jag har två lås som sitter på nya dörrar.

Med "gamla" låset så stängdes dörren lätt och smidigt, som det ska vara.
Men när jag monterar doorman så måste jag trycka in dörren hårt för att haken skall åka ut så att dörren stängs. Jag måste trycka till ändå hårdare om jag ska kunna låsa dörren. Har justerat låsblecket lite invändigt och blev lite bättre, men jag vill även att dörren ska sluta väldigt tätt mot tätningslisten på karmen.

Jag kan inte heller bara skjuta igen dörren så att den skall stängas(om man har bråttom), jag måste trycka in dörren liksom.

Tack på förhand
gein skrev:
Vi har precis samma bekymmer. Måste trycka igen dörren riktigt ordentligt för att haken ska åka ut. Är också intresserad av att höra möjliga lösningar på det problemet.
Kontrollera om det är ett onormalt listtryck om tryckesfallkolven inte griper i slutblecket och justera i så fall slutblecket eller byt lister.
Hur stor är springan mellan dörrblad och karm i framkant, det är vanligt att dessa funktionsstörningar uppstår om det är för bred springa.
Om springan är för bred så justera karmen eller använd underläggsbleck under slutblecket (du kan testa med vanliga brickor under slutblecket för att se om det löser problemet).
Om tryckesfallskolven hakar i slutblecket korrekt så ska den låsa då tryckesfallskolven griper tidigare i slutblecket och då ska det vara frigång för regelkolven, tryckesfallkolven tar upp listtrycket.
 
Fundering över Yale Doorman.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på Yale Doorman för Aptus och den "vanliga "Yale Doorman?
Är det prisskillnad på dessa? Funderar på en Doorman till min lägenhetsdörr, men samtidigt kikar min förening på att sätta in låssystem på våra gemensamma dörrar och det kan mycket väl bli Aperio och den skall visst Yale Doorman för Aptus vara kompatibel med.
Så är man körd om man plockar in en vanlig Doorman då, tänkte på om man blir tvungen till att ha dubbla taggar,
Verkar som om inte man kan ha vilka MiFare taggar man vill till Doorman eller funkar vilken MiFare som helst?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Verisure borde verkligen ligga i täten och fixa så att man kan låsa upp med fingerscannern
skulle vara grymt
 
Walo skrev:
Fundering över Yale Doorman.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på Yale Doorman för Aptus och den "vanliga "Yale Doorman?
Är det prisskillnad på dessa? Funderar på en Doorman till min lägenhetsdörr, men samtidigt kikar min förening på att sätta in låssystem på våra gemensamma dörrar och det kan mycket väl bli Aperio och den skall visst Yale Doorman för Aptus vara kompatibel med.
Så är man körd om man plockar in en vanlig Doorman då, tänkte på om man blir tvungen till att ha dubbla taggar,
Verkar som om inte man kan ha vilka MiFare taggar man vill till Doorman eller funkar vilken MiFare som helst?
Doorman variant Aptus kräver ett aptus passagesystem , det är prisskillnad då det sitter en extra modul i Aptus ,
Har du en vanlig doorman måste du ha doorman taggar då dom är sektorkodade
 
Någon som upplever att handtaget på insidan hänger lite? Dvs inte helt vågrätt? På min Yale upplever jag just detta även fast låset sitter rakt och handtaget på utsidan är vågrätt.
 
Ripper500 skrev:
Någon som upplever att handtaget på insidan hänger lite? Dvs inte helt vågrätt? På min Yale upplever jag just detta även fast låset sitter rakt och handtaget på utsidan är vågrätt.
När man monterar låset är det 2 korta skruvar som skall skruvas fast efter man valt höger eller vänsterhängt handtag. Sitter de som de skall?
 
Mr9 skrev:
När man monterar låset är det 2 korta skruvar som skall skruvas fast efter man valt höger eller vänsterhängt handtag. Sitter de som de skall?
Ja det bör de, om jag minns rätt så kan de bara sitta på ett sätt. I värsta fall får jag skruva isär allt och kolla.
 
Hittade felet, saknade skruv för handtaget på insidan. Ska köpa 2st så kommer det fixera sig vågrätt!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har idag ett Yale Doormanlås i mitt hus. Men vad jag kan se så har jag version 1.
Nån som vet om det går att uppgradera mitt lås till version 2 på nått sätt? Eller måste jag köpa nytt för att kunna koppla det till mitt larm?
 
mattemaz skrev:
Hej!
Jag har idag ett Yale Doormanlås i mitt hus. Men vad jag kan se så har jag version 1.
Nån som vet om det går att uppgradera mitt lås till version 2 på nått sätt? Eller måste jag köpa nytt för att kunna koppla det till mitt larm?
Du måste köpa nytt, använd det gamla till förråd eller dyligt. Eller sälj det till nån som ej har nytta av att koppla upp det. Bauhaus tar knappt 3000 för ett nytt i version 2.
 
G
gein skrev:
Vi har precis samma bekymmer. Måste trycka igen dörren riktigt ordentligt för att haken ska åka ut. Är också intresserad av att höra möjliga lösningar på det problemet.
Jag hade samma problem, bytte slutbleck till ASSA 1487-1 och nu fungerar det bra. Plösmåttet är tre millimeter kortare än det slutbleck (1487-2) som levereras som standard med Yale Doorman.

Man kan också prova att flytta ut befintliga slutblecket mot karmen.
 
Müssli skrev:
[bild]
Det händer i princip varje dag. Otroligt irriterande och jag vet inte hur jag ska bli av med problemet.
Har samma problem, någon som har en lösning på problemet?
 
Hej

Någon som har installerat detta lås tillsammans med sector alarms tjänst. De har ju börjat stödja det nyligen. Skulle vilja höra lite om hur det fungerar i så fall?
 
perka99 skrev:
Har samma problem, någon som har en lösning på problemet?
Ska tillägga att jag har V2 med den vändbara delen som triggar hakregeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.