Ska montera mitt lås imorgon och är nyfiken på vad man gjort för fel för att få dörren gå i baklås?
 
Stisse12 skrev:
Ska montera mitt lås imorgon och är nyfiken på vad man gjort för fel för att få dörren gå i baklås?
En bättre beskrivning behövs om du vill ha ett hjälpande svar och gärna en bild.
Vad är det för lås som gått i baklås? för det kan knappast vara det du inte monterat i dörren än.
 
gein skrev:
Fel på lås eller handhavandefel vet jag inte. Troligen inget fel på låset. Antingen felinstallerat eller märkligt designat lås.
Jag skulle vilja kalla det för märkligt designat lås.
Själv har jag inte problemet med att kolven åker ut när jag öppnar, däremot får jag samma problem när dörren råkar slå emot karmen när dörren är öppen. Alltså om dörren är öppen för att man ska hämta något i bilen, vinden blåser dörren lätt mot karmen och pang så flyger kolven ut. Nästa gång man ska stänga dörren är kolven ute om man inte har sinnesnärvaro nog att dra ner handtaget först.
Båda våra dörrar ser ut så här nu:
ImageUploadedByTapatalk1395419926.630526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
123abc skrev:
Trycke är vad vardagligt kallas handtag.
Ett handtag är fast t.ex draghandtag mm medans ett trycke är rörligt som du trycker ner när du öppnar.
Nu blev det en bra förklaring på problemet så nu är jag med på vad du menar.
Vi har samma problem, att Hakregeln ofta faller ut. Felet fanns inte de första två åren men är nu ett problem. Vid varje tillfälle så indikerar fjärrstyrningen "Misslyckad Låsning".

Alla familjemedlemmar har samma problem och att vi alla skulle ha övergått till ett felaktigt handhavande är orimligt.
Vi har det gamla förreglingsfallet som sr ut som en liksidig triangel till skillnad till nyare lås som ser ut som en rätvinklig triangel. Jag misstänker att det finns en anledning till att man bytte utseende.
 
Jag ska montera Yalelåset och undrar vad andra gjort för fel när det gått i baklås.. Men det gick bra,, fungerar bra nu ska det in i Verisure också...
 
Har märkt att handtaget börjat glappa, dvs man måste trycka ned handtaget en bit innan man märker att mekaniken börjar verka för att dra in hakregeln. Någon annan som har det problemet?
 
Texan skrev:
Det låter inte som det ska när du säger att du måste hålla nere handtaget när du öppnar dörren för att undvika att hakregeln åker ut. När allt fungerar som det ska så trycker man ner handtaget - håller det nere tills dörren öppats så pass mycket att den övre (lilla triangelformade) regeln passerat förbi (utanför) slutblecket. När denna är "fri" ska inte hakregeln åka ut!
Hakregeln åker aldrig ut när förreglingskolven är ute och jag är helt med på hur låset fungerar. Det är dock inte:
1) Mina barn
2) Personer som inte är bekanta med Yale-lås
Det leder till att ibland så åker dörren upp med hakregeln ute för att handtaget släpps innan dörren är förbi karmen. Det är ju inget ovanligt att man släpper handtaget direkt när man känner att dörren öppnas och gör man det för tidigt så åker hakregeln ut.

Jag har dessutom ytterligare ett problem att jag måste rycka rätt hårt i dörren för att den ska gå igen helt. Jag tror mig lyckats ringa in problemet till att hakregeln går ut men inte fullständigt. När jag sedan rycker lite extra i dörren så hör man hur hakregeln går ut fullständigt och därefter kan jag låsa dörren som vanligt. Oerhört irriterande och fullständigt omöjligt för mina barn att säkert stänga dörren. Misstänker att detta eventuellt beror på för tjock tätningslist eller ett slutbläck som inte sitter optimalt.
 
  • Gilla
perl
  • Laddar…
Funderar på en doorman nu när det godkänts av stöldskyddsföreningen, får kolla med försäkringsbolaget med bortafunktionen bara.

Några frågor:

1. Jag blir riktigt orolig när jag ser att hakkolven flippar ut när dörren är öppen, med putsade smygar så låter det som en mardröm. Men varför går den ut, borde den inte bara gå ut om dörren ska låsas, mao när man är hemma o inte vill ha låst så borde väl bara den vanliga fallen hålla dörren stängd och vill jag låsa på kvällen så får jag väl vrida på vredet.
Eller om jag åker bort så låser jag med *.
Tänker jag fel här?

2. Version 2 är utgående och ersätts med den icke kompatibla V2N, någon som vet vad som skiljer V2 o V2N?
 
Jag kan svara på nr 1, tyvärr åker den ut oavsett om du tänker låsa eller ej.
 
Müssli skrev:
Jag kan svara på nr 1, tyvärr åker den ut oavsett om du tänker låsa eller ej.
Så det har inget med om man har "automatisk låsning" aktiverad eller inte?
 
Nej, finns inget samband mellan automatisk låsning och att hakregeln faller ut.
 
stilofunk skrev:
Nej, finns inget samband mellan automatisk låsning och att hakregeln faller ut.
:mad: Kan vara en deal breaker, får fundera på hur man kan göra en riskanalys, får väl filma familjen o se hur dom behandlar dagens dörröppnande :wow:
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
gein skrev:
Hakregeln åker aldrig ut när förreglingskolven är ute och jag är helt med på hur låset fungerar. Det är dock inte:
1) Mina barn
2) Personer som inte är bekanta med Yale-lås
Det leder till att ibland så åker dörren upp med hakregeln ute för att handtaget släpps innan dörren är förbi karmen. Det är ju inget ovanligt att man släpper handtaget direkt när man känner att dörren öppnas och gör man det för tidigt så åker hakregeln ut.

Jag har dessutom ytterligare ett problem att jag måste rycka rätt hårt i dörren för att den ska gå igen helt. Jag tror mig lyckats ringa in problemet till att hakregeln går ut men inte fullständigt. När jag sedan rycker lite extra i dörren så hör man hur hakregeln går ut fullständigt och därefter kan jag låsa dörren som vanligt. Oerhört irriterande och fullständigt omöjligt för mina barn att säkert stänga dörren. Misstänker att detta eventuellt beror på för tjock tätningslist eller ett slutbläck som inte sitter optimalt.
Verkar vara något med konstruktionen , 4 st som monterades samtidigt med samma version så åker hakregeln ut på 3 st oberoende på tryckets läge

sedan att du behöver rycka till i dörren låter som du har fel plösmått på slutblecket, hakregeln ska inte ta i någonstans när den ska låsa
 
Nimajneb skrev:
:mad: Kan vara en deal breaker, får fundera på hur man kan göra en riskanalys, får väl filma familjen o se hur dom behandlar dagens dörröppnande :wow:
Det kommer att hända, tro mig...
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Installerade mitt yalelås idag. Men upplever att handtaget både utvändigt och invändigt sitter lite löst, som att det glappar när man ruckar lite lätt på det. Ska det vara så eller finns det något sätt som man kan justera det? Alla skruvar är för övrigt åtdragna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.