Hej,

Funderar på att köpa Yale doorman L3S.

Ett problem med mitt nuvarande lås är att man måste dra in dörren från insidan eller putta från utsidan när man ska låsa.
Slutblecket jag har är 1487-3.

Jag antar att om det blir samma med Yale så blir det problem med autolås-mekanismen.

Till frågan: kan det medföljande slutblecket 1487-11, som är justerbart, lösa problemet? Är det ens kompatibelt?

Bifogar en bild på slutblecket.

• Dörr med ett monterat slutbleck märkt "ASSA 1487-3", visas från sidan, använd i diskussion angående byte till ett Yale-lås med autolås-mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sidd skrev:
man måste dra in dörren från insidan eller putta från utsidan
Det är uppenbarligen något som inte är 100% rätt då. Alltså ett fel. Hittar man ett fel brukar det smartaste vara att åtgärda just det som är fel/problemet. När det är klart kommer det alldeles säkert att bli lättare att installera det nya låset.

Hur är det med tätningslisten egentligen. Kan felorsaken vara att den är för tjock?

Det kan vara tätningslisten. Hur kan man säkerställa det utan att byta ut den? Svårt att se med ögat.

Ska också tilläggas att det blivit så här med tiden. Var inte så för ett par år sen.

Slutblecket är rätt men dörrgången måste åtgärdas först.
Kontrollera om dörrbladet går emot någonstans runt hela dörrbladet så den inte t.ex tar tar emot i tröskeln eller liknande.
Kontrollera gångjärnen som lätt kan knäckas fel om vinden tagit dörrbladet vilket även det kan vara en orsak till problem.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.