F
B Boende45 skrev:
Det här är ett ganska vanligt förfarande.

Jag har själv varit med om detta vid ett husköp för 20 år sedan.

Vi fick då frågan någon månad före tillträdet hur vi ville göra med flaggstången? Vi kunde få köpa loss den för 10 tkr. Annars skulle säljaren ta med den till nästa hus.

Så denna ”fuling” från säljaren överraskar inte mig.

Däremot blir jag lite överraskad över den något svaga förståelsen bland svaren här. Självklart är det inte så att köparen i det här fallet kommer att skruva ur dörrlåset om köparen tackar nej till erbjudandet.

Det är ett sätt för en girig säljare att få ut några kronor extra om köparen går på bluffen och betalar.
var inte för säker, det finns gott om idioter och en av dem kan mycket väl få för sig att skruva ner laddboxen. Det handlar inte om att ”tacka nej” till nåt erbjudande utan att vara tydlig med att det är fast egendom och skall finnas kvar i huset om dom vill ha betalt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
En sak som skulle kunna vara lite klurigare är att man faktiskt kan leasa en laddbox. Dvs, laddboxen kan ha en månadshyra kopplat till sig ungefär som många hemlarm har. Eller den kan ha installerats och ägas av arbetsgivaren tillsammans med en leasingbil; fram till 2021 kunde arbetsgivare erbjuda det upplägget som skattefri förmån.

Exempel på laddbox via leasing: https://www.evsolution.se/produkt/leasing-av-laddbox-med-vart-paket-ladda-enkelt/
 
  • Gilla
smgustaf och 2 till
  • Laddar…
F
A adron skrev:
En sak som skulle kunna vara lite klurigare är att man faktiskt kan leasa en laddbox. Dvs, laddboxen kan ha en månadshyra kopplat till sig ungefär som många hemlarm har. Eller den kan ha installerats och ägas av arbetsgivaren tillsammans med en leasingbil; fram till 2021 kunde arbetsgivare erbjuda det upplägget som skattefri förmån.

Exempel på laddbox via leasing: [länk]
Skulle vilja påstå att det bara är ett problem om säljaren har upplyst om det. I annat fall är det rimligt att säljaren löser ut sin leasing innan försäljningen eller montera ner skiten och ta med sig den INNAN visning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A adron skrev:
Exempel på laddbox via leasing: [länk]
Det är ju en himla konstig leasing där de enda alternativen är att köpa loss eller förlänga?

Återtagande av boxen efter leasing perioden ( som är det normala vid leasing) verkar inte vara ett alternativ.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skulle vilja påstå att det bara är ett problem om säljaren har upplyst om det. I annat fall är det rimligt att säljaren löser ut sin leasing innan försäljningen eller montera ner skiten och ta med sig den INNAN visning.
Det bör naturligtvis vara dokumenterat, och så bör köparen få frågan om de vill ta över avtalet och ha kvar grejerna eller om avtalet ska sägas upp och grejerna återlämnas. Ännu vanligare fall är väl hemlarm, som normalt ingår som fastighetstillbehör, men inte om utrustningen bara hyrs ut av larmfirman.
 
Som föredetta dörr/fönster montör där installation av Yale Doorman förekomm så kan jag säga att det kommer lämna åverkan på dörren, dvs om den är ordentligt monterad med säkerhetsskruvar och ens får bort den utan att borra. Infästningen är ju lite annorlunda jämfört med traditionell låskista. Då kan du be dem köpa en ny, säker dörr isåfall. Är ju inte kul om dörren faktiskt är helt ny och de lämnar stora repor och hål efter sig. Vill även minnas att det var lite läskigt att installera dessa då man var tvungen att göra håltagning rakt igenom de nya dörrarna. Det här innebär ju om inte en säkerhetsrisk så en otät dörr.

Vad gäller laddbox och så tänker jag att det är samma regler där som för en solcellsanläggning, eller en disk/tvättmaskin. Finns den dessutom på bild så ska den ju ingå om inget annat sägs i papperna, men rådfråga mäklaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
En plattv på väggen sitter med stickpropp och är inte del av den fasta elinstallationen
Shit, :rofl: måste ta hit en elektriker och klippa stickpropparna på mina vitvaror.
 
X xxo skrev:
Låter som säljarna vill mjölka er på mera pengar och är giriga.

Våran mäklare sade att allt som inte ramlar ut om man vänder upp och ner på huset är att betrakta som det tillhör huset och skall ingå när säljarna vill ha extra betalt för en Arlo video doorbell.
Jag är rätt säker på att flertalet vitvaror kommer att trilla ur...
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
De kostar faktiskt en rejäl summa och det är ju inget som normalt ingår i ett husköp. Jag skulle sälja det om de nya ägarna inte vill köpa. De är väldigt eftertraktade kan jag säga. Nyss sålt ett gammalt själv
Nästan 100 svar och reaktioner på TS frågeställning.

De allra flesta skriver det självklara, att fast installation som funnits med på husvisningen ingår i ett husköp om det inte avtalats/särskilt undantagits i objektbeskrivningen.

Någon stackare som du har inte förstått.

Det här man upp med mäklaren och i värsta fall justerar man avsaknad av fast installation vid tillträdesdagen genom att reducera köpeskillingen.

Jag vet inte riktigt vad som är värst, några okunniga som med bestämdhet hävdar något som är fel eller de som måste skriva korrekt om vad som gäller även om det redan gjorts 47 gånger tidigare i tråden.

Det här forumet är så mycket bättre när man hjälper TS och förklarar tillvägagångssättet/lösningen på problemet
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
O
A adron skrev:
En sak som skulle kunna vara lite klurigare är att man faktiskt kan leasa en laddbox. Dvs, laddboxen kan ha en månadshyra kopplat till sig ungefär som många hemlarm har. Eller den kan ha installerats och ägas av arbetsgivaren tillsammans med en leasingbil; fram till 2021 kunde arbetsgivare erbjuda det upplägget som skattefri förmån.

Exempel på laddbox via leasing: [länk]
Nej, det är inte klurigt alls. För då får man beskriva det i prospektet bara. Men det är ett bra exempel på när det kan vara vettigt att faktiskt inte lämna över Laddboxeb.

”Laddbox kommer monteras ner innan tillträde då denne tillhör säljarens arbetsgivare. Kablage hanteras efter överenskommelse”.

Så hade man kunna skriva. Då blir det tydligt för båda parter.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
T
Skumpe Skumpe skrev:
Kan du swisha mig 20 spänn? Är väl inget att bråka om 20 kronor? Ska du seriöst tjafsa med nån om en tjuga? Är det verkligen värt?
Hade med glädje swishat dig 20 spänn, köper du mitt hus till marknadsvärde så? Vi kan till och med säga 40 spänn!
 
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Stod rätt bra beskrivet här:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fast-och-los-egendom#salj
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Säljaren har rätt att ta taket och alla väggar som är inte bärande haha.Bara ring din mäklare och allt kommer bli bra.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Det är ju fast installation och tillhör fastigheten
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T twoody skrev:
Shit, :rofl: måste ta hit en elektriker och klippa stickpropparna på mina vitvaror.
Nae, de räknas som byggnadstillbehör, det gör inte tvn
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.