Alfredo Alfredo skrev:
Jag har skrivit det ett flertal gånger. I grunden är det väldigt enkelt. Det som finns och fungerar på visningen ska finnas och fungera lika bra vid tillträdet. Jag förstår inte problemet.

Har funktionalitet försämrats eller helt gått sönder mellan visning och tillträde föreligger ett fel som ska ersättas. Vad som orsakat försämringen är irrelevant.
Så vi ska lita på dig utan några referenser?
 
U uplj skrev:
Så vi ska lita på dig utan några referenser?
Jag har gett referens till köplagen för jag fick för mig att vi pratade om en bostadsrätt. För fastigheter får du titta i jordabalken.

Vet inte hur många referenser du behöver men här sammanfattar/förenklar Fastighetsbyrån sin syn på frågan.
 
kisumisu
M mojjen skrev:
Just spanien skulle jag säga att det är tvärtom, ofta säljs det tom inkl inkl möbler. Har själv köpt där. Merparten lägenheter såldes fullt möblerat.
Är väl kanske den anledningen att det finns inte nån lag som i Sverige.

Vissa fall är det även överdrivet våra svenska lagar. Ta det här med stege som diskuterats. Okej om den sitter fast men löst. Det följer väl ingen stege med per automatik om man bygger nytt hus heller.

Sen kan jag tycka sotare borde ha sina egna stegen med sig, så mycket som sotning ändå kostar idag.
 
C
kisumisu kisumisu skrev:
Det följer väl ingen stege med per automatik om man bygger nytt hus heller.
Det handlar ju inte om det, utan vilka av de prylar man kan se på visningen som ingår i köpet eller inte.
Reglerna om fastighetstillbehör har tydligen sitt ursprung i gamla jordabalken från 1700-talet, så det är knappast heller något som krånglats till på senare tid.
 
kisumisu
C cpalm skrev:
Det handlar ju inte om det, utan vilka av de prylar man kan se på visningen som ingår i köpet eller inte.
Reglerna om fastighetstillbehör har tydligen sitt ursprung i gamla jordabalken från 1700-talet, så det är knappast heller något som krånglats till på senare tid.
Så i teorin ska gräsklippare, snöslunga mm också ingå då man använder det till huset?

Kanske dags uppgradera dessa regler.
 
C
kisumisu kisumisu skrev:
Så i teorin ska gräsklippare, snöslunga mm också ingå då man använder det till huset?
Man skulle kunna tänka sig det, men reglerna för fastighetstillbehör är annorlunda än de för byggnadstillbehör.
 
Uppkopplade hem där funktioner går via en smart hubb som inte kan lämnas kvar kan nog bli intressanta konflikter kring. Jag kör homeassistant som vidarebefordrar av/på/dim från zwave-knapp till Ikea trådfri zigbeelampa. Och homeassistant körs som en virtuell maskin, inte en fristående burk.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu
A adron skrev:
Uppkopplade hem där funktioner går via en smart hubb som inte kan lämnas kvar kan nog bli intressanta konflikter kring. Jag kör homeassistant som vidarebefordrar av/på/dim från zwave-knapp till Ikea trådfri zigbeelampa. Och homeassistant körs som en virtuell maskin, inte en fristående burk.
Det blir nog som med parabol och robotgräsklippare. Det som fast även om det helt värdelöst som så får det ligga kvar. Sen får nya ägaren låta det vara kvar, riva det eller försöka koppla ihop med nåt annat.

Men mest troligt så tar bara nya ägaren över det. Antingen med nån lite mellanskillnadpeng eller så är hussäljaren riktigt schysst och ger dessa.

När ni pratar om personliga saker så går 99% överlåta till ny ägare.
Abbonemang går också, så länge köparen vill ha det. Men här handlar det väl lite om vad köparen vill göra också.

Sen är det väl inte helt omöjligt gräva bort slinga till robotgräsklippare och ta bort andra smarta saker innan man sätter hus tillsalu? Men visst är det intressant fråga och kommer helt säkert dyka upp för folk tänker inte innan dem ens skriver på vad som ingår.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Så i mitt fall, när jag inte har någon skorsten, skulle min stege ändå vara ett fastighetstillbehör?
Är min stege lös egendom medans grannens (exakt likadana stege) är ett fastighetstillbehör? Grannen har ett likadant hus, fast spegelvänt, men de satte in en kamin förra året.
Nej,
Det stod ju i de länkar som finns att om stegen är avsedd för sotning kan det anses att den ingår inte annars.
Har du inga behov av sotning (ingen skortsten) så ingår den rimligtvis inte.

Men enklast är väl att tydliggöra att stege ingår inte (i samband med försäljning), så bör köparen inte kunna hävda annat sen...
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Det är skrämmande vad folk( i detta fall säljarna) kan vara småaktiga vid en fastighetsaffär och kriga för småslantar som i förhållande till fastighetens värde är en "fis i rymden". Jag har bekanta som inte velat acceptera utgångspris, väntat på bättre bud men fått sälja till lägre än utgångspriset.
Dumsnålhet är ofta att bita sig själv i foten.
TS bör sänka sitt bud då inte något ännu är påskrivet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu
G G.L. skrev:
Det är skrämmande vad folk( i detta fall säljarna) kan vara småaktiga vid en fastighetsaffär och kriga för småslantar som i förhållande till fastighetens värde är en "fis i rymden". Jag har bekanta som inte velat acceptera utgångspris, väntat på bättre bud men fått sälja till lägre än utgångspriset.
Dumsnålhet är ofta att bita sig själv i foten.
TS bör sänka sitt bud då inte något ännu är påskrivet.
Det är absolut snålhet då man gjort en vinst på fastighet. Men inte alla som gör vinst.

Inte säkert man gjort vinst i större städer heller. Beror väldigt mycket vad man har för lån och hur länge man bott.

Däremot är det väldigt dumt när vissa mäklare sätter in lockpriser. Man kan även som säljare förlora i en sådan affär.
Sedan är det väldigt dumt att vissa säljare sen säger annat och menar annat. Man kan inte komma efteråt och gnälla, gäller även köpare.

Värt att tilläggas att allt går förhandla bort om man vill. T ex vi gjorde aldrig nån energi deklaration och sade även bort 10års ansvaret när köparen prutade 50k från utgångs.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut.

Nu handlar det om saker som inte är fast egendom, men som ofta kan ingå (t ex gräsklippare, snöslunga, trädgårdsgunga, ved etc). Billaddare som sitter fastkopplat och fast på vägg borde ju rimligtvis ingå som fast!

Men jag förstår även att folk vill inte ge saker gratis då huspriserna ligger normalt på 100k-1M.
Annat är det ju i Sthlm där huspriserna startar på ett par miljoner och går bara upp i budgivning! Då kanske man tänker också att den gamla gungan och klipparen kan väl ingå i priset...

Nu vet jag inte var ts hus ligger.

Men otroligt dumt av säljarna att inte plocka ner billaddaren innan visningen eller åtminstone sagt att den inte ingår.

Själv tog jag bort parabolen innan ens mäklaren kom och värderade huset. Så den har inte helt enkelt funnits. Vet man hur marknaden är med prutning osv så kan man ju göra åtgärder innan....
Ja , där fick du in en femhundring, vad sålde du huset för ? 5000:- ?
 
kisumisu
J johnniemalm skrev:
Ja , där fick du in en femhundring, vad sålde du huset för ? 5000:- ?
Var lite mer än 500kr parabol. Var ingen viasat eller canaldigital wok.

https://www.hm-sat-shop.de/en/empfa...t-antennen/4156/wave-toroidal-t90-p-anthrazit

Plus 5st Quad LNB, splitters switchar mm.
Enda som blev kvar var antennsladden.

Huset såldes för 350 000 - mäklaravgift så blev väl nåt på 330k, kommer inte ihåg exakt var några år sedan.
 
Fairlane
G G.L. skrev:
TS bör sänka sitt bud då inte något ännu är påskrivet.
Jag tror det är påskrivet sen länge.
19 april startade tråden med ett inlägg som började "Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus" ...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.