Alfredo Alfredo skrev:
Källa på det?
Mäklarsamfundets lista som faktiskt (med uppdateringar) använts i årtionden.
 
E Eld skrev:
Givetvis är det så att man inte kan veta helt säkert förrän det finns en dom. Men samtidigt vet vi att praxis i Sverige även skapas genom något vi kan kalla kutym. Det betyder att om det verkligen skulle bli en tvist i domstol så skulle domstolen inte bara titta på lagens text och förarbeten utan även på hur man faktiskt brukar göra. Där skulle mäklarsamfundets lista antagligen väga ganska tungt. Domstolen skulle titta på den och konstatera att det är så man brukar göra och sannolikt döma efter det.

Parallell: Olika kommuner har länge använt liknande regler för hur hög växtlighet får vara i gathörn fast PBL har varit väldigt otydlig. Sedan några år finns det ett par domar i MÖD om detta. I de domarna hänvisades bara till hur man brukar göra vilket är vad som står i kommunernas instruktioner som någon ursprungligen skrivit ganska godtyckligt och kommunerna sedan kopierat av varandra.
Då skriver ju Mäklarsamfundet ”stege speciellt anpassad för sotning”.
Varken min eller min grannes stege är speciellt anpassad för sotning, det är en vanlig standardstege. Således kan den inte ska ingå då enligt Mäklarsamfundet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Då skriver ju Mäklarsamfundet ”stege speciellt anpassad för sotning”.
Varken min eller min grannes stege är speciellt anpassad för sotning, det är en vanlig standardstege. Således kan den inte ska ingå då enligt Mäklarsamfundet.
Den är spännade. Ordalydelsen är olika på olika ställen. Här står det "Stege för sotning" vilket inte är samma sak: https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
 
C
E Eld skrev:
Här står det "Stege för sotning" vilket inte är samma sak: [länk]
Som sagt, Mäklarsamfundet är så gott som ensamma om sin formulering. Alla andra skriver "stege för sotning".
 
E Eld skrev:
Mäklarsamfundets lista som faktiskt (med uppdateringar) använts i årtionden.
Som jag kan läsa var?
 
E Eld skrev:
Domstolen skulle titta på den och konstatera att det är så man brukar göra och sannolikt döma efter det.
Tror du ja. Du får nog acceptera att alla inte har samma tro. 😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag kan läsa var?
Lär dig googla.
 
E Eld skrev:
Lär dig googla.
Tycker du att det är ett bra svar när jag frågar dig om din källa till ditt påstående? Jag tycker det är både barnsligt och oförskämt, och på en nivå som inte passar här! 👎
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Väldigt intetsägande alltihopa tycker jag. Att en stege är för sotning anger ju ändå att det ska vara dess syfte.
Min stege har syftet äppelplockning, häcktrimning och grenkapning, den behöver således inte lämnas kvar, oavsett om jag skaffar kamin eller inte.
E Eld skrev:
Lär dig googla.
Lär dig visa dina källor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Väldigt intetsägande alltihopa tycker jag. Att en stege är för sotning anger ju ändå att det ska vara dess syfte.
Min stege har syftet äppelplockning, häcktrimning och grenkapning, den behöver således inte lämnas kvar, oavsett om jag skaffar kamin eller inte.

Lär dig visa dina källor.
Det här är ett internetforum. Inte en doktorsavhandling.
 
Hur är det med saker som kräver inloggning?
Alltså säg att man har Philips Hue-armaturer som är fast installerade, det är ju helt solklart att de ingår vid husköp. Men de kan ju i praktiken bara delvis användas utan den tillhörande mjukvaran/appen.

Är man skyldig att lämna över även kontot eller försöka flytta över armaturerna till köparens konto? Det är ju samma problem med kameror och larm. De är mer eller mindre värdelösa utan appen.

Detta förutsatt att ingenting är överenskommet i förväg såklart.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja då är det försent börja bråka!

Den som jag köpte nuvarande hus ville börja sälja gamla trasiga garderober som jag redan på visningen tänkte att dessa åker till tippen.

Sade till säljaren att antingen tar du med dessa eller lämnar kvar jag köper inte dessa! Det var borttaget och underlättade för mig för ville inte ens ha dessa. Han ville ha 5000kr, köpte från Ikea helt nya för 8000kr.

Dem sålde även ved, vi kom överens om 5000kr där men när vi skriver kontrakt i banken ville de göra en överföring på 10k jag sade att det är 5k punkt slut eller annars så får ni hämta skräpet på en gång bort. Dessa fick jag då för 5k som avtalat tidigare!

Lustigt folk att dem vill sälja allt separat fast det Göteborg vi pratar om.
Norrlänningar? Spanjorer? Italienare? (I Spanien köper man ofta 4ytterväggar golv och tak inte ens toastol ingår).
Just spanien skulle jag säga att det är tvärtom, ofta säljs det tom inkl inkl möbler. Har själv köpt där. Merparten lägenheter såldes fullt möblerat.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltså säg att man har Philips Hue-armaturer som är fast installerade, det är ju helt solklart att de ingår vid husköp. Men de kan ju i praktiken bara delvis användas utan den tillhörande mjukvaran/appen.
Intressanta frågor som säkert kommer att bli än mer intressanta i framtiden. Jag tvivlar på att det ännu finns någon klar praxis men jag skulle se det så här.

Är det en app som fritt finns tillgänglig så att köparen kan hämta den, "aktivera" belysningen och få allt att fungera fullt ut, behöver man inte lämna något.

Är det en programvara som följt med på en CD-skiva eller liknande när utrustningen köptes, bör den medfölja armaturerna.

Men om en stege kan debatteras lär det inte vara något mot vad alla dessa "smarta prylar" kan komma att ställa till det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Intressanta frågor som säkert kommer att bli än mer intressanta i framtiden. Jag tvivlar på att det ännu finns någon klar praxis men jag skulle se det så här.

Är det en app som fritt finns tillgänglig så att köparen kan hämta den, "aktivera" belysningen och få allt att fungera fullt ut, behöver man inte lämna något.

Är det en programvara som följt med på en CD-skiva eller liknande när utrustningen köptes, bör den medfölja armaturerna.

Men om en stege kan debatteras lär det inte vara något mot vad alla dessa "smarta prylar" kan komma att ställa till det.
I fallet med Philips Hue så aktiverar man produkterna i sin app och de kan vad jag vet flyttas till ett annat konto men frågan är om det är självklart eller inte.

Jag t.ex. har ju mitt Google-konto som inlogg så det är ju aldrig aktuellt att lämna över det. Utan i så fall att föra över.
Men samtidigt - om det inte går att föra över, vad gäller då?

Har haft svårt att hitta svar på detta tidigare. Det är nog som du säger inte helt klart.
 
E Eld skrev:
Det här är ett internetforum. Inte en doktorsavhandling.
Ja, och även på diskussionsforum anses det vettigt/rimligt/normalt/god sed att kunna presentera källor på det man påstår som inte bara är åsikter.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.