Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det fungerade ju bara fullt med min mobiltelefon på visningen och det är samma vid tillträdet så då är saken klar. Oförändrat.
Har du tänkt lämna din mobiltelefon då? Naturligtvis ska den nya ägaren kunna använda det som visades på visningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du tänkt lämna din mobiltelefon då? Naturligtvis ska den nya ägaren kunna använda det som visades på visningen.
Ja vad hade du gjort? Hade du lämnat den?
Nu säger du att funktionen ska vara samma.
Ska jag lämna min Home Assistant också då?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja vad hade du gjort? Hade du lämnat den?
Jag ger nog upp... 🙄
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ger nog upp... 🙄
🙁
 
M MartinP666 skrev:
Att det måste finnas ett sätt att ta sig upp och inspektera skorstenen. Det måste inte finnas verktyg för att underhålla trottoaren.
Nej, bara om man vill använda kaminen. Det går utmärkt att låta bli.
Det går däremot inte att låta bli att underhålla trottoaren, så det borde snarare vara ett större krav på att lämna verktyg för det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då får väl köparen yrka på avdrag på köpeskillingen motsvarande kostnaden för att få den funktionalitet som prylaren hade vid visningen. Exempelvis nya armaturer då tidigare ägare inte hann "överföra" dessa.

Är väl inte konstigare än om exempelvis ett kylskåp går sönder mellan visning och tillträde. Då får ju säljaren ställa dit ett likvärdigt kylskåp eller minska vederlaget med kylskåpets marknadsvärde.
Har du en länk på att detta är rimligt att kräva? Med tanke på våra mer och mer uppkopplade hem.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, bara om man vill använda kaminen. Det går utmärkt att låta bli.
Det går däremot inte att låta bli att underhålla trottoaren, så det borde snarare vara ett större krav på att lämna verktyg för det.
Ja det beror ju såklart på ifall man sålt huset med utfästelsen att det är tillåtet att elda.

Trottoaren är en fullständigt irrelevant liknelse, du kan åka och hyra en snöslunga eller sopmaskin av Cramo eller vad som helst när så behövs, men det duger inte att säga till brandinspektören att han eller sotaren får säga till när det börjar närma sig så fixar man en stege då. Den måste finnas till hands.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Väldigt intetsägande alltihopa tycker jag. Att en stege är för sotning anger ju ändå att det ska vara dess syfte.
Min stege har syftet äppelplockning, häcktrimning och grenkapning, den behöver således inte lämnas kvar, oavsett om jag skaffar kamin eller inte.
Om du skaffar kamin och använder den stege du redan har blir ju den stegen avsedd för sotning, även om du fortfarande kan använda den till andra saker.

Det följde med en stege för sotning när vi köpte huset och den använder vi bara till det och för att gå upp på taket. Vi har andra stegar för "äppelplockning, häcktrimning och grenkapning" och "sotarstegen" går inte heller att använda till det eftersom den inte är fristående. Hade det inte funnits en stege kan man undra hur säljarna tog sig upp på taket, men då hade jag köpt en sådan stege och sedan lämnat den med huset. Vi har ingen annan användning av en "sotarstege" än att ta sig upp på taket, och det känns ju naturligt att den förmågan följer med huset. Våra andra "vanliga" stegar tar vi såklart med oss när vi flyttar.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Har du en länk på att detta är rimligt att kräva? Med tanke på våra mer och mer uppkopplade hem.
https://lagen.nu/1990:931#P18S1 och följande paragrafer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
Säger inget om "uppkopplade prylar"

Edit: "alla" vet att uppkopplade prylar är kopplade till privata konton
 
U uplj skrev:
Säger inget om "uppkopplade prylar"
Lagen är inte skriven på det sättet. Kylskåp och värmepumpar är heller inget som nämns.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Lagen är inte skriven på det sättet. Kylskåp och värmepumpar är heller inget som nämns.
Så hur har du tänkt att denna lag ska tillämpas?
 
M MartinP666 skrev:
Ja det beror ju såklart på ifall man sålt huset med utfästelsen att det är tillåtet att elda.

Trottoaren är en fullständigt irrelevant liknelse, du kan åka och hyra en snöslunga eller sopmaskin av Cramo eller vad som helst när så behövs, men det duger inte att säga till brandinspektören att han eller sotaren får säga till när det börjar närma sig så fixar man en stege då. Den måste finnas till hands.
Det går utmärkt att köp en egen stege, låna en av grannen eller hyra en på Cramo när det ska sotas.
M martin.sveg skrev:
Om du skaffar kamin och använder den stege du redan har blir ju den stegen avsedd för sotning, även om du fortfarande kan använda den till andra saker.

Det följde med en stege för sotning när vi köpte huset och den använder vi bara till det och för att gå upp på taket. Vi har andra stegar för "äppelplockning, häcktrimning och grenkapning" och "sotarstegen" går inte heller att använda till det eftersom den inte är fristående. Hade det inte funnits en stege kan man undra hur säljarna tog sig upp på taket, men då hade jag köpt en sådan stege och sedan lämnat den med huset. Vi har ingen annan användning av en "sotarstege" än att ta sig upp på taket, och det känns ju naturligt att den förmågan följer med huset. Våra andra "vanliga" stegar tar vi såklart med oss när vi flyttar.
Nej, min stege blir inte ”avsedd för sotning” bara för att jag skaffar en kamin. Den är fortfarande till för äppelplockning, grenkapning och allt möjligt annat. Att jag använder den för att forsla upp en sotare på taket ändrar inte det.
Att jag börjar köra ungen i bil till fotbollsträningen gör inte att min bil är ”avsedd för fotbollsträningstransport” överordnat allt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
men det duger inte att säga till brandinspektören att han eller sotaren får säga till när det börjar närma sig så fixar man en stege då.
Varför skulle inte det duga? Det duger väl utmärkt att stegen finns där när den ska användas på den tid man avtalat. Eller menar du att en brandinspektör bara dyker upp oannonserat? Vet faktiskt inte hur det fungerar i detalj.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U uplj skrev:
Så hur har du tänkt att denna lag ska tillämpas?
Jag har skrivit det ett flertal gånger. I grunden är det väldigt enkelt. Det som finns och fungerar på visningen ska finnas och fungera lika bra vid tillträdet. Jag förstår inte problemet.

Har funktionalitet försämrats eller helt gått sönder mellan visning och tillträde föreligger ett fel som ska ersättas. Vad som orsakat försämringen är irrelevant.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.