Upptäckte att vår relativt nymonterade Yale Doorman L3S inte längre ligger fast monterad mot dörren invändigt (se bifogad bild). Låset sitter i en fjällstuga och inte jag som monterat den, och troligtvis svårt att få hjälp av de som utförde installationen tyvärr. Så tänkte börja med att försöka fixa problemet själv, kontaktat Yales support men det kan ju ta en stund innan man får svar därifrån så testar denna vägen också.
Skulle vara tacksam för tips hur man kommer åt skruv eller vad det nu är som lossnat, innan den invändiga delen av låset lossnar helt vilket man kan befara.
Det kan ju vara den invändiga monteringsplattan som inte sitter fast ordentligt, jag har ju bruksanvisningen men inte helt lätt att tolka. Helst vill man ju inte behöva demontera alltför mycket.
Någon kanske som eventuellt varit med om detta och har erfarenhet av problemet?
Skulle vara tacksam för tips hur man kommer åt skruv eller vad det nu är som lossnat, innan den invändiga delen av låset lossnar helt vilket man kan befara.
Det kan ju vara den invändiga monteringsplattan som inte sitter fast ordentligt, jag har ju bruksanvisningen men inte helt lätt att tolka. Helst vill man ju inte behöva demontera alltför mycket.
Någon kanske som eventuellt varit med om detta och har erfarenhet av problemet?
Kollade vidare och det ser ut som bottenplattan på insidan är deformerad, se bild. Jag tog bort gummilisten som skall ligga an mot dörren, och då ser man att bottenplattan bildar en vinkel, ungefär som om någon satt in ett föremål och böjt plattan. Vet verkligen inte hur detta gått till, om det skedde vid installation eller senare. Vi har haft hantverkare här, men verkar osannolikt att de ska ha gjort något. Kan detta hända vid normal användning?
Bottenplattan verkar ju vara fäst enbart i mitten, så det är förstås möjligt att få till. Kanske enda möjligheten är att demontera och böja till bottenplattan eller eventuellt köpa en ny. Men det känns då som ett större ingrepp i bägge fallen.
Bottenplattan verkar ju vara fäst enbart i mitten, så det är förstås möjligt att få till. Kanske enda möjligheten är att demontera och böja till bottenplattan eller eventuellt köpa en ny. Men det känns då som ett större ingrepp i bägge fallen.
Problemet uppstår om skruvarna genom det övre hålet dras åt för hårt då deformeras bottenplattan.
När skruvarna drar in bottenplattan i hålet i dörren så blir det glipa ovanför, ju hårdare skruvarna är åtdragna ju bredare springa.
Bottenplattan är vek och deformeras lätt.
Demontera och rikta bottenplattan och dra skruvarna endast så den ligger emot så bör det bli rakt.
Det finns även de som förborrar och drar i en extra skruv högre upp men då blir det ett hål i dörren som syns om du demonterar låset i framtiden.
När skruvarna drar in bottenplattan i hålet i dörren så blir det glipa ovanför, ju hårdare skruvarna är åtdragna ju bredare springa.
Bottenplattan är vek och deformeras lätt.
Demontera och rikta bottenplattan och dra skruvarna endast så den ligger emot så bör det bli rakt.
Det finns även de som förborrar och drar i en extra skruv högre upp men då blir det ett hål i dörren som syns om du demonterar låset i framtiden.
Tack för tipsen! Låter som en lite märklig konstruktion att detta kan uppstå så pass lätt, men det kanske är svårt att göra bottenplattan tillräckligt styv i den dimensionen så man får vara försiktig när man fäster den. Står kanske i manualen, men som sagt inte jag som monterade den.
Möjligen kan jag behöva borra ett eller ett par extra hål längre upp om jag inte lyckas rikta upp bottenplattan tillräckligt snyggt och rakt igen.
Verkar som den invändiga delen ändå sitter fast bra, min farhåga var ju att den höll på att lossna. Men även om den kommer sitta fast som det är nu så ser det inte alls snyggt ut i nuläget. Jag får titta på hur jag demonterar låset så jag når bottenplattan och hoppas att det inte är rocket science att få till detta.
Möjligen kan jag behöva borra ett eller ett par extra hål längre upp om jag inte lyckas rikta upp bottenplattan tillräckligt snyggt och rakt igen.
Verkar som den invändiga delen ändå sitter fast bra, min farhåga var ju att den höll på att lossna. Men även om den kommer sitta fast som det är nu så ser det inte alls snyggt ut i nuläget. Jag får titta på hur jag demonterar låset så jag når bottenplattan och hoppas att det inte är rocket science att få till detta.
Det ser lika illa ut på många demoklossar.C Cheiron skrev:Tack för tipsen! Låter som en lite märklig konstruktion att detta kan uppstå så pass lätt, men det kanske är svårt att göra bottenplattan tillräckligt styv i den dimensionen så man får vara försiktig när man fäster den. Står kanske i manualen, men som sagt inte jag som monterade den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-problem-med-beslag.505127/#post-5501762