Jag hade samma problem för ett par veckor sedan med att uppdatera firmware. Jag har en WG794E inköpt 2014. Funkade kanon hela förra säsongen men i år så började den helt plötsligt strula med att stänga av sig, regnsensorn verkar inte funka etc... Efter samtal med supporten så tipsade de om att använda ett så gammalt och "kass" USB-minne som möjligt. Ju äldre desto bättre. Själv provade jag många innan det funkade. Det som till slut funkade var ett SanDisk Cruzer 4GB, säkert 4-5 år gammalt. Formaterat med FAT32 och innehåller endast filen DB275_GRAF.BIN. Dubbelkolla dolda filändelser i Windows som någon tidigare tipsade om, så det inte blir xxx.BIN.BIN.
Kolla även att USB-minnet sitter i ordentligt i klipparens USB-uttag. Jag fick verkligen trycka till ordentligt och då klickade det till lite extra på slutet. Sen är det viktigt att hålla nere ON-knappen i ca 10 sek, längre än man tror, annars blir det bara en vanlig start.
Tanka även ner filen på nytt innan du börjar så du vet att du inte har en gammal fil. För ett par veckor sedan när jag tankade ner filen från hemsidan så hade den fel namn "hypericum-3.0-wg794e .bin".
Lycka till !
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Hmm, konstigt att din också började strula med att stänga av sig. Gjorde den detta INNAN du uppdaterade firmware eller var det först efteråt?

För det enda som annars kan skilja sig jämfört med förra året är att "2014" blivit "2015", vilket i så fall får mig att vilja testa att ändra året till 2014 i inställningarna.
 
Det skumma är att den började strula INNAN jag uppdaterade firmware. Det var liksom enda anledningen till att jag överhuvudtaget började kolla på forum och worx webbsida. Först då insåg jag att det gick att uppdatera alls. Hela förra sommaren bara tuffade den och gick med v 0.50. Nu är det alltså v 0.72 och visst funkar den bättre men vissa morgnar så är den helt avstängd och jag måste ut i morgontofflorna och sätta på den på ON-knappen och slå PIN-kod. För mig är det ofattbart hur den kan sluta funka bara pga vinterförvaringen. Som det är just nu så ska jag hålla ögonen på den ett tag men om avstängningsproblematiken och/eller regnsensorbuggen inte avhjälper sig själva så måste jag nog tyvärr skicka in Olle till service/support. Någon i tråden skrev igår att en ny uppdatering ryktas vara på G nästa vecka. Återstår att se vilka modeller som berörs av den i så fall.
Allt det här kan ju låta som mycket jobb men jämfört med att klippa 2 ggr i veckan med den gamla Flymon så är detta en promenad i parken :)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ju min för några dagar sedan och har problem med att den stänger av sig.

Men det stämmer som de andra har sagt. Fick också svar av supporten (idag) och där skrev de att de blivit lovade en uppdatering nästa vecka.

Men jag ska nog testa att ändra tillbaka till 2014 för att se om det är det som strular. Verkar ju onekligen vara ett firmware-problem.
 
JoakimG skrev:
Det skumma är att den började strula INNAN jag uppdaterade firmware. Det var liksom enda anledningen till att jag överhuvudtaget började kolla på forum och worx webbsida. Först då insåg jag att det gick att uppdatera alls. Hela förra sommaren bara tuffade den och gick med v 0.50. Nu är det alltså v 0.72 och visst funkar den bättre men vissa morgnar så är den helt avstängd och jag måste ut i morgontofflorna och sätta på den på ON-knappen och slå PIN-kod. För mig är det ofattbart hur den kan sluta funka bara pga vinterförvaringen. Som det är just nu så ska jag hålla ögonen på den ett tag men om avstängningsproblematiken och/eller regnsensorbuggen inte avhjälper sig själva så måste jag nog tyvärr skicka in Olle till service/support. Någon i tråden skrev igår att en ny uppdatering ryktas vara på G nästa vecka. Återstår att se vilka modeller som berörs av den i så fall.
Allt det här kan ju låta som mycket jobb men jämfört med att klippa 2 ggr i veckan med den gamla Flymon så är detta en promenad i parken :)
Jag har inte alla dessa problem men min regnsensorn slutade att fungera som den skall i höstas! Den har snällt gått in i båset när det regnade lite hela förra sommaren men i slutet av september reagera den inte fast det ösregna. Tänkte lämna in den undervintern men hrmm nu var det dags att sätta ut den igen! Får se om det hjälper med denn kommande uppdateringen annars får jag ta en sväng om Hässleholm.
 
JHillborg skrev:
jag fick ta foto med mobilen för att se versionsnumret.... :)
Min mobil är inte så snabb och knappast kameran heller,dom kunde ha satt visning till 10 sec i stället för 2
nåväl troligen står det V 085
den klonkar fortfarande när den skall hem o ladda, den vaggar som en Anka när den skall hem och den stänger av sig själv som förut, efter laddning har satt den på automatik får se om det hjälper

Sökte efter ytterligare uppdatering, men jag fick svar att den var uppdaterad
 
Suck. Har testat fem olika minnen med olika kombinationer av FAT32-formattering och stora respektive små bokstäver i filändelse och filnamn - helt utan några framsteg. Återstår att köpa en större mängd gamla, dålia USB-minnen från eBay och hoppas på turen?
 
Det kan ju faktiskt vara så tokigt att klipparens USB-port är trasig.
 
Don_Tom skrev:
Har bibehållit det namn den har från downloadsidan ("DB275_GRAF.BIN" - alltså stora bokstäver genomgående). Läste tidigare i tråden att namnet är oväsentligt - och det viktiga är att det endast är stora bokstäver i filnamnet (och filändelsen?).

Har också provat att ladda ned filen ett flertal gånger och samtliga har samma md5 checksumma (68ba4764b0b970dc6a7fe7d90d4c0f86) så jag tror inte problemet ligger där.

Jag håller ned On-knappen i 10+ sekunder men utan annat resultat än att det ganska omedelbart i boot-processen visas det gamla versionsnumret (v0.500) - och trots att jag fortsätter hålla ned On händer inget mer.

Fler idéer?
Hej!
Gjorde en md5 på en fungerande 0.72 som jag har, och fick samma md5 som du.
Själv kör jag med ett Kingston 1GB Fat32, och det fungerar bra. Dock formatterade jag minnet innan jag lade in filen.
Wb
 
Är det någon skillnad på att ha den inställd på 800m2 och 50% eller 400m2 och 100%?
 
Min stänger med av sig i laddstationen efter schemaklippningen.
Kör klipptidd M-F 9.00 5 tim Lör-Sön 21.00 7tim
 
Är inte så att den inte klarar schemaläggning "över" midnatt?
 
Har ändrat tillbaka till engelska i menyn, får vi se om det ändrar nått
 
Don_Tom skrev:
Suck. Har testat fem olika minnen med olika kombinationer av FAT32-formattering och stora respektive små bokstäver i filändelse och filnamn - helt utan några framsteg. Återstår att köpa en större mängd gamla, dålia USB-minnen från eBay och hoppas på turen?
Surt att det är så känsligt vilket minne som används. Om du har vägarna förbi Lindome så släng in klipparen i bilen så får du testa med mitt minne.
 
Skumt... Tydligen fungerar roboten som den skall på torsdagar! Idag började den klippa enligt schemat igen..... Sist det fungerade var förra torsdagen.....
Får vara glad för det lilla..... :)
/Johan
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.