Har funderat på en robotgräsklippare en längre tid men tycker att den har varit för dyr. Har nu bestämt mig för att köpa en Landroid M nästa år när den åter finns på Clas O eller Coop.

Efter att ha läst igenom delar av forumet så känns det som den med sitt pris och smidighet (har några korridorer på ca 1-1,5 meter samt en lite passage på 0,9 m i övrigt platt och enkel gräsmatta) är rätt maskin.

Har dock några frågor

Biyta (två zoner)
Har två gräs ytor, en huvudyta (där laddstation skall stå) på ca 400 kvm och en biyta som jag kommer att lyfta in klipparen i på ca 100 kvm sammankopplade med begränsningskabeln (omvänd ö). Tror att jag läst i forumet att det går men inte tydligt hur. I t ex Husqvarnas manual så finns det tydligt beskrivet men inte lika tydligt Landroid M manualen. Manuellt läge för HQ innebär att den klipper tills batteri är slut och sedan stannar den. Finns den funktion på Landroid M eller börjar den leta efter laddstation när batteriet tryter, dvs följer begränsningskabeln och fortsätter att göra så tills batteri är slut med risk att få spår i gräsmattan eller andra tokigheter ?

Begränsningskabelns längd
Mätt upp att jag behöver ca 270 m begränsningskabel, enligt manualen är det max 200, men vad jag förstår när jag läst på forumet så skall det inte vara några problem med 270 m ?

Nästa år
Är det någon som vet något om nästa år, pris, garantier (3 år) och ev uppdateringar/nyheter på Landroid M
 
A Haddock skrev:
Min har iaf aldrig stängt av sig när jag skickar hem den på det viset.
Däremot stänger den av sig efter en kort stund om laddstationen blir strömlös (strömavbrott, dragit ur sladden etc), det kan inte vara det som hänt?
Nja, den sitter på en övervakad UPS med ca 15 timmars backup. ;)
 
Nishiki skrev:
Finns den funktion på Landroid M eller börjar den leta efter laddstation när batteriet tryter ?
när jag läst på forumet så skall det inte vara några problem med 270 m?
Ingen manuell funktion, den letar efter laddstationen längs slingan precis som du anade.
270m ska nog inte vara några problem, helst som din klippare inte kommer följa alla metrarna utan bara ena zonen.
 
Har också en zon på ca 70m2 där jag lyfter in och startar klipparen manuellt. Hade varit ett bra förslag för kommande uppdatering i firmware att man kan köra en manuell klippning utan att den ska leta efter basen i slutet. På så sätt kan man ju få ut längre klipptid och slipper onödiga spår i gräsmattan.
Petternicklas kanske du kan lägga till detta i listan?
 
Finns en egen tråd för förbättringar, skriv det där.
 
andnyg skrev:
Vilken lutning i grader eller % klarar den då?
Vid klippning klarar den ca. 20 grader men vid en "undre" gränstråd skall det vara högst 15 grader lutning, utåt då alltså.
 
fester skrev:
Har också en zon på ca 70m2 där jag lyfter in och startar klipparen manuellt.
Hur har du löst avgränsningen mot ytterkanterna? Har du en till slinga eller "bumpar" den emot kanter och vänder tills du anser att den klippt klart?

MVH

Anders
 
Hej!

Jag har haft Landroiden i ca en månad. Någon gång så kom jag på att jag skulle ändra från de förprogrammerade schemat till ett eget. Nu skulle jag vilja ändra tillbaka till ett av de förprogrammerade men lyckas inte. Hur jag än går in i inställningarna behålls mitt "manuella" schema.

Någon som har ett tips? Ska jag kanske dra ner klipptiden i det manuella schemat till noll och på så sätt få klipparen att förstå att den ska gå över till något av de förinställda?

Tack på förhand!
 
Om du ändrar hur många kvadrat din tomt är, byter den inte tiderna då? Så kan du ändra tillbaka sen. Har inte provat men tycker det borde funka.
 
Tack MrMad! Jag trodde jag hade provat ditt tips, men antagligen inte då det nu löste sig på än gång!
 
AndHay skrev:
Hur har du löst avgränsningen mot ytterkanterna? Har du en till slinga eller "bumpar" den emot kanter och vänder tills du anser att den klippt klart?

MVH

Anders
Hej,
Jag har dragit upp huvudslingan upp till den högre nivån.
 
Har köpt 15 och 25 grams vikter på Biltema. Glad i hågen tryckte jag hjulet fullt, men det går ju inte att få på locket!
Det spänner och 1 av 3 hakar lossnar.
Även med bara några vikter i (bild) tjurar det.
Hur har ni gjort?
Ska man behöva försänka vikterna.. grr. 1408391247221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bankade bara in mina, funkade. uploadfromtaptalk1408393080025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
martin43 skrev:
Har köpt 15 och 25 grams vikter på Biltema. Glad i hågen tryckte jag hjulet fullt, men det går ju inte att få på locket!
Det spänner och 1 av 3 hakar lossnar.
Även med bara några vikter i (bild) tjurar det.
Hur har ni gjort?
Ska man behöva försänka vikterna.. grr.[bild]


Här har du en länk till hur du placerar dina vikter https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-104#post-1994979
 
Trevligt att se att min mod med balanseringsvikter fortfarande hjälper till att förbättra maskinen.

Jag söker nu lite info om hur man växlade mellan två slingor automatiskt, vill minnas att jag såg detta i tråden men hittar det inte. Något kopplingsur från kjell.com eller conrad vill jag minnas att det var. Kan någon länka in den posten?

Gräset växer mycket frodigare på baksidan av min tomt, så jag skulle vilja ha en kort slinga som alltid klipps, och en större som klipps varannan dag (som inkluderar framsidan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.