batterierna ligger på 12,9 och 12,7V. Den borde väl startat på det utan problem, men laddar dom manuellt och provar med en annan laddstation. Dom borde väl laddas till kring 13,7 vanligtvis?
 
Bytte display. Verkar komma in fukt vid höger hjulaxel. Kontakten till huven trasig. Satte dit huven från reservdelsmaskinen. Andra laddstationen verkar död, så satt tillbaks den gamla. Nu går den.
Visade 47% batteri trots nyladdat i C-tecladdaren. Laddades dock bara till 13,1V där enligt mitt instrument.
 
nu har den gått till laddstationen. 28,5V laddar den enligt mitt instrument. Normalt?
 
MBygga skrev:
Ja, om han inte har en CTEK eller liknande kan han skruva i det gamla batteriet i klipparen ladda upp det på vanligt sätt i laddaren och sedan ta ur det samt koppla ihop + till + och - till - under ca. 10 minuter. Spänningen är inte så hög i det gamla batteriet att någon strömchock kan skada Litiumbatteriet utan det gå stillsamt till att "pytsa" över tillräcklig laddning för att få igång Litiumbatteriet.
Har samma problem med min nya litiumack. Men varför fungerar det att ladda litiumbatteriet med 24 V från blyackar men inte 28,5 V från den inbyggda laddaren i laddstationen?
 
PerGus skrev:
Har samma problem med min nya litiumack. Men varför fungerar det att ladda litiumbatteriet med 24 V från blyackar men inte 28,5 V från den inbyggda laddaren i laddstationen?
Svårt att förklara men aktiv laddning kommer inte igång om Litiumacken stängt ner pga. för låg spänning. Varför det fungerar med utjämningsladdning via Blyacken är jag osäker på.
 
MBygga skrev:
Svårt att förklara men aktiv laddning kommer inte igång om Litiumacken stängt ner pga. för låg spänning. Varför det fungerar med utjämningsladdning via Blyacken är jag osäker på.
Efter att ha sovit på saken tycker jag mig förstå att om batteriet inte ger ström till klipparen så är den avstängd och då sker ingen laddning.
 
PerGus skrev:
Efter att ha sovit på saken tycker jag mig förstå att om batteriet inte ger ström till klipparen så är den avstängd och då sker ingen laddning.
Ja, det är ju riktigt. Om klipparen inte alls ger sig tillkänna vet ju inte laddaren om att den är där och startar då ingen laddning.
 
Har någon ideer om hur man lagar skruvhål i plast? Hälften av skruvarna som håller batterilådan på plats får inte fäste. Har provat smältlim utan framgång. Snart har jag en bromsplatta under klipparen om jag inte gör något..
 
Borra upp och fyll med glasfiberspackel kanske? Det borde gå att fylla hålen med en spruta med riktigt grov kanyl.
 
PerGus skrev:
Har någon ideer om hur man lagar skruvhål i plast? Hälften av skruvarna som håller batterilådan på plats får inte fäste. Har provat smältlim utan framgång. Snart har jag en bromsplatta under klipparen om jag inte gör något..
Det finns lim för detta ändamål 2 komponent kolla Biltema
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Det finns lim för detta ändamål 2 komponent kolla Biltema
Man tackar för tipsen. Det blir Biltema.
 
Finns även popnitar med invändig gänga som border fungera att trycka i de gamla hålen, sk pop nut
 
har nu kört med Ritar AGM-batteri E5231435 en månad. Verkar helt döda nu. Laddar nån minut, och går nästan direkt tillbaks till laddstationen. Samma problem förra sommaren. Vad ska man köpa som fungerar?
 
T
Det är nästan omöjligt att ge ett bra råd verkar det som. Maskinen behöver massor av ström och har en idiotisk mjukvara för att känna av nivån på batterierna.

Vi fick ett litiumbatteri i utbyte, men precis innan han vi tillsammans med en bekant att köpa 4 st Yuasa batterier från Storbritannien En halvtimma med google och vi hittade rätt många som säljer sådana. Vi hade också hittat en svensk nätbutik som sålde Yuasa som utbytesbatterier till Landroid. Fråga mig inte om dom verklligen vet något eller bara hoppar på tåget. Betlaning med paypal och frakten var överkomlig (snabb leverans)

http://www.baruch.co.uk/Product-Yuasa-NPH5-12,-12V-5Ah_1773.aspx

Vi kan väl säga att jag blev lite luttrad för ja dom funkade direkt, men vi hade hunnit få lite för högt gräs och då vände den väldigt ofta till laddstationen, men vår bekant har haft sin igång på sina nya Yuasa hela sommaren och det har funkat utmärkt säger han.

En definitiv fördel med Yuasa-batterier är att de är gjorda för stora strömuttag på kort tid och håller länge länge på hyllan (de är egentligen UPS-batterier) Så våra reservbatterier kommer säkert till användning när landriods utbytesbatterier börjar krångla på allvar. Någon som vet bättre får gärna kommentera om det har nackdelar.

Jag har ingen lust att skruva isär och kolla det vi fick i utbyte, men jag misstänker starkt att dom (någon kinatillverkare med garantikrav) har byggt en packe av 18650-batterier och isåfall lär dom inte hålla speciellt länge, för där finns mycket mycket skit idag från Kina.

Som sagt.. inga speciellt goda råd, bara vår erfarenhet av några blybatterier som vi provat.
En sak bara - Glöm Biltemas dom funkade lika illa som andra redan skrivit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.