Då var Robert inne på andra dagen för säsongen, han startade lika bra som han slutade förra säsongen. Hoppas bara det kommer en programuppdatering eftersom grannen köpt en Bosch Indego
 
den va som fan, är våren så långt fram i skåne så ni redan kan klippa gräset? Nu är jag lite avis, här i småland har det börjat växa lite smått bara ;)
 
JS80 skrev:
den va som fan, är våren så långt fram i skåne så ni redan kan klippa gräset? Nu är jag lite avis, här i småland har det börjat växa lite smått bara ;)
Det är sent, men vi klipper för fullt eller rättare sagt Robert klipper :)
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Hej!
Jag kopplade in min landroid i början på veckan, när jag stänger fönstret så piper det EN gång och så står det Close window to start??
Den larmar korrekt Upside down när jag vänder på den men jag får inte larm Lifted up när jag lyfter lite i fram.
Men detta kanske jag inte får när den ej är i "auto"
Brytaren för luckan fungerar annars så skulle den inte pipa.

Jag vet att man kunde få samma meddelande om det regnade och den funktionen var aktiverad.
Torkade rent regn sensorn samt provade att stänga av regn funktionen..
Ringde Jula och fick numret till Landroids service avd. Får prova att ringa imorgon.

Någon som vet vad felet kan vara? Har förvarat den frostfritt, har haft av "huven" och gjort rent. Tallriken är också rengjord.

Mvh Kevin
 
kev2012 skrev:
Hej!
Jag kopplade in min landroid i början på veckan, när jag stänger fönstret så piper det EN gång och så står det Close window to start??
Den larmar korrekt Upside down när jag vänder på den men jag får inte larm Lifted up när jag lyfter lite i fram.
Men detta kanske jag inte får när den ej är i "auto"
Brytaren för luckan fungerar annars så skulle den inte pipa.

Jag vet att man kunde få samma meddelande om det regnade och den funktionen var aktiverad.
Torkade rent regn sensorn samt provade att stänga av regn funktionen..
Ringde Jula och fick numret till Landroids service avd. Får prova att ringa imorgon.

Någon som vet vad felet kan vara? Har förvarat den frostfritt, har haft av "huven" och gjort rent. Tallriken är också rengjord.

Mvh Kevin
När du sätter på huven igen är det viktigt att du vrider lyftsensorn i rätt läge, annars kommer den inte att indikera rätt. Det är den med metallbiten i som är viktig, den andra indikerar inget. Kan tänka mig att om sensorn indikerar upplyft hela tiden så får du inte igång maskinen alls.
 
Ska prova detta imorgon efter jobbet. Den andra sidan utan magneten hade
vridit sig men den med magneten borde inte rört sig. Den pekar
framåt, lite till vänster mot mitten. Man borde kunna röra en magnet längs med
och prova att starta för att hitta rätt läge?
Tack för tipset!
 
kev2012 skrev:
Hej!
Jag kopplade in min landroid i början på veckan, när jag stänger fönstret så piper det EN gång och så står det Close window to start??
Den larmar korrekt Upside down när jag vänder på den men jag får inte larm Lifted up när jag lyfter lite i fram.
Men detta kanske jag inte får när den ej är i "auto"
Brytaren för luckan fungerar annars så skulle den inte pipa.

Jag vet att man kunde få samma meddelande om det regnade och den funktionen var aktiverad.
Torkade rent regn sensorn samt provade att stänga av regn funktionen..
Ringde Jula och fick numret till Landroids service avd. Får prova att ringa imorgon.

Någon som vet vad felet kan vara? Har förvarat den frostfritt, har haft av "huven" och gjort rent. Tallriken är också rengjord.

Mvh Kevin
Hej, jag hade samma problem. Fick skicka in den på service. De skrev att de bytt kretskortet... Hoppas det löser sig för dig.
/Anders
 
kev2012 skrev:
Ska prova detta imorgon efter jobbet. Den andra sidan utan magneten hade
vridit sig men den med magneten borde inte rört sig. Den pekar
framåt, lite till vänster mot mitten. Man borde kunna röra en magnet längs med
och prova att starta för att hitta rätt läge?
Tack för tipset!
Om jag inte kommer ihåg fel skall den peka rakt ut år sidan. Det finns en motgående metallgrunka den skall peka mot. Det är lätt att de vrider sig bör man skruvar upp skruvarna.
 
Ja, då har man registrerat sig här..

Köpte min Landroid för nästan exakt 1 år sedan. Den har fått jobba dagligen på en yta av 900 kvm som är svagt sluttande.
Märkte i höstas att det var inte samma gnista i den som när den var ny.. Batterierna tog väl stryk förmodar jag.

Under vintern har jag följt laddningsinstruktionerna, klipparn har förvarats inomhus i min verkstad..runt +15°.
Nu tog jag ut den i veckan, och den gick inte mer än en kvart, så ville den hem igen.. Lät den gå ut igen, och den gick en stund längre.. men kom aldrig över halvtimman.
Så fann jag då detta forum, och läste om batterier som troligen passar, de på Biltema 70x90 x91 mm

Ringde sedan i morse "hjälpnumret" man ska ringa, och hamna i Hässleholmstrakten. Pratade med en hjälpsam servicekille där..
Det går att "kicka liv" i batterierna, och han föreslog att jag skulle skicka ner dem..vilket jag inte var så pigg på, kostar väl skjortan i frakt om inte annat..

Så jag frågade vad trixet var, och han talade om som det var.
Motionstrimma batteriet, anslut en 24 Voltslampa på 60 watt och dra ur batteriet, sedan laddade han det med en 24 Voltsladdare..
Upprepa detta några gånger och mät..
Och batteriet går långt över timman igen..
Nu har jag ingen sådan laddare, bara en simpel 12 Voltsladdare. Och inget att mäta Amp med..

Det gick också bra om jag kopplade isär batterierna vid säkringen som sitter mellan + och -polen..och ansluter en 12 Voltslampa, sa han

Då upptäcker jag att de djäkla kineserna lödat fast klämstiften vid alla polerna, blir man inte glad åt... men men, det fanns en skruv och mutter vid säkringen, så det gick att dela på kopplingen..
Anslöt en vanlig 12Volts H4-lampa på 55 Watt på ena batteriet, och batteriet drogs ur efter 20 minuter.. Det andra batteriet stod emot i 35 minuter..

Var inte nöjd med min gamla laddare på 5A , så jag ringer igen och pratar med servicekillen om det vore klokt att investera i en modern laddare.
Absolut tyckte han, nämnde då att jag funnit en på Biltema, denna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-37737/

Det finns 24 Voltsladdare också, men då kan jag inte ladda min åkgräsklippares batteri som nu också visar en viss trötthet..
Så jag kommer att skaffa denna laddaren, och förhoppningsvis få lite nytt liv i batteriet..

Annars får jag väl köpa de batterierna på Biltema..men jag är orolig för höjden, för de som sitter original mäter bara 98 mm, och det är tajt om utrymmet inne i plastlådan..
Sedan är Biltemas batterier bara på 4,5 Amp.. Kjell & Co hade också batterier, de var på 5 Amp, men där var höjden 107 mm ..måste gå och kolla dem, mäter de upp till flatstiften?

Lödningen varnade han mig för, värm inte loss stiften, gör nya kablar, gör en skarv på kablarna som går upp på ena sidan från kontakten nere i botten..
Ett nytt frächt paket original kostar 1200 kr så man får många batterier på Biltema om de håller bra kvalitet..

IMG_4413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar vara en hel del batteristrul med landroids inköpta förra året. Någon som vet om det har gjorts någon åtgärd i nyare modeller?
 
Helt otroligt..
Det batteriet som drogs ur på 20 minuter höll nu i 55 minuter efter att ha laddats upp igen..En gång!!!
Nu är det på laddning igen.. Intressant..
Ska dra ur batteri nr 2 sedan, så jag får se om det också lämnar dubblerad tid.

Skaffar ändå en effektivare laddare imorgon, kan vara en bra investering.
 
Tack Mbygga för infon :D
skruvade magneten så den pekade inåt.
Den startade utan bekymmer. Den laddade sig 3ggr på en timme
men allt eftersom dagen har gått så har den gått längre.

Uppe i en timme nu. Se om det håller i sig under helgen.
:)
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Ska fara och titta hos Kjell & Co idag på deras batteri..som har samma basmått 90 x 70 mm men har höjden 107 mm.
Skulle gissa på att det måttet inkluderar polstiften.. Så jag får göra en koll.. Batteriet ger också 5 Ah mot Biltemas som uppges ge 4,5 Ah

Frågan man ställer sig är varför Biltema tar 139 kr och Kjell & Co tar 239 kr..
Köper man skräp för 139 och kvalité 239 kr??
Hur ska man som konsument veta det?


Skärmavbild 2013-04-26 kl. 09.47.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att fara in till Kjell & Co så ringde jag..
Måttet på batteriet var 99 mm, så det uppgivna måttet 107 var inklusive polstiften.
När det gällde priset så var nog anledningen att Biltema har bättre inköpspriser och större omsättning..

Biltema nästa...
Dessutom hade Kjell & Co bara ett batteri i lager..
 
Redigerat:
SvPa skrev:
Ska fara och titta hos Kjell & Co idag på deras batteri..som har samma basmått 90 x 70 mm men har höjden 107 mm.
Skulle gissa på att det måttet inkluderar polstiften.. Så jag får göra en koll.. Batteriet ger också 5 Ah mot Biltemas som uppges ge 4,5 Ah

Frågan man ställer sig är varför Biltema tar 139 kr och Kjell & Co tar 239 kr..
Köper man skräp för 139 och kvalité 239 kr??
Hur ska man som konsument veta det?


[bild]

Istället för att fara in till Kjell & Co så ringde jag..
Måttet på batteriet var 99 mm, så det uppgivna måttet 107 var inklusive polstiften.
När det gällde priset så var nog anledningen att Biltema har bättre inköpspriser och större omsättning..

Biltema nästa...
Dessutom hade Kjell & Co bara ett batteri i lager..
Ska bli mycket intressant att höra hur biltemabatterierna står sig vad gäller gångtid, laddningstid osv, återkom gärna med ett provresultat! :)
Vet inte om någon här testat biltemas batterier i Landroid tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.