Köpte batterier, och en 12 volts laddare på Biltema.
Just nu laddar jag upp de gamla batterierna..efter att ha dragit ur dem för tredje gången.
Laddaren på 10 A ska avsevärt bättre än min gamla enkla laddare på 5A, tog inte en timma att ladda upp det ena batteriet nu.

Till hösten köper jag förmodligen en 24Volts-laddare, och tar ur batterilådan från Landroiden och underhållsladdar båda på en gång, bökigt att ladda dem var och ett.
Om jag skall dra ur batterierna, så skaffar jag även 24 Voltslampa..men jag tror inte man behöver det nu efter att införskaffat laddaren..

Återkommer om några veckor när jag låtit "Skalman" betat av gräset..med de gamla rekonditionerade batterierna
Just nu är det inte mycket att klippa..lite värme så..

Så nån gång i början på juni ska jag testa Biltemabatterierna.

Tar dryga timman nu att ladda ur ett batteri :D

Skärmavbild 2013-04-26 kl. 15.54.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gillar min strålkastare..H4 lampa lyser ju rätt starkt, så en tratt fick blända av :D
 
Vad trött man blir.

Batterierna laddade, kopplar ihop allting.
Tar ut Landroiden och sätter den på klippning, går en kvart, sedan upptäcker jag att den lämnat slingan och fastnat i ett busksnår nån meter utanför slingan..
Återställer den, men säger att den är utanför arbetsområdet..
Brott på kabeln är min första tanke, har några skarvar på slingan så jag kollar dem..ser OK ut.. Går till laddstationen. lampan lyser inte, kollar trafon som finns inomhus..blinkar svagt rött..

Tar loss slingkabeln från laddstationen. Lampan lyser grönt på trafon.
Provar med en lös kabel på 7- 8 meter jag har och sätter den i laddstation hjälper inte...blinkar rött..
Är kabeln för kort, eller så har laddstationen pajat.. Den krets som styr slingan.. För sent att ringa servicekillen..

Hur lång måste slingan vara för att fungera?
 
Jag har testat med en slinga på ca 6 meter och det funkar.
/Anders
 
Bankeryd skrev:
Jag har testat med en slinga på ca 6 meter och det funkar.
/Anders
OK då vet jag, då är laddstationen trasig..typiskt.
 
Vet att det i slutet av den förra tråden pratades om en mjuk eller hårdvaruuppgradering (årets model fick förvisso lite ny hårdvara men inget som påverkade funktionen i någon större utsträckning) av landroiden, någon som hört något mer om det förutom att men inte har en lösning på 4,5m problemet, där var en del andra förslag som kom in och hade vart kul att veta om det är något på gång.
 
Redigerat:
Pannlampa skrev:
Vet att det i slutet av den förra tråden pratades om en mjuk eller hårdvaruuppgradering (årets model fick förvisso lite ny hårdvara men inget som påverkade funktionen i någon större utsträckning) av landroiden, någon som hört något mer om det förutom att men inte har en lösning på 4,5m problemet, där var en del andra förslag som kom in och hade vart kul att veta om det är något på gång.
Ny laddplatta låter för mig som en rätt stor hårdvaruförändring, dessutom har man ju enligt uppgift minskat från 4,5 till 3 meters avstånd mellan två slingor, dva. en 33% förbättring, ganska stor förbättring menar jag.
 
kev2012 skrev:
Tack Mbygga för infon :D
skruvade magneten så den pekade inåt.
Den startade utan bekymmer. Den laddade sig 3ggr på en timme
men allt eftersom dagen har gått så har den gått längre.

Uppe i en timme nu. Se om det håller i sig under helgen.
:)
Prins Daniel; om du läser detta kanske du kan prova om det är detta felet du fick i höstas, eller har du redan löst problemet?
 
MBygga skrev:
Ny laddplatta låter för mig som en rätt stor hårdvaruförändring, dessutom har man ju enligt uppgift minskat från 4,5 till 3 meters avstånd mellan två slingor, dva. en 33% förbättring, ganska stor förbättring menar jag.
Vad jag var på jakt efter var saker som påverkar användandet eller funktionen till det bättre, en ny laddplatta tillför inte mycket för mig (vad är det som är nytt/ bättre?) och även om man minskat från 4,5 - 3meter tycker jag snarare att detta är att man rättar till ett fel mer än utvecklar den och tillfört nya funktioner :)

Vad jag var på jakt efter var nya funtioner som att kunna klippa kanterna på hemvägen, kunna stänga av högtalaren utan att stänga av larmet och alla de andra förbättringaran som diskuterades i förra tråden.
 
Redigerat:
Testade med en 40 meter lång kabel och det blev ingen OK-lampa på laddstationen
Tog loss laddningstornet från bottenplattan, sitter ett kretskort som förmodligen pajat..
Får ringa och fråga om jag måste skicka ner hela bottenplattan, eller om det räcker med laddningstornet.
Eller om jag själv kan byta kretskortet. Ser inte så svårt ut.

Bökigt om de måste ha ner hela plattan, tornet kan man nog hitta en kartong till.

Skärmavbild 2013-04-27 kl. 09.00.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
SvPa skrev:
Testade med en 40 meter lång kabel och det blev ingen OK-lampa på laddstationen
Tog loss laddningstornet från bottenplattan, sitter ett kretskort som förmodligen pajat..
Får ringa och fråga om jag måste skicka ner hela bottenplattan, eller om det räcker med laddningstornet.
Eller om jag själv kan byta kretskortet. Ser inte så svårt ut.

Bökigt om de måste ha ner hela plattan, tornet kan man nog hitta en kartong till.

[bild]
Några hade problem med det kretskortet förra året och då vet jag att man kunde få det skickat till sig och att man lätt kunde byta det själv. Så ring du supporten om det.
 
De har förstås inte öppet idag, ringde nyss, ingen svarade.. :)
 
Så, då är Robban igång igen för säsongen. Gräset har väl knappt börjat växa men jag låter honom gå och ladda några gånger så man får upp kapaciteten batteriet. Det tar en tre-fyra laddningar innan det är i full sving trots att det är nytt och har underhållsladdats under vintern.
 
MBygga skrev:
Så, då är Robban igång igen för säsongen. Gräset har väl knappt börjat växa men jag låter honom gå och ladda några gånger så man får upp kapaciteten batteriet. Det tar en tre-fyra laddningar innan det är i full sving trots att det är nytt och har underhållsladdats under vintern.
Drog åxå igång min idag, igår slängde jag ut gödning så snart har robban fullt upp igen :)
 
JS80 skrev:
Drog åxå igång min idag, igår slängde jag ut gödning så snart har robban fullt upp igen :)
Vattnat ordentligt också ? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.