falmark skrev:
Jag väntar också på en försändelse med ett utbytesbatteri och skulle gärna vilja veta om det är något man kan göra för att förhindra att det "djupurladdas".
lithium ion batterier har ofta inbyggda skyddskretar (Landroid lithium ) eller annars har utrustningen som använder dessa batterier, skyddskretsarna. Att lithium ion batterier har skyddskretsar beror på att de varken får överladdas eller urladdas över/under en viss nivå. Om dessa gränsers överskrids kan batteriet explodera och/eller orsak brand.
Det aktuella batteriet har en nominell spänning på 28 V. Den ska då inte laddas över 29.4 V för då är batteriet laddat till 100%. Laddning över denna spänning kan orsaka brand.
Urladdning av det aktuella batteriet skall ej ske under 18.9 V. Underskrids detta värde blir ackumulatorn förstörd.
Långtidsförvaring av lithium ion batterier bör ske vid en laddningsgrad om 40% för att bibehålla så bra kapacitet som möjligt.
I mitt fall gav de nya batterierna ung 1.5 tim klipptid, men den ena klipparen spårade ur på hemvägen och behövde 15 minuter ytterligare tid för att komma hem till laddstationen utan att jag behövde starta om den .
I det senare fallet fanns det tydligen god marginal innan batteriets skyddskrets stängde av batteriet.
//Bosse
 
Redigerat:
Bosse_A skrev:
Det aktuella batteriet har en nominell spänning på 28 V. Den ska då inte laddas över 29.4 V för då är batteriet laddat till 100%. Laddning över denna spänning kan orsaka brand.
Urladdning av det aktuella batteriet skall ej ske under 18.9 V. Underskrids detta värde blir ackumulatorn förstörd.
//Bosse
Farsans Landroid stod i laddaren från lördag till måndag morgon då den skulle ha startat 07:00, men då var den "stendöd".
Han satte tillbaka de gamla blyackarna, då lithiumbatterierna inte reagerade. Han mätte upp 15,4 V direkt efter.
Han mätte spänningen nyss i det urplockade Lithiumbatteriet. Och nu ligger spänningen på 19,6V.
Hur ska vi tolka detta?
Är acken förstörd då spänningen åkt ner under 18,9V?
Kan den ha blivit överladdad under helgen?
I så fall har nog grabbarna i Skåne ett jätteproblem med de nya lithiumbatterierna...
 
Redigerat:
falmark skrev:
Är acken förstörd då spänningen åkt ner under 18,9V? .
En urladdning ned till 16.8 V förkortar lithium ion batteriets livslängd, men kanske inte förstör batteriet. Det kan dock vara svårt att få igång laddning. Man kan då prova att ladda med en vanlig "osmart" laddare en kortare stund (den måste lämna minst 24 V).
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
En urladdning ned till 16.8 V förkortar lithium ion batteriets livslängd, men kanske inte förstör batteriet. Det kan dock vara svårt att få igång laddning. Man kan då prova att ladda med en vanlig "osmart" laddare en kortare stund (den måste lämna minst 24 V).
//Bosse
Och har man ingen sådan osmart laddare kan man ju (på egen risk...) prova det jag skrev, dvs ladda upp de gamla Worx-batterierna (ett och ett med en 12V-laddare) och sen använda dessa som laddare för litiumbatteriet.
 
johl skrev:
Och har man ingen sådan osmart laddare kan man ju (på egen risk...) prova det jag skrev, dvs ladda upp de gamla Worx-batterierna (ett och ett med en 12V-laddare) och sen använda dessa som laddare för litiumbatteriet.
Du kan det under oppsyn, anvend tynne ledninger som startkabler och ha koll på temperaturen på LiIon batteriet, men du borde kanskje kontakta Works og fråga hur denna ladning skal foregå. Batteriet er sannsynligvis allerede forstørd.

Det verkar som om dom inte helt vet hva dom holder på med. Batteri, laddare och mjukvara må jo snakke sammen skal detta fungera.
 
Den ena Landroiden stannade på hemväg pga mycket lutning. Jag gick till den och tryckte på Start. Då visad displayen 0% laddning. Hur länge den stått still vet jag inte, men det kunde varit någon timma. 0% laddning måste ju innebära litihumacken nedre urladdningsgräns så jag bar den till laddningsstationen, nollställde "upplyft" och stängde luckan för start. Då startade klipppläget i några sekunder, sedan ändrades displayen till "Söker laddstation" och laddning startade. Sedan dess har klipparen varit ute ett par vändor utan problem.
//Bosse
 
Uppdatering 2
Efter att rättat till slingan där den första klipparen stannade, gick jag till den andra klipparen och kontrollerade. Det visade sig då att den inte orkat gå hem utan stod på slingan med släckt display. Jag tryckte på start och då visade även denna klippare på 0% laddning. Genom att bära den tillbaka till laddaren och återställa så stängde jag fönstret och då startade den några sekunder för att sedan söka laddstation. Båda klipparna har annars gått hela dagen med långa klipptider. Det verkar som rcjofo har rätt med att kanske inte mjukvaran är anpassad för de nya batterierna i våra gamla Landroider, fast å andra sidan skulle ju batteriets skyddskretsar skicka återgångsniivå och fortfarande ha tillräcklig energi för återgång. Igår klarade den första klipparen att söka laddstation i ytterligare 15 minuter efter att den börjat gå hem, så då fanns mycket energi kvar.
Det vore intressant att höra om någon kontaktat supporten ang de nya batterierna. De skulle väl inte skicka ut batterier för minst 1000 kr styck om de inte trodde att det skulle fungera.
//Bosse
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
Det aktuella batteriet har en nominell spänning på 28 V. Den ska då inte laddas över 29.4 V för då är batteriet laddat till 100%. Laddning över denna spänning kan orsaka brand.
Urladdning av det aktuella batteriet skall ej ske under 18.9 V. Underskrids detta värde blir ackumulatorn förstörd.
Långtidsförvaring av lithium ion batterier bör ske vid en laddningsgrad om 40% för att bibehålla så bra kapacitet som möjligt.
//Bosse
Nja,,, gissa gillar jag inte.

Litiumbatteriet som sitter i Landroid har en nominell spänning på 3.7volt enligt databladet från Sony dvs 29.6volt för 8 celler. De laddas till 33.6volt. Cut off på 2.5volt per cell enligt databladet.

28volt i nominell spänning ger 3.5volt per cell och jag känner inte till någon cell alls med denna spec. Samma med din cut off på 2.36volt, under spec på cellerna.

Info som denna gör att jag undrar om du har koll på vad du skriver om.


Att ladda dem till 40% kan man ju debattera i oändlighet. Jag är av den skolan att det inte spelar någon roll vilken SoC du lagrar dem i. Vår applikation är väldigt snäll mot batterierna egentligen, så ladda fullt är mitt tips.


549f.jpg

g2ys.jpg

lwad.jpg

ii6vu.jpg
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 1 till
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
fast å andra sidan skulle ju batteriets skyddskretsar skicka återgångsniivå och fortfarande ha tillräcklig energi för återgång
//Bosse

Nej, så fungerar det inte. Skyddet är för batteriets eget bästa inget annat. Den övervakar cellernas individuella balans, laddning och urladdning. Jag är osäker på om den övervakar strömmen, men den slår ifrån vid över och underspänning iaf.

Problemet med moderna litium är att det inte går att beräkna kapacitet genom att mäta spänningen på ett vettigt sätt. Man skulle i så fall behöva ändra om i mjukvaran på klipparen och gå på tid också eller någonting utöver spänningen.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
0% laddning måste ju innebära litihumacken nedre urladdningsgräns
//Bosse
Näe inte det heller. På en 1.0 med blyack så betyder 0% att blyackens minspänning är underskriden/uppnådd. Det har inget med litium att göra. Byter man till litium så betyder procenttalet fortfarande vad motsvarande spänning i blyacken är för SoC.

I mina ögon funkar det så här att litiumbatteriet håller en högre spänning och maskinen klipper på för fullt, kanske kör en timme och batteriet säger fortfarande 80%. Sen när det börjar ta slut händer allt på en gång och det rasar från 80% ner förbi hemgångsspänningen och ner till 0% väldigt fort.

Det återkommande är att vi inte vet vad klipparen själv gör. 0% laddning för blyacken och litiumacken fortfarande driver displayen innebär ju att litiumacken fortfarande ger ström, men klipparen slår från och tycker 0%.

Hänger du med?

Har någon en reglerbar spänningskälla så skulle man kunna rita upp en graf över spänning mot SoC. Alltså 100% är 28.8 volt... 90% är 28 volt 0% är 21volt etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
A123* laddas ur enligt följande, nominell kapacitet är 2300mAh, max laddspänning 3.7volt, nominell spänning 3.3volt.

3.65V -> 2293 mAh
3.55V -> 2282 mAh
3.45V -> 2268 mAh
3.40V -> 2274 mAh
3.35V -> 2157 mAh
3.325V -> 1526 mAh
3.30V -> 953 mAh
3.25V -> 611 mAh


Vid 3.25volt har man bara 25% kvar och 3.25*8= 26volt, dvs fortfarande en tokbra spänning för en blyack :)

*A123 är inte dessa celler som är stämplade Sony och de kan bete sig annorlunda, principen jag ville visa.
 
Henke2 skrev:
Sony dvs 29.6volt för 8 celler. De laddas till 33.6volt. Cut off på 2.5volt per cell enligt databladet.
28volt i nominell spänning ger 3.5volt per cell och jag känner inte till någon cell alls med denna spec. Samma med din cut off på 2.36volt, under spec på cellerna.]
Tack för de fina bilderna och tack för att du tagit dig tid att se att det är 8 celler i ackumulatorn.
Med 8 celler blir det andra spånningsnivåer.
Jag har under 10 år hållit på med lipoackar till modellplan, men med lithium ion kanske det är annorlunda.
Mitt intresse är att få mina klipprobotar att gå kontinuerligt och kan din information bidra till detta är jag dig mycket tacksam.
Själv har jag funnit att slingorna på några ställen gjort att roboten inte hittat hem innan spänningen sjunkit under en nivå som gör att robotarna stannat. När jag då lyfter dem till laddstationen laddas de. Nu har jag rättat till båda slingorna och det verkar som om båda robotarna nu klarar sig hem varje gång.
Vi får se hur länge detta varar för blyackarna gick ju också bra i början.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Jag har under 10 år hållit på med lipoackar till modellplan, men med lithium ion kanske det är annorlunda.

//Bosse
Du får montere batteri backup som du kansje har på dina modellplan ;)

Li-Po och Li-Ion har vel nogenlunde samma egenskaper ... Jeg vil tro LiPo er nogot brannfarligere, men kan også tømmas och ladda fortere.

Henke2 kan säkert forklare skillnaden.
 
rcjofo skrev:
Henke2 kan säkert forklare skillnaden.
Rent praktiskt så vill man i modellflygplan ofta ha en låg vikt med hög effekt och lång flygtid.(Jag flyger också, därför jag råkar ha järnkoll på batterier och laddning) Då väljer man li-po som med avkall på hållbarhet, livslängd och säkerhet ger just det man efterfrågar. Högre energitäthet, men farligare och extremt känsliga för över och under urladdning. Li-ion är ett slags mellanting som egentligen bara ger fördelar men högre vikt. De tål att laddas till överspänning, de tål att laddas ur för lågt och de tål mekanisk påverkan mycket bättre än li-po. Självklart(?!) så mår ett batteri bäst av att skötas och hanteras väl, men med moderna li-ion så är det nästan idiotsäkert.

Att klipparen stannar pga soppatorsk måste programmeras bort, en höjd spänning för hemgång helt enkelt.

Henke gissar en mjukvaruuppdatering kommer som ett brev på posten inom kort. :)
 
Pratade med supporten i förrgår då jag såga att man fått sina batterier utbytta, då min är inskickad på service för ena hubben som sitter löst så frågade jag ang batterier och om det fanns någon nyare mjukvara? Då sa han att ne ingen ny mjukvara till 1.0? För jag frågade även om de kunde byta batterierna när den var inne på service? ( hade då ej sett dessa inlägg om att den kan dö på väg hem) så vi får hoppas att de löser detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.