Såg dessa specs på Landroid 2.0:
Normal körtid 1 timmar
Normal laddningstid 1,5 timmar

Så jag borde få ungefär samma resultat eftersom det är samma batteri, eller kanske sämre för 1.0 är väl tyngre än 2.0?
 
peternicklas
JS80 skrev:
Såg dessa specs på Landroid 2.0:
Normal körtid 1 timmar
Normal laddningstid 1,5 timmar

Så jag borde få ungefär samma resultat eftersom det är samma batteri, eller kanske sämre för 1.0 är väl tyngre än 2.0?
De verkliga tiderna är omvända. c:a 1,5 klippning och c:a 1 laddning.
 
JS80 skrev:
Såg dessa specs på Landroid 2.0:
Normal körtid 1 timmar
Normal laddningstid 1,5 timmar

Så jag borde få ungefär samma resultat eftersom det är samma batteri, eller kanske sämre för 1.0 är väl tyngre än 2.0?
Det är rätt lätt att överslagsräkna. Laddströmmen 1.7A och batterierna på 2.0Ah, dvs 2A i en timme. 1.7A följdaktligen lite mer än en timme. Nu sjunker laddströmmen mot slutet, men å andra sidan så kör man inte helt tomt så jag står fast vid lite mer än en timme :)

Gångtiden kan vi bara estimera ut ifrån mina tumregler om blyackar där jag spår dig samma eller något bättre drifttid på 2Ah litium som 5Ah bly. Hur lång tid det är vet jag inte, bara typ samma :)


Prova och ge facit!

Min 2.0 gick 104minuter här om dagen och laddar på ca en timme. Kan du nå 2 timmar gångtid??? ;)
 
Då har även jag fått li-ion batterier, ska bli spännande att se gång resp. laddtider.
Riktigt nöjd med Worx support.
 
  • Gilla
Hilles och 2 till
  • Laddar…
Jag har också fått lion batteri, supersupport måste jag säga! Min är mer än 3 år nu vilket är helt otroligt att man får garanti ärenden fortfarande
 
  • Gilla
Hilles och 1 till
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Jag har också fått lion batteri, supersupport måste jag säga! Min är mer än 3 år nu vilket är helt otroligt att man får garanti ärenden fortfarande
Det är ju super men nog köpte du väl din 2012 på våren, liksom jag. Åren går fort men inte så fort ;)
 
Ja, du har rätt!
 
Har också haft problem med klipptiden min Landroid har gått två sommrar samt från i våras tills nu i juni. Då klipptiden började bli oroväckande kort ringde jag till supporten för att köpa nytt batteri, döm om min förvåning när jag fick beskedet att jag skulle få ett nytt Li batteri helt gratis, detta gick dessutom snabbt. Jag ringde i måndags och hade mitt nya batteri idag (onsadag) snacka om service, all heder åt sådan support. Tack. Jag har nu monterat det nya batteriet och fick en klipptid på ca. 1,45 tim. Med nya knivar.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Kalmaj skrev:
Jag har nu monterat det nya batteriet och fick en klipptid på ca. 1,45 tim. Med nya knivar.
Genialiskt! 1,45 timmar på 2Ah, så kan ju alla gissa hur mycket gamla blyacken gav även som ny :)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Även jag fick nytt batteri som jag nämnde lite tidigare i tråden. Dock har jag ett problem: roboten stannade på slingan på vägen tillbaka så jag startade den igen så att den skulle gå hem. Den gick ett par meter och stannade igen, men denna gång går det inte att få liv i den. Eftersom det är ett litium-batteri så kan jag inte använda min vanliga ctek-laddare för att ladda den, och laddstationen startar inte laddning eftersom roboten inte ger signal till den. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att få en bara lite ström i batteriet så att roboten kan signalera till laddaren?
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
peternicklas
johl skrev:
Även jag fick nytt batteri som jag nämnde lite tidigare i tråden. Dock har jag ett problem: roboten stannade på slingan på vägen tillbaka så jag startade den igen så att den skulle gå hem. Den gick ett par meter och stannade igen, men denna gång går det inte att få liv i den. Eftersom det är ett litium-batteri så kan jag inte använda min vanliga ctek-laddare för att ladda den, och laddstationen startar inte laddning eftersom roboten inte ger signal till den. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att få en bara lite ström i batteriet så att roboten kan signalera till laddaren?
Om du sätter den i laddstationen avstängd och sedan slår på den så borde det fungera.
Du borde även kunna ladda ditt batteri genom att ansluta metalluckorna på klipparen till din laddare. det är ju samma laddstation oavsett vilken batterityp man har. Dock så kräver det en laddare på 24V.
 
johl skrev:
Eftersom det är ett litium-batteri så kan jag inte använda min vanliga ctek-laddare för att ladda den,
Jo det kan du... Jag är dock osäker på hur en li-ion reagerar på ctekens laddcykel, men du kan absolut använda den för en kvarts laddning för att väcka batteriet.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Jo det kan du... Jag är dock osäker på hur en li-ion reagerar på ctekens laddcykel, men du kan absolut använda den för en kvarts laddning för att väcka batteriet.
Har ställt frågan till CTEK, NEJ det går inte.
 
peternicklas skrev:
Har ställt frågan till CTEK, NEJ det går inte.
Ja precis, svaret är nej, det är fel, olämpligt, en smula farligt och kanske dumt, men det går att fuska...

Alla var ju överens om att Worx laddare inte orkade med litium tidigare i tråden, det gick inte för den var till för blyackar etc... men den funkar ju utmärkt.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Ja precis, svaret är nej, det är fel, olämpligt, en smula farligt och kanske dumt, men det går att fuska...

Alla var ju överens om att Worx laddare inte orkade med litium tidigare i tråden, det gick inte för den var till för blyackar etc... men den funkar ju utmärkt.
Kanske kan beror på att det sitter en elektronik tillsammans med litiumbatteriet som sköter detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.