Jag provade ctek-laddaren igår, när jag tryckte på mode så tändes inte "laddar"-lampan. Jag gissade då att cteken kände av att det inte var rätt batteri.

Gällande laddstationen så är det inte nog med kräm kvar i batteriet för att slå på roboten över huvud taget. Alltså känner inte laddstationen av att roboten vill ladda.
 
johl skrev:
Även jag fick nytt batteri som jag nämnde lite tidigare i tråden. Dock har jag ett problem: roboten stannade på slingan på vägen tillbaka så jag startade den igen så att den skulle gå hem. Den gick ett par meter och stannade igen, men denna gång går det inte att få liv i den. Eftersom det är ett litium-batteri så kan jag inte använda min vanliga ctek-laddare för att ladda den, och laddstationen startar inte laddning eftersom roboten inte ger signal till den. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att få en bara lite ström i batteriet så att roboten kan signalera till laddaren?
Samma sak hände mig igår, men jag hade tillräckligt med kräm för att starta den efter jag satt in den i laddstationen
 
Ja, det hade räckt för mig också om jag inte hade startat den på slingan för att den skulle gå hem för egen maskin. Men nu är det ju som det är och jag måste skrämma i lite ström i batteriet. Kan jag använda en "dum" 12voltsladdare bara för att få igång roboten några sekunder eller kommer skyddskretsen att hindra strömmen pga för klen spänning/fel strömstyrka?
 
johl skrev:
Ja, det hade räckt för mig också om jag inte hade startat den på slingan för att den skulle gå hem för egen maskin. Men nu är det ju som det är och jag måste skrämma i lite ström i batteriet. Kan jag använda en "dum" 12voltsladdare bara för att få igång roboten några sekunder eller kommer skyddskretsen att hindra strömmen pga för klen spänning/fel strömstyrka?
Du kan før en kort tid anvende en dum laddare før at få igång worksladdaren.

Men, du må kjøra kortere klippeintervaller annars vil inte det nya Li .. batteriet vare lenge. De er som andre batterier inte glade før at bli totalt tomme for strøm. Litium batteriet har en brattere utladningskurve det vil si at de tar fortere slut enn et blybatteri. Derfor må roboten omprogrameres for å rekke å gå til laddaren innan strømmen tar slut.

Nå som works har kommet med et nytt batteri har dom også ny mjukvara tilpasset batteriet, fråga supporten.
 
johl skrev:
Jag provade ctek-laddaren igår, när jag tryckte på mode så tändes inte "laddar"-lampan. Jag gissade då att cteken kände av att det inte var rätt batteri.

Gällande laddstationen så är det inte nog med kräm kvar i batteriet för att slå på roboten över huvud taget. Alltså känner inte laddstationen av att roboten vill ladda.
Nu har jag klurat lite till och har ev en lösning av laddproblemet. Är det så att du innan laddat dina blyackar en och en och inte ihop? Då är din Ctek på 12volt medan nya batteriet är på "28volt". Det funkar inte.
 
johl skrev:
Ja, det hade räckt för mig också om jag inte hade startat den på slingan för att den skulle gå hem för egen maskin. Men nu är det ju som det är och jag måste skrämma i lite ström i batteriet. Kan jag använda en "dum" 12voltsladdare bara för att få igång roboten några sekunder eller kommer skyddskretsen att hindra strömmen pga för klen spänning/fel strömstyrka?
Nej det går inte, batteriet är på "28volt" och din laddare på 12volt... ej kompatibelt
 
Jag löste det genom att ladda upp det gamla batteriet och sen använda det som "laddare" till det nya. Det räckte för att få över tillräckligt med ström för att kunna starta Worx-laddaren.
 
johl skrev:
Jag löste det genom att ladda upp det gamla batteriet och sen använda det som "laddare" till det nya. Det räckte för att få över tillräckligt med ström för att kunna starta Worx-laddaren.
Som startkablar ungefär?
 
Jag väntar på ett nytt batteri från supporten i Hässleholm. Är det problem med att de nya Liion batterierna töms innan klipparen hunnit tillbaka till laddaren? Hur gör man i så fall för att undvika det?
 
falmark skrev:
Som startkablar ungefär?
Ja, precis. Jag mätte på det gamla batteriet, där hade jag 23,7 V. Det nya låg på 21,9 (har jag för mig). Sen använde jag det gamla som startkablar och lät dem stå så tills voltmetern sa att spänningen låg på 23,5 V ungefär, då satte jag tillbaka batteriet i roboten och provade. Då funkade det.
 
johl skrev:
Ja, precis. Jag mätte på det gamla batteriet, där hade jag 23,7 V. Det nya låg på 21,9 (har jag för mig). Sen använde jag det gamla som startkablar och lät dem stå så tills voltmetern sa att spänningen låg på 23,5 V ungefär, då satte jag tillbaka batteriet i roboten och provade. Då funkade det.
Att göra så är där emot farligt och kan skada batteriet. Gör aldrig det fler gånger.
 
Henke2 skrev:
Att göra så är där emot farligt och kan skada batteriet. Gör aldrig det fler gånger.
Det kanske är så men hur skulle jag annars fått liv i batteriet?
 
johl skrev:
Det kanske är så men hur skulle jag annars fått liv i batteriet?
Jag är för kreativa lösningar och det finns många sådana, vissa bättre än andra. Jag har gjort mitt bästa för att informera om hur sakerna funkar och hur man kan och bör göra. Men det enda rätta svaret här är väl egentligen att ringa supporten.
 
Min far har också fått ett av de nya lithiumbatterierna och råkat ut för samma sak som beskrivits, dvs att batteriet töms så mycket att det inte går att ladda.

Jag väntar också på en försändelse med ett utbytesbatteri och skulle gärna vilja veta om det är något man kan göra för att förhindra att det "djupurladdas".

Är det någon här som kontaktat supporten och frågat om hantering / laddning av de nya lithiumbatterierna?
 
falmark skrev:
Är det någon här som kontaktat supporten och frågat om hantering / laddning av de nya lithiumbatterierna?
Jag har inte frågat men är naturligtvis nyfiken på svaret om någon frågar supporten. Jag kan bara säga att min har skött sig, problemet inträffade bara en gång (och då startade jag roboten igen för att den skulle gå hem för egen maskin. Hade jag burit den till laddaren så hade problemet med totaltömt batteri inte inträffat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.