belafon skrev:
Skulle gissa att den låga spänningen jag mätte upp berodde på skyddskretsarna i några celler kopplade förbi när spänningen sjunkit under cutoff gränsen
Är det så att det sitter skyddskretsar i varje enskild cell när det gäller LiIon? Det är således inte bara en övervakning så att alla celler når samma spänning vid laddning.
//Bosse
 
Enligt bilderna som Henke2 la in så verkar batteriet vara uppbyggt av 7 stycken US18650VC3 celler som ska ha en cutoff på 2.5v (dvs om en cell går under 2.5v så kopplas den interna cellen förbi och man ser 0v från utsidan).

Min klippare var ute och körde i en dryg timme (tills schematiden gick ut) när den väl hade laddats upp igen så vad jag kan se så har inga celler tagit skada.

Edit: Strök Sony, vet inte om det är de som tillverkar cellerna även om var enda påstådda tillverkare som dök upp nät jag googlade beteckningen. :)
 
Redigerat:
johl skrev:
Med det ny litium-batteriet har roboten stannat mycket oftare än tidigare, och felmeddelandet lyder "utanför arbetsområde". Detta måste bero på batteriet med tanke på att den stannar på slumpvis utvalda ställen, där den aldrig stannat tidigare. Jag har nu tagit ur vikten ur batteriet för att se vilka problem jag får istället. Roboten är fortfarande i laddaren så den har inte fått klippa än i den viktbantade konfigurationen.
Meddela gärna hur det går att köra utan vikten
 
JS80 skrev:
Meddela gärna hur det går att köra utan vikten
Jag har ju en betydligt mindre vikt som jag skrev och det går alldeles utmärkt, faktiskt bättre i nedförslut än tidigare då den inte rutschar på som den gjorde tidigare när den följer linan utför. Uppför går den lika bra som tidigare i stort sett.
 
Jag hade tänkt att ett nytt litium-batteri skulle kunna hjälpa mig. Har ofta problem (varje dag) med att den inte orkar ända hem. Men på er låter det som att problemet blir värre med de nya batterierna. Bäst att avvakta, och fortsätta bära klipparen ett tag till.
 
lubbe75 skrev:
Jag hade tänkt att ett nytt litium-batteri skulle kunna hjälpa mig. Har ofta problem (varje dag) med att den inte orkar ända hem. Men på er låter det som att problemet blir värre med de nya batterierna. Bäst att avvakta, och fortsätta bära klipparen ett tag till.
Har din robot lång väg hem? Jag har ca. 160-170 m och har inga problem med det nya batteriet. En gång fick den problem men då hade den fastnat på en kruka :banghead:
 
2014-07-03 17.15.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inga jättelut någonstans, där roboten är på bilden är nog brantaste platsen. Sen jag tog ur vikten har den gått problemfritt, vilket är från ca kl 21:00 i går kväll till nu, med rast/vila mellan 03:00 och 06:00 i morse. Så länge klarade den sig inte utan problem med vikten i. Jag kan inte säga att "detta är lösningen" än direkt, den måste få gå några dagar först. Men jag är smått optimistisk :)
Kan ju även tillägga att gångtiden verkar ha ökat med ca 15 minuter per laddning vilket ju är en trevlig bonus.
 
  • Gilla
lubbe75 och 2 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Jag har ju en betydligt mindre vikt som jag skrev och det går alldeles utmärkt, faktiskt bättre i nedförslut än tidigare då den inte rutschar på som den gjorde tidigare när den följer linan utför. Uppför går den lika bra som tidigare i stort sett.
Jag ska testa att plocka bort min vikt, har inga sluttningar på min tomt.
 
MBygga skrev:
Har din robot lång väg hem? Jag har ca. 160-170 m och har inga problem med det nya batteriet. En gång fick den problem men då hade den fastnat på en kruka :banghead:
Ja, jag har nog ca 1500 m2 och långa slingriga ytterkonturer, så det är nog för lång väg hem egentligen. Jag har haft det här problemet sen dag 1 (dvs sen 2012). Lyckas ändå hålla gräset fint utan alltför stort besvär men det vore ju fint att få det helautomatiskt.
 
Lubbe75 kan du inte lägga ett stopp så den måste svänga och hitta slingan närmare? Eller står den bara och spinner då?
 
peternicklas
odbro skrev:
Lubbe75 kan du inte lägga ett stopp så den måste svänga och hitta slingan närmare? Eller står den bara och spinner då?
Var väl någon förra året som provade med v-formade kilar på slingan så att den släppte slingan och sökte på nytt. Om det fungerar så kan det korta transporten hem.
 
peternicklas skrev:
Var väl någon förra året som provade med v-formade kilar på slingan så att den släppte slingan och sökte på nytt. Om det fungerar så kan det korta transporten hem.
Jag tror inte att det var någon som lyckades lura bort den från slingan. Rätta mig om jag har fel. Det enda sättet jag har hittat är när den kanar ner lite för långt i en nedförsbacke och kommer för långt från slingan. Men en liten nedförsbacke är ju inget man lägger ut på strategiska ställen direkt.
 
Funkar det att göra hinder på slingan? För min bara backar och försöker igen på samma ställe X antal ggr, sedan stänger den av sig? För jag jag vet att min svärfars robot försöker 2 ggr, sedan vänder den håll och letar upp slingan på nytt ställe..
 
Fredrik Polly Lindström skrev:
Funkar det att göra hinder på slingan? För min bara backar och försöker igen på samma ställe X antal ggr, sedan stänger den av sig? För jag jag vet att min svärfars robot försöker 2 ggr, sedan vänder den håll och letar upp slingan på nytt ställe..[/QUOTE
Din svärfar har väl annat märke antar jag för Worx ger inte upp utan försöker som du skriver ett antal gånger och ger sen upp och stänger av sig. Något som jag tidigare utnyttjade när jag inte hade två robotar på min två gräsytor. När den klippt klart och ville hem gick den på linan och stannade då på hindret jag satt dit. Hade jag inget hinder gick den ett drygt varv och sedan lämnade slingan utåt då den trodde att den var på en ö, vilket inte var bra eftersom den då kunde åka utför mina murar mot pareringen.
 
Nu har jag plockat ur 2 kg vikt ur varje robot. De har gått oklanderligt sedan jag fixade begränsningstråden. Gräset står inte rakt upp utan ligger som en välborstad hund och det är av denna anledning jag tagit ur vikterna. Nu får vi se om gräset reser på sig eller om det uppstår något annat problem.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.