Har en L från förra året som är inne på service då den tappar bort datum och tid när den stängs av, enligt supporten skulle den uppdateras när den ändå va inne så testa att ringa supporten och se vad de kan göra för att du skall få den nya mjukvaran.
 
peternicklas skrev:
Det finns ingen uppdatering av programvaran för de äldre maskinerna tillgänglig. Vad vi har sett så är det nya maskiner som har fått en ny uppdatering.
Där verkar du ha fel eftersom både Thomas_2 och Nord64 har fått tillbaka sina L med ny mjukvara liknande den som M fått. Är nog läge för de som har L dvs. 2013 års modell att ringa supporten för uppdatering. 1.0 är det dock inget att göra åt, tyvärr.
 
peternicklas
Det var väl det jag skrev. De äldre versionen 1 2012 vilket tråden handlar om, finns det ingen uppdatering till. L, 2013 - , är samma mjukvara som M 2.0 vilket jag har skrivit om tidigare.
 
Tjena grabbar en fråga orkar inte läsa alla gammla inlägg... Behöver få tag i reservdelar men service stället i Hässleholm svarar inte varken telefon eller mail finns det något annat ställe?
 
peternicklas
Du får prova igen. Reservdelar finns bara där.0451-381987.
 
Jag har inte lämnat in min på service, utan köpte den ny för ett par dagar sen med den senaste programvaran.
 
peternicklas skrev:
Det var väl det jag skrev. De äldre versionen 1 2012 vilket tråden handlar om, finns det ingen uppdatering till. L, 2013 - , är samma mjukvara som M 2.0 vilket jag har skrivit om tidigare.
Det är möjligt, men eftersom tråden handlar om både 1.0 och numera även L som du nog kan se ville jag bara vara tydlig med vad som går och inte, vilket jag inte tycker du var mot Strip.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Det är möjligt, men eftersom tråden handlar om både 1.0 och numera även L som du nog kan se ville jag bara vara tydlig med vad som går och inte, vilket jag inte tycker du var mot Strip.
Strip skrev inte vilken modell det gällde. Tråden gäller den första versionen av Landroid.
Nog tid att skapa en ny tråd för Landroid L. Det skrivs lite väl mycket om den både i M 2.0 och i denna tråden. Sedan finns det ingen generell uppdatering för L. Det görs vid annan reperation av klipparen. Det finns mig veterligen ingen begäran från Worx om inskickning för uppdatering för L vilket var fallet med M 2.0.
 
Redigerat:
Hej! Jag är i valet och kvalet inför val av robotklippare. Jag har läst en hel del och valet nu står mellan Landroid L och Tianchen s520. Det stora dilemmat är följande: vi har en rätt rejäl, men okomplicerad gräsmatta. Drar jag kabel över precis hela så har jag beräknat grovt att jag kommer upp i 1700-1800 m2, i generell form av en parallelltrapets. Jag skulle kunna banta robotklipparens yta en aning eftersom en del av vår gräsmatta egentligen är allmänning (klippa en del sporadiskt bara för att hålla det snyggt) och således komma inom / strax över landroidens angedda kapacitet 1500m2. Det som oroar mig då är att den behöver klippa för jämnan för att hinna med? Med alternativet, s520 så bör kapaciteten räcka mer än väl, men då är jag å andra sidan tveksam till hur jävligt det kan bli ifall något pajar (och att den är ett någorlunda oskrivet kort). Landroiden säljs lokalt och är ju väl etablerad. Kanske har jag en viss övertro på detta, att det är enklare att serva Landroiden bara för att den är mer tillgänglig. Vad har ni för erfarenheter där? En sista tveksamhet är ang. väta. Hur pass känslig är robot och laddningsstation för regn? Får jag problem om jag inte tar in den när det regnar (eller bygger tak till den?)
 
Angående uppdatering av L som jag fick i min med det nya styrkortet.
Som jag skrev tidigare, så klipper den längs kanten när man skickar hem den på laddning.

Jag visste inte när jag skrev detta hur den gjorde när den på eget initiativ skulle gå och ladda.

Det vet jag nu.
Den klipper inte längs slingan då.

Vet ännu inte om den vid något tillfälle klipper längs slingan automatiskt, eftersom jag inte har kört den så mycket.
Efter att den fick nytt styrkort, så tappar den ständigt bort slingan när avståndet blir större än ynka 3 m.
Vet inte vad detta beror på.
Så nu har den åkt till Hässleholm igen.
Jag gjorde lite mätningar på laddstation och slinga innan jag skicka iväg den.
Fick följande värden.

Laddstation
Slinganslutning
31,3 volt ut.
0,3 volt uppmätt parallellt med slinga ansluten.


Slinga
8,4 ohm

Detta tyckte dom var vettiga värden i Hässleholm, så det verkar vara något galet med nya styrkortet eller installationen av det.
Dom sa att dom självklart hade provkört den, men dom testar på en ganska liten yta och då blir det både närmare till slingan och kortare slinga.
Blir säkert starkare signal då.
Får se vad det blir av detta.

Hoppas den funkar innan gräset blir för långt.

Sitter i Kreta och skriver detta nu.
Får se hur gräset ser ut när jag kommer hem.
Kanske blir en tvungen att rycka igång den gamle fossildrivena mojängen.

Ni som har en ny Landroid L, hur fungerar er kantklippning?
Gör den någonsin detta helt automatiskt?
 
peternicklas
Thomas_2 skrev:
Ni som har en ny Landroid L, hur fungerar er kantklippning?
Gör den någonsin detta helt automatiskt?
Den fungerar bara när du trycker på hemknappen och batteriet har bra med ström, är så på M 2.0 men det är samma programvara. Sätter du klipparen bakom laddstationen och trycker på home så letar den slinga och börjar klippa när den är mitt över slingan.
 
peternicklas
masthuggar skrev:
Hej! Jag är i valet och kvalet inför val av robotklippare. Jag har läst en hel del och valet nu står mellan Landroid L och Tianchen s520. Det stora dilemmat är följande: vi har en rätt rejäl, men okomplicerad gräsmatta. Drar jag kabel över precis hela så har jag beräknat grovt att jag kommer upp i 1700-1800 m2, i generell form av en parallelltrapets. Jag skulle kunna banta robotklipparens yta en aning eftersom en del av vår gräsmatta egentligen är allmänning (klippa en del sporadiskt bara för att hålla det snyggt) och således komma inom / strax över landroidens angedda kapacitet 1500m2. Det som oroar mig då är att den behöver klippa för jämnan för att hinna med? Med alternativet, s520 så bör kapaciteten räcka mer än väl, men då är jag å andra sidan tveksam till hur jävligt det kan bli ifall något pajar (och att den är ett någorlunda oskrivet kort). Landroiden säljs lokalt och är ju väl etablerad. Kanske har jag en viss övertro på detta, att det är enklare att serva Landroiden bara för att den är mer tillgänglig. Vad har ni för erfarenheter där? En sista tveksamhet är ang. väta. Hur pass känslig är robot och laddningsstation för regn? Får jag problem om jag inte tar in den när det regnar (eller bygger tak till den?)
Har du inga eller få hinder så är det inga problem för L att hinna med. Tror även M 2.0 skulle klara det under de förutsättningarna. Jag har både klippare och laddstation ute i det fria utan något skydd, inga problem. Transformatorn inomhus i källaren men det medföljer 20 m kabel så det är inga problem. Den har regnsensor men klarar fint att klippa även när det regnar.
 
peternicklas skrev:
Det finns ingen uppdatering av programvaran för de äldre maskinerna tillgänglig. Vad vi har sett så är det nya maskiner som har fått en ny uppdatering.
Min är 2013 "L"... men jag kom på att det inte spelar nån roll; kantklippning är nog inte nödvändigtvis en bra idé eftersom jag klipper ganska stor yta och har relativt lång gränslina. Vill ju gärna att Kit orkar hela vägen tillbaka.
 
peternicklas skrev:
Har du inga eller få hinder så är det inga problem för L att hinna med. Tror även M 2.0 skulle klara det under de förutsättningarna. Jag har både klippare och laddstation ute i det fria utan något skydd, inga problem. Transformatorn inomhus i källaren men det medföljer 20 m kabel så det är inga problem. Den har regnsensor men klarar fint att klippa även när det regnar.
Det är ett träd och en trädliknande buske (ingen risk för att den fastnar) mitt på tomten. Den största ytan, bortanför trädet är helt fri från hinder. I smala delen av parallelltrapetsen finns det nån stubbe inom klippytan, och ett par träd till men jag antar att de inte skulle bli något större problem i och med att distanserna är mindre där åt 3 håll av 4 och skulle klipparen missa nått utav det (kontrollerat eller inte) så skulle det vara en småsak att handklippa de ställena. Jag har en liten höjdskillnad tvärs över 2/3 delar nerför tomten (en "backe", två meter med kanske 10 graders lutning) som jag tänker inte borde påverka desto mer. En annan sak som jag inte tänkte på desto mera förrän nu; är den känslig för småkvistar? Har en Allé av björk på ena sidan tomten och det blåser ner både ett och annat!
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Den fungerar bara när du trycker på hemknappen och batteriet har bra med ström, är så på M 2.0 men det är samma programvara. Sätter du klipparen bakom laddstationen och trycker på home så letar den slinga och börjar klippa när den är mitt över slingan.
Om du skickat hem den med hemknappen, stannar den i boet efter laddning? Det är en funktion som jag verkligen saknar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.