162 läst · 3 svar
162 läst
3 svar
Woods luftavfuktare, frostar lite?
Vi har en luftavfuktare, Woods Ds12, sedan många år. På sistone tycker jag att kapaciteten har avtagit och ser också att nästan hälften av slingorna har frost på sig.
Inget underhåll annat än renblåsning/tvättning av filtret på baksidan har gjorts.
Är det något man kan göra åt det där eller är det dags att köpa en ny?
Inget underhåll annat än renblåsning/tvättning av filtret på baksidan har gjorts.
Är det något man kan göra åt det där eller är det dags att köpa en ny?
Låter som kylmediet börjar ta slut, då isas en del av slingan.
Låt avfuktaren stå avslagen så den får tina och torka. Efter det så startar du den igen, när avfuktaren har gått i 10-20min ska hela slingan ha kondens/fuktdroppar på sig, har bara en del så är gasen slut och då är det bara att kassera.
Låt avfuktaren stå avslagen så den får tina och torka. Efter det så startar du den igen, när avfuktaren har gått i 10-20min ska hela slingan ha kondens/fuktdroppar på sig, har bara en del så är gasen slut och då är det bara att kassera.
Jag har haft den avslagen någon månad, men när jag slog igång den igen så blev det likadant med frost på hälften av slingorna.Tommty skrev:
Bra, då vet jag att den är kass, den höll ju länge ändå, säkert över 15 år gammal.
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
Det gäller om du kör den i normal rumstemperatur, då ska det inte bli frost på förångaren. Min avfuktare betedde sig likadant och då är det uppenbara felet köldmedieläckage.